1. Yüzbaşı Mustafa Kemal ve Arkadaşları Harp Akademisi’nde (1906).
2. Mustafa Kemal’in Harp Akademisi’ndeki not defteri ve karnesi.
Aytaç Yalman
29 Temmuz 1940 yılında İstanbulda doğdu. 1960’ta Kara Harp Okulundan, 1961’de Piyade Okulundan, 1971’de Kara Harp Akademisinden, 1976’da Silahlı Kuvvetler Akademisinden mezun oldu.
1986 yılında tuğgeneral rütbesine terfi ederek Kara Harp Okulu Komutan Yardımcılığı’na, 1987 yılında da 39. Mekanize Piyade Tugay Komutanlığı’na atandı. 1990 yılında tümgeneral rütbesine yükseldi. 1990-1993 yılları arasında Kara Kuvvetleri Personel Daire Başkanlığı, 1993-1994 yılları arasında Piyade Okul Komutanlığı yaptı.
1994 yılında korgeneral rütbesine yükselerek Kara Kuvvetleri Denetleme ve Değerlendirme Başkanlığı görevine atandı. 1995 - 1998 yılları arasında Adana’da bulunan 6. Kolordu Komutanlığı görevini yürüttü. 1998 yılında orgeneralliğe terfi ederek 2. Ordu Komutanlığı’na atandı.
1998’de Suriye ile yaşanan krizi müteakip 20 Ekim 1998’den itibaren Adana Mutabakatı gereği, Türkiye Cumhuriyeti adına Türkiye-Suriye güvenlik ilişkilerini yürüttü. 24 Ağustos 2000 tarihinde Jandarma Genel Komutanlığı görevine atandı. 24 Ağustos 2002 tarihinde Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na getirildi. TSK Üstün Hizmet Madalyası, Üstün Cesaret Madalyası, Altın Şeref Madalyası sahibidir.
Atatürk hakkında bugüne kadar yazılan eser ve biyografilerin sayısı on binleri bulmuştur. Kuşkusuz zamanla bu rakam yüz binlere ulaşacaktır. Diğer taraftan Büyük Atatürk’ün bilinmeyen farklı yönleri her zaman ilgi odağı olmuştur. Çünkü son zamanlarda yazılan eser ve yapılan filmler toplumun ilgisini çekmiştir.
Ancak, Atatürk hakkında yeterli sayıda tiyatro eseri yazılmamıştır. Bu eksikliği gidermek amacı ile bu tiyatro eserini yazdım. Bu eseri yazmaktaki amacım; büyük dehayı ve müstesna lideri yetiştiren okullardaki hayatını toplumla paylaşmaktır. Mustafa Kemal’in okul hayatı özellikle sınıf arkadaşları tarafından anı kitaplarında belirli bir ölçüde açıklanmıştır. Ancak bu kitaplara ulaşma ve okuma imkânı bulanların çok fazla olduğunu düşünmüyorum. Bütün bu hususları düşünerek Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ü yetiştiren Selanik Askeri Rüştiyesi, Manastır Askerî İdadisi, Harp Okulu ve Harp Akademisi’ndeki hayatını, yaşadığı döneme ait duygu ve düşüncelerini, okuduğu dersler, öğretmenleri, ilgi duyduğu ve etkilendiği şahsiyetleri drama tarzında yazmak istedim.
Bu eser bir görevdi
Söz konusu tiyatroda o dönem yaşanan olaylara ve kişilere mümkün olduğu kadar sadık kalınmıştır. Bu nedenle toplumun ilgisini çekeceğini değerlendiriyorum. Çünkü Büyük Atatürk’ün okuduğu okullarda yetişmiş, onun fikir ve ruh dünyasını yaşamış biri olarak böyle bir eser yazmanın benim için bir görev olduğunu düşündüm.
Gazi Mustafa Kemal’e olan kalbi sevgi ve saygımın ifadesi olarak büyük dehanın bugüne kadar yeterince konu edilmemiş öğrenim hayatı ile ilgili bu eserde. (1283 Harbiyeli Mustafa Kemal) büyük dehayı yetiştiren okulların ve o dönemin sosyal ve siyasal olaylarının bilinmesinin gerekli olduğuna inanıyorum.
Bu sahne eseri; Mustafa Kemal’in HARP OKULU’NDAKİ hayatını anlatan BİRİNCİ BÖLÜM ile HARP AKADEMİSİ’NDEKİ hayatını anlatan İKİNCİ BÖLÜMDEN oluşmaktadır. Oyun iki bölüm dokuz tablodur. Ayrıca, Harp Okulu’na giden yolda Mustafa Kemal’in Rüştiye ve İdadi hayatının ana çizgilerine yer veren GİRİŞ BÖLÜMÜ ile Akademi sonrasındaki hayatından bazı hususları ihtiva eden SONUÇ BÖLÜMÜ ilave edilmiştir. Ancak bu iki bölüm fikirsel bütünlük sağlamak amacı ile yazılmıştır.
M. Kemal’i anlamak
Bilindiği gibi; tarih geçmişi sorgulayarak toplumun sağlıklı değerlendirmeler yapmasına imkân veren bir bilim dalıdır. Günümüzde yaşanan olaylara tarihin penceresinden baktığımızda, Atatürk’ün ve gerçekleştirdiği eserin büyüklüğünü giderek daha çok anlamaktayız. Çünkü tarih bilmeyen bir toplum kökü çürümüş her an devrilmeye hazır bir ağaca benzer. Mustafa Kemal’i de gerçek boyutlarıyla anlamayan, yarattığı eserleri, milletine kazandırdığı özgürlüğün nimetlerini, elde edilen kazanımların ne anlam ifade ettiğini bilemez.
İçinde bulunduğumuz yıl, Osmanlı’nın 1. Dünya Savaşı’na girişinin 100. yılıdır. Mustafa Kemal bu tarihte 33 yaşında ve Harp Akademisi’nden mezuniyetinin dokuzuncu yılındaydı.
O hep ışığı aradı
Mustafa Kemal, Manastır Askeri Rüştiyesi, Selanik İdadisi, Harp Okulu ve Harp Akademisindeki öğrenim hayatında; vicdani, ahlaki ve askeri değerleri kazanmasaydı İstiklal Savaşımızda, Kahraman Anadolu insanının milli davası için şuurlanışını sağlayabilir ve verdiği amansız mücadelenin kahraman lideri olabilir miydi?
Mustafa Kemal, Selanik’in kozmopolit ortamında sevgi ve hoşgörüyü yaşadı. Zamanın milliyetçilik rüzgârları, içindeki vatan sevgisini daha da yüceltti.
Harp Okulu hayatında, karanlık dünyanın arkasındaki ışığı aradı. Batı medeniyetini anlamak, sosyal ve siyasal olayları takip etmek için üstün gayret gösterdi Makedonya, Doğu Trakya, Balkanlar ve Kuzey Afrika’yı kaybederken, Osmanlı’nın çöküşü ile hüzünlendi.
Bilimi rehber edindi
Harp Akademilerinde Mustafa Kemal ve arkadaşları çok sağlam bir öğretim ve kültür aldılar. O eğitim ile Çanakkale, Kut’ül Ammare ve kader savaşı Sakarya’yı kazandılar.
Bu kitabı gençlerin okumasını ve dehanın kodlarını anlamaları en halisane temennimdir.
Osmanlı’nın küllerinden yeni ve modern bir Cumhuriyet kurdular. Atatürk; tüm değişim eylemlerini, akıl ve mantık çizgisinde, ortamın en uygun olduğu zamanda uygulamaya koymuştur. Ulusun sosyal ve siyasal hayatında akıl, bilim ve fenni rehber olarak göstermiştir.
Onlara minnet duygularımızı sunuyoruz. Ruhları şad olsun.