Dilara Koçak

bilgi@mezurasaglik.com.tr

Tüm Yazıları

Her anne-baba adayının en büyük arzularından biri şüphesiz ki bebeklerinin sağlıklı bir şekilde Dünya’ya gelmesi. Bu konuda gebelik döneminde pek çok beslenme ve yaşam tarzı alışkanlığı konuşulurken, bağırsak sağlığı genelde göz ardı edilebiliyor. Oysa yüzlerce hastalığın altında bağırsak sağlığı yatıyor. Mikrobiyotamız henüz anne karnındayken şekillenmeye başlıyor ve birçok şey bunu etkiliyor. Peki annenin bağırsak mikrobiyomunun bebeğin zihinsel gelişimini şekillendirebileceğini biliyor musunuz?

İyi bakterileri destekleyin

Molecular Metabolism dergisinde geçtiğimiz günlerde yayımlanan araştırma gebelik döneminde annenin bağırsağında bulunan bazı bakterilerin, fetüs için sağlıklı beyin gelişimini destekleyebileceğini belirtiyor. Bağırsaklarında Bifidobacterium breve bakterisine rastlanan annelerin fetüslerinde büyüme ve zihinsel fonksiyonla ilişkili hücre süreçlerinde olumlu değişiklikler görülmüş. Bifidobacterium breve, bağırsaklarımızda doğal olarak bulunan ve genellikle probiyotik içeceklerde de bulunan ‘iyi bir bakteri’ olarak tanımlanabilir. Çalışma sonuçları aslında annenin bağırsak mikrobiyomunda iyi bakterileri arttırmanın önemini vurguluyor. Gebelik sürecinde annenin sağlığının, sağlıklı bir bebek için önemli olduğu biliniyorken, bağırsak bakterilerinin bebeğin gelişimi üzerindeki ile ilgili daha fazla araştırma yapılması gerektiğini de belirtmekte fayda var.

Biraz probiyotik biraz prebiyotik

Bağırsaktaki yararlı bakterilerin profilini genişleten yiyecekler probiyotikler olarak bilinirken, prebiyotikleri bu bakterilerin gelişmesine yardımcı olan bileşikler olarak düşünebilirsiniz. Prebiyotikleri, probiyotik bakterilerin besinleri gibi de düşünmek mümkün. Çoğu meyve, sebze ve tahıl prebiyotik olarak karşımıza çıkıyor. Birçok çalışma bu prebiyotiklerin yukarıda bahsettiğim Bifidobakterileri de içeren sağlıklı bakterilerin çoğalmasını sağlayabileceğini gösteriyor. Bazı prebiyotiklerin insülin, trigliserid ve kolesterol düzeylerini azaltabildiğine dair çalışmalar da var. Enginar, muz, soğan, sarımsak, kuşkonmaz, yaban mersini, ıspanak, elma, bezelye gibi alternatifler prebiyotik besinlerden... Probiyotik kapasiteyi desteklemek için ise kefir, yoğurt, filizlendirilmiş fermente baklagiller gibi fermente gıdalar sofranızın vazgeçilmezleri arasında olsun.

Sağlıklı yağlar sağlıklı zihin

Bebeğin mikrobiyal gelişimi için en güzel kaynaklardan birinin anne sütü olduğunu daha önce duymuşsunuzdur. Anne sütü ile beslenen bebeklerin daha yüksek Bifidobacteria gibi dost bakterilere sahip olduğuna dair pek çok çalışma var. Bu nedenle emzirme döneminde beslenme de oldukça kıymetli. British Columbia Üniversitesi’nde yapılan bir çalışmada annenin tükettiği yağ türlerinin bebeğe etkisi araştırılmış. Araştırmacılar, emzirme döneminde tüketilen yağ türünün, bebeğin bağırsak mikrobiyatasında, bağışıklık sisteminin gelişmesinde ve hastalık riski oluşumunda uzun vadede farklı şekilde etkilerinin olabileceğini belirtiyor. Yağlı tohumlara beslenme planınızda yer vermeye özen gösterin. İçeriklerindeki Omega-3 ve Omega-6 gibi esansiyel yağ asitleriyle hem kendi sağlığınıza hem de bebeğinizin sağlığına olumlu yönde katkıda bulunabilirsiniz. Sağlıklı çocuk-sağlıklı yetişkin ilişkisini de bir kez daha hatırlatmak istiyorum.