TÜİK’in “İstatistiklerle Gençlik Araştırmasından” elde edilen sonuçlara göre, neredeyse 79 milyona ulaşan Türkiye nüfusunun 2015 yılı itibarıyla yüzde 16,4 gençlerden oluşuyor. Yani, ülkemizde 12.9 milyon kişi 15-24 yaş grubunda. TÜİK verilerine göre, genç nüfusun yüzde 51.2’sinin erkek, yüzde 48.8’inin ise kadınlardan meydana geldiği görülüyor.
Araştırmadaki yaşam memnuniyeti sonuçlarına göre, gençlerin yüzde 63.8’i 2015 yılında kendisini mutlu hissediyor. Bu oran bir önceki yıl yüzde 61.2 idi. Mutluluk oranı, genç kadınlarda (yüzde 69.5) genç erkeklere (yüzde 58) göre daha yüksek düzeyde. Gençlerin mutluluk kaynağı olan değerlerde ilk sırayı sağlık alırken; bunu başarı ve sevgi takip ediyor.
Yaşam memnuniyeti araştırması, gelecekten umutlu olan genç oranının da bir önceki yıla göre yükselerek 2015 yılında yüzde 83’e çıktığını ortaya koyuyor. 2014 yılında buradaki seviye yüzde 78 olmuştu.
Şehir hareketleri
Coğrafi olarak incelendiğinde, Türkiye’deki genç nüfus oranının Hakkari, Şırnak, Siirt, Ağrı ve Van gibi doğu illerinde daha yüksek olduğu görülüyor. Buna karşılık, genç nüfus oranının en düşük olduğu iller Muğla, Sinop, Balıkesir ve Zonguldak.
TÜİK verileri genç nüfusta net göç hızı açısından değerlendirildiğinde, en yüksek net göç hızına sahip olan ilin Karabük olduğu görülüyor. Karabük’ü Gümüşhane ve Bolu takip ediyor. Diğer taraftan, genç nüfus itibarıyla en fazla göç veren illerin Yozgat, Muş, Iğdır ve Ağrı olduğu görülüyor.
Favori sektör ‘Hizmet’
Araştırma sonuçlarına göre, 2015 yılı itibarıyla istihdamdaki gençlerin oranı bir önceki yıla kıyasla 0.7 puan artmış ve yüzde 34.2 olarak gerçekleşmiş. Bununla birlikte, istihdamdaki gençlerin yüzde 50’si hizmet sektöründe yer almış. Hizmetler sektörünü yüzde 31.4 ile sanayi ve yüzde 18.5 ile tarım sektörü izliyor.
Araştırmada yer alan diğer çarpıcı sonuçlar ise şu şekilde: Vatandaş giriş anketi sonuçlarına göre, yurt dışına gezi, eğlence, sportif ve kültürel faaliyetler için giden gençlerin oranı 2015 yılında bir önceki yıla oranla artmış ve yüzde 47.2 olmuş. Yurtdışına eğitim amaçlı gidenlerin oranı ise yüzde 15.8. Bu oran genç erkeklerde bir önceki yıla göre 3 puan artarken; genç kadınlarda ise gerilemiş.
Hanehalkı işgücü anketi sonuçlarına göre, 2015 yılında gençler arasındaki işsizlik oranı yüzde 18.5 olarak gerçekleşti. Bu oran genç erkeklerde yüzde 16.5 ve genç kadınlarda yüzde 22.2. Diğer taraftan, hanehalkı sonuçları yükseköğretim mezunu gençler itibarıyla değerlendirildiğinde, eğitimli genç işsizliği oranının yüzde 29.5 olduğu görülüyor. Yani, üniversite diploması olan her üç gençten biri işsiz.
Diğerlerinin istediği ve beklediği şartlar altında çalışıp çalışmadığı da ayrı bir merak konusu. Eğitimli genç işsizliği oranı erkeklerde yüzde 21.5’ken, kadınlarda ne yazık ki yüzde 35.9’a ulaşıyor. Bu göstergeler, işgücü piyasasını düzenlemeye yönelik sosyal politikalar açısından gençlere ve kadınlara daha fazla odaklanmamız gerektiğini bir kez daha ortaya koyuyor.
Kadın evde erkek işte
Zaman kullanım araştırması 2014-2015 dönemi sonuçlarına göre genç nüfus, bir gün içindeki toplam zamanının üçte ikisini temel faaliyetlere (9 saat 9 dakikasını uyku, 2 saat 44 dakikasını yemek, 2 saat 7 dakikasını istihdam, 1 saat 51 dakikasını eğitim vb.) ayırıyor. Kalan zamanının 2 saat 13 dakikasını TV izleme, radyo, müzik dinleme; 1 saat 46 dakikasını sosyal yaşam ve eğlence, 1 saat 52 dakikasını ise hanehalkı ve aile bakımı gibi aktivitelerle geçiriyor. Ulaşım ve hobiler gibi aktivitelere ise 2 saatten az zaman kullnılıyor.
Öte yandan genç erkekler bir gün içinde hanehalkı ve aile bakımına 34 dakika ayırırken, genç kadınlar bu faaliyete 3 saat 9 dakika ayırıyor. Bu da, toplumsal cinsiyet rollerinin genç - yaşlı dinlemediğini gösteriyor. Yani, genç kadınlar daha çok evde vakit geçirirken; genç erkekler istihdamda yer alıyor.