Cem Kılıç

Cem Kılıç

cem.kilic@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Sosyal Güvenlik Kurumu son yıllarda teknolojiyi sağlık giderlerini ve kayıtdışı istihdamı azaltmak amacıyla çok etkin kullanıyor. Teknolojinin SGK’nın hizmetlerinde kullanılmaya başlanması ile hem kötü niyetli uygulamalar engelleniyor, hem de vatandaşa daha kaliteli hizmet sunulabiliyor. Bu sayede 2012 yılında SGK bütçesine 10 milyar TL katkı sağlanmış. 2013 yılı sonu itibarıyla bu rakamın 13 milyar TL civarında olması bekleniyor. Bu da demek oluyor ki, SGK’nın teknolojiyi daha etkin kullanımı sadece iki yıl içerisinde 23 milyar TL’lik bir tasarruf sağladı. Bu rakam ülke ekonomisi açısından son derece önemli. İlerleyen yıllarda teknolojinin kullanımının çeşitlenmesi ve yeni uygulamalar ile birlikte 33 milyar TL’lik tasarruf hedefleniyor.

‘Akıllı devlet...’
SGK teknoloji kullanımında ‘akıllı devlet mutlu vatandaş’ sloganını kullanıyor. Uygulamaların hızlı ve etkin sunulması bakımından ‘akıllı devlet’, hizmet alan ve sorularına cevap bulan vatandaş için de ‘mutlu vatandaş’ ifadeleri seçilmiş. Buradan anlaşıldığı gibi, SGK’nın amacı vatandaşların aldığı hizmetin kalitesini yükseltmek, hızlı hizmet sunmak ve vatandaşı doğru bilgilendirebilmek.

İşlemler mercek altında
SGK’nın elektronik ortamda en yaygın olarak kullandığı sistem Medula. Medula hastane uygulamasında, günlük ortalama 1 milyon 800 bin provizyon ile 2 bin 976 hastaneye online hizmet verilirken, Medula eczane uygulamasında günlük yaklaşık 1 milyon 200 bin provizyon ile 23 bin 699 eczaneye hizmet veriliyor. Medula eczane sistemiyle sigortalıların SGK ile anlaşması olan eczanelerden almış oldukları ilaçlara ait reçete bilgileri denetleniyor ve kayda alınıyor. Bu şekilde hem ilaç süreci denetlenmiş oluyor, hem de sigortalıların bilgiye erişimi kolaylaşıyor. Vatandaş TC kimlik numarasıyla adına yazılmış ilaçları takip ediyor, Medula optik uygulamasıyla gözlük camı ve çerçeve hakkı olup olmadığını da kolaylıkla öğrenebiliyor. Ayrıca, bilgisi dışında kendi adına ilaç veya gözlük camı/çerçevesi yazılıp yazılmadığını da görebiliyor. Böylelikle suiistimallerin ve sahteciliğin önüne geçilebiliyor.
Medula eczane - doktor uygulamasıyla doktorların da hastaları hakkında hızlı ve doğru bilgilenmesi sağlanıyor. Son bir yılda kullanılan raporlu ilaçların, kullanım süresi dolmamış ilaçların bu sistem vasıtasıyla öğrenilebilmesi mümkün. Doktorlar bu sistem üzerinden kimlik bilgisi edinerek detaylı şekilde hasta verilerine ulaşabiliyor.
Medula sistemi hem sigortalıların sağlık hizmetlerinin denetlenmesini ve hızlanmasını sağlıyor, hem de sağlık alanında gelecek projeksiyonlarının yapılabilmesine imkân tanıyor. Ayrıca sahteciliğin ve suiistimallerin önüne geçilmesini sağlaması açısından da sistemin iyi işlediğini söylemek mümkün.

Başvurular internetten
Malulen emeklilikte, değişen yönetmelik sonrası başvuruların arttığını görüyoruz. SGK’nın e-maluliyet uygulamasıyla başvuru süreci hızlandığı gibi, istatistiki verilerin toplanması da kolaylaşıyor. E-maluliyet sistemi şu an Eskişehir, Bilecik, Kütahya ve Afyon’da pilot uygulamada. Uygulama sonuçların görülüp belirlenen aksaklıkların giderilmesi sonrası tüm Türkiye’ye genişletilecek. Uygulama ile malul durumdaki kişinin başvuru işlemleri hızlanacak ve bir an önce malul aylığı almaları sağlanacak.

Haberin Devamı


Avuç içi uygulaması Eylül 2014’te
Biyometrik kimlik uygulaması 1 Aralık’tan itibaren özel hastanelerde uygulanmaya başlandı. Sağlık hizmetlerinde suiistimallerin engellenmesine yönelik olarak düzenlenen biyometrik kimlik uygulaması 1 Eylül 2014’ten itibaren üniversite hastanelerinde de uygulanmaya başlanacak. Bu şekilde sağlık hizmetlerinin şeffaflaşmasında yeni bir adım daha atılacak.

Haberin Devamı

3.5 milyar TL’lik katkı
SGK’nın sadece sağlıkta kullandığı elektronik yöntemlerle yıllık 3.5 milyar TL ekonomiye katkı sağlanması hedefleniyor. E-reçete uygulamasıyla yıllık en az 1 milyar TL’lik, biyometrik kimlik doğrulama ile 600 milyon TL’lik, tıbbi malzeme konusundaki uygulamalarla 800 milyon TL’lik ve hastane denetimleriyle 1 milyar TL’lik tasarruf yapılması bekleniyor. Bu da demek oluyor ki, SGK, başta maliyetli gibi görünen teknoloji yatırımlarıyla her yıl önemli miktarda ekonomik katkı elde ediyor.
SGK, sağlık uygulamalarının yanısıra sigorta uygulamalarında da elektronik yöntemler kullanıyor. Vatandaşın etkin şekilde bilgilendirilmesini sağlayan ALO 170 hizmeti elektronik yöntemlerin en faydalılarından. Karaman’da yüzde 50’si engelli 100 kişi, Sivas’ta yüzde 60’ı kadın 200 kişi ve Şanlıurfa’da yüzde 20’si şehit ve gazi yakını 200 kişinin çalıştığı ALO 170 sistemi bugüne kadar 10.2 milyon çağrı cevaplamış. Ayrıca ALO 170’e yurtdışından ulaşılması da mümkün hale getirildi.
İletişim imkanlarının son derece geliştiği günümüzde, SGK’nın teknolojik altyapısıyla, hem vatandaşın SGK’dan aldığı hizmetler hızlanıyor, hem de bu hizmetlerin denetimi mümkün oluyor. Böylelikle vatandaş da SGK da kârlı çıkıyor.