Otizmi olan öğrenciler öğrenme, sosyal beceri ve iletişim alanlarında özel idesteğe ihtiyaç duyarlar. Bu nedenle, öğretmenlerin bu alanların her birine hitap etmek için stratejilere ihtiyacı vardır. Aşağıdaki 10 önerimiz, öğretmenlerin yukarıda belirtilen ihtiyaçların bir kısmını ele almalarına yardımcı olacaktır ve otizmli bireylere iyi bir rehberlik sağlayacaktır.
1. Öğrenci hakkında bilgi edinin
Bir öğrenci hakkında bilgiye ihtiyaç duyan eğitimciler;
Bireyin eğitim kayıtlarını incelemeli,
Bireyin becerilerini gözlemlemeli,
Çocukla bireysel görüşme yapmalı,
Aile görüşmeleri yapmalıdır.
2. Büyükleri öğretin
Mümkün olduğu kadar, eğitimciler çocuğun ilgi alanlarını, güçlü yönlerini, uzmanlık alanlarını öğretme araçları olarak kullanmalıdırlar.
3. Onlarla konuşun
Tüm öğrencilerin iletişim kurma fırsatına sahip olduğundan emin olmak için, öğretmenlerin etkileşime olanak tanıyan yapıları ve etkinlikleri çalışmalarına yerleştirmeleri gerekmektedir.
4. Seçim Yaptırın
Seçim, öğrencilere sadece yaşamlarında bir kontrol hissi vermekle kalmayıp, öğrenmeleri için bir fırsat olabilir. Seçim yapma; öğrenme ortamı, ders materyalleri ve iletişim söz konusu olduğunda özel ihtiyaçları olan otizmli öğrenciler için özellikle yararlı olabilir. Seçim, okul gününün hemen hemen her yerine yerleştirilebilir. Öğrenciler hangi görevlerin tamamlanacağını, grupta hangi rolün alacağını, kişisel yardım ve destekleri nasıl alacağını seçebilirler.
Sınıflarda sunulabilecek seçeneklere örnekler şunlar olabilir:
Atanan on sorunun beşini çözmek
Tek başına ya da küçük bir grupla çalışmak
Sessizce veya bir arkadaşla okumak
Kalem veya bilgisayar kullanmak
Çalışmayı sınıfta veya kaynak odasında gerçekleştirmek
Kelimeleri veya resimleri kullanarak not almak
5. El yazısı alternatiflerini düşünün
Yazma, otizmli öğrenciler için önemli bir gerilim ve mücadele kaynağı olabilir. Bazı öğrenciler hiç yazamazlar ve yazabilecek diğer çocuklar, bunu yapmakta zorlanabilirler. Bir öğrencinin yazı yazmasını desteklemek için; bir kelimeyi, bir cümleyi veya birkaç satırı yazarak nazikçe cesaret vermek denenebilir. Öğretmenler; öğrencinin bir bilgisayar, kelime işlemci kullanmasına izin verebilir. Bazı öğrencilerin yazarken bir kelime işlemci kullanması, onların motor beceriler (süreç) yerine eldeki (içerik) göreve odaklanmalarına yardımcı olur.
6. Düzenlemeyle ilgili yardım
Otizmli bazı öğrenciler ultra organize olsa da diğerleri materyal bulma, dolap ve masa alanlarını düzenli tutma konusunda desteğe ihtiyaç duyabilirler. Örneğin, öğretmenler tüm öğrencilerin kitap poşetlerini paketlemelerini, malzemeleri bir yere koymalarını ve çalışma alanlarını birlikte temizlemelerini sağlayabilir. Bu süreç tüm öğrencilere okuldan eve geçişe nasıl hazırlandıklarına dair organize olma fırsatı verecektir. Bu süre zarfında başka beceriler de öğretilebilir. (Örneğin, yapılacaklar listesi oluşturma, görevlere öncelik verme)
7. Destek geçişleri
Otizmli bazı öğrenciler etkinlikler arası geçişlerde sıkıntı yaşarlar. Bazıları çevreye rahatsızlık verirken, diğerleri de etkinlikler arası geçişte sorunlar yaşayabilirler. Otizmli bireyler, strese neden olan değişikliklerin son derece zor olabileceğini söylemektedirler. Öğretmenler, geçiş yaparken öğrencilerinin hissettikleri rahatsızlığı en aza indirebilir:
Öğrencilerin bir etkinlik boyunca kendi başlarına zaman geçirebilmeleri için görsel bir zamanlayıcı kullanılabilir.
Herhangi bir geçişten önce tüm sınıfa hatırlatmalar yapılabilir.
İlkokul sınıflarında, öğretmenler tüm öğrencilerden bir partner ile bir yerden diğerine hareket etmelerini isteyebilir. Ortaokul ve lise sınıflarında, öğrenciler yardımcı olacak bir akran seçebilirler.
Bir geçiş yardımcısı (bir oyuncak, nesne veya resim) edinmeleri sağlanabilir.
8. Rahat bir sınıf oluşturun
Öğrenciler eğitim ortamlarında rahatsız veya kendilerini güvensiz hissettiklerinden başarısız olurlar. Otizmli öğrenciler, rahatlayabilecekleri ve kendilerini güvende hissedebilecekleri ortamlarda öğrenmeye hazır olacaklardır.
Sınıfı daha konforlu ve güvenilir hale getirmek için fikirler;
Oturma seçenekleri (örneğin, puf sandalyeler, sallanan sandalyeler)
Doğrudan ışığı azaltmak (örneğin, yukarı doğru çıkıntı ışığı kullanarak, özellikle hassas olan bir öğrencinin şapka giymesine izin vererek)
Dikkat dağıtıcı sesleri en aza indirgemek (örneğin belirli faaliyetler sırasında kulak tıkacı veya kulaklık temin etmek) yararlı olacaktır.
9. Mola verin
Bazı öğrenciler, görevler arasında mola verdikleri zaman en iyi şekilde çalışırlar. (sınıfta dolaşabilir, ayağa kalkabilirler) Bazı öğrencilerin yürüyüş aralarına ihtiyacı olacaktır (bu aralıklar birkaç saniyeden on beş veya yirmi dakikaya kadar sürebilir). Bazı öğrenciler bir veya iki kez bir koridorda aşağı yukarı yürümeye ihtiyaç duyabilirler, bazıları ise sınıfta dolaşmak için izinli olabilirler.
10. Dâhil edin
Yaparak öğrendiğimiz doğruysa, o zaman kapsayıcı okullarda otizmli öğrencileri desteklemek için öğrenmenin en iyi yolu öğrencileri dâhil etmektir.
Instagram:@bak_su_konusanlara