09.11.2022 - 19:55 | Son Güncellenme:
HANİFE BAŞ
HANİFE BAŞ- Pop, sanat müziği, halk müziği, rock, slow, akustik, arabesk, elektronik... Sevdiğiniz müzik türünü, partilerde, etkinliklerde veya sevdiklerinizle canlı olarak paylaşabiliyorsunuz. Bir müzisyenle anlaşarak etkinliklerinize davet edebiliyor, canlı yayınlarını takip edebiliyorsunuz... Bütün bunları yeni nesil müzik platformu Musixen mümkün kılıyor. Dijital canlı müzik ve eğlence platformu. Çağrı Bozay tarafından kuruldu. Müzik ve sahne dünyasının dijitalleşmesi hedefiyle faaliyetlerine devam ediyor. Kısa sürede de yatırım almayı başaran bir startup. Aynı zamanda CEO’luk görevini yürüten Bozay, “Kısa sürede 1.5 milyon indirme rakamına ulaştık. Türkiye’nin adını YouTube, Instagram, Spotify, Facebook gibi global devlerin arasına sokmak hedefiyle yola çıktık. Yurtdışında da büyüyoruz” diyor. Bozay’la, girişimi, kariyerini, Türkiye’de müzik sektörünü ve hedeflerini konuştuk.
Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?
Başkent Üniversitesi İşletme Bölümü mezunuyum. Kariyerimde ağırlıklı olarak satış ve müşteri hizmetleri departmanlarında yer aldım. DHL Express’te Grup Satış Müdürü, Monster Worldwide’da Güney Avrupa Gelişmekte Olan Pazarlardan Sorumlu Satış Direktörü, Avansas.com’da Satış Direktörü olarak çalıştım. 2020 yılında yenilikçi bir proje olan Musixen’i hayata geçirdim ve girişimcilik hikayem başladı.
Musixen’i kurma fikri nasıl oluştu?
Pandeminin başlangıcında faaliyete geçmiş olsak da uygulama fikri pandemiden çok daha öncesine dayanıyor. Müzik ve sahne sanatları endüstrisinin dijitalleşme ihtiyacının henüz tam olarak karşılanmamış olması ve ekosistemindeki fırsatları tespit etmiş oluşumuz pandemi öncesinde bizi bu fikre yöneltmişti. Aynı zamanda sanatçıların emeklerinin karşılığındaki gelirlerin demokratik dağılımı yönündeki açıklar ve bu konuda yapabileceklerimiz adım atma konusunda bizi motive etti.
Geleneksel endüstri ve tüketim yapısındaki değişimle yeni jenerasyonun beklentileri de farklılaştı. Tüketilen içeriğin interaktif ve mekân/zaman bağımsız olması bir seçenek değil, zorunluluk haline geldi. Biz de fikir aşamasından itibaren uygulamamızı geliştirirken tamamıyla yeni dünyanın beklentilerine paralel olarak eğlence sektöründe olması gereken özelliklere uygulamamız içinde yer vermeyi hedefledik.
1.5 milyon kez indirildi
Geçen süreci değerlendirir misiniz?
Şu ana kadar uygulamamız 1.5 milyondan fazla indirildi. 250 bin aylık aktif kullanıcımız var. No-name veya bilinirliği olan 10 binin üzerinde müzisyen sistemimize kaydoldu. Aylık 4 bin 500 saatin üzerinde canlı yayın gerçekleştiriyoruz. 2022’in ilk yarısında önceki seneye göre kullanıcı sayısında yüzde 130’e yakın, yer aldığımız pazarlar açısından yüzde 300 üzerinde hacim yakalamış durumdayız. Bunların yanı sıra mevcut ve yeni yatırımcılarımızdan da yıl içinde 2. yatırım turunda 2 milyon dolar daha yatırım alarak bugüne kadar aldığımız toplam yatırımı 3 milyon dolara çıkardık. Bu yatırımlarla birlikte teknolojik kaslarımızı geliştirme, globalde hizmet verdiğimiz ülke, kullanıcı ve sanatçı sayısını artırma yönünde çalışmalarımızı hızlandırdık.
Yurtdışına açılma planınız var mı?
Azerbaycan ve Avrupa ülkelerinden kullanıcılarımız oldu. Kısa bir süre önce Nijerya’da deneme yayınlarına başladık ve Nijerya’dan 400’den fazla müzisyen başvurdu. Bu güzel gelişme bizi doğru yolda olduğumuz konusunda motive etti ve şimdi bölgedeki pazarlama faaliyetlerimizi hızlandırdık. Nijerya özelinde başlattığımız Sahra Altı Afrika açılımımızla üç yıllık süreçte 2.5 milyon kullanıcı ve 17 bin müzisyene ulaşarak bölgeyi kucaklayacağımıza inanıyoruz. Yakın zamanda Meksika pazarına da girerek operasyonlarımızı Türkiye ile benzer özellikleri bulunan Güney Amerika kıtasına taşımış olduk. Meksika’da kısa vadede 13 bin müzisyenle 2 milyon kullanıcının Musixen bünyesine dahil olmasını hedefliyoruz. Ayrıca Yunanistan’da da çok yakında başlayacağız. Bu bağlamda 2023 sonuna kadar Afrika, Latin Amerika, Avrupa ve Ortadoğu’da büyümeye odaklanmış durumdayız. 2024’de de bizim için çok önemli bir dönüm noktası olarak gördüğümüz ve Musixen’i tamamen global bir oyuncu yapacağına inandığımız Kuzey Amerika pazarına girmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.
Hedefiniz nedir?
Kullanıcıların doğrudan sanatçılarla etkileşim kurmasını sağlayan yüksek kaliteli, etkileşimli ve eğlenceli dijital canlı performanslar oluşturma yeteneğimizle Türkiye’nin adını YouTube, Instagram, Spotify, Facebook gibi global devlerin arasına sokmak hedefiyle yola çıktık. Bu hedefe doğru istikrarlı bir şekilde ilerliyoruz.
Pop, arabesk ve rap önde
Türkiye’de ne çok ne tür müzikler seviliyor?
Türkiye’de pop, arabesk ve rap ilk 3 sırada yer alıyor. Son dönemde öne çıkan K-pop gibi kategoriler de yadsınamaz şekilde yükselmeye devam ediyor. Musixen içerisinde en çok ilgi gören sanatçılar ise müziği şovla birleştiren ve interaktif iletişime önem verenler diyebilirim
Farklı ürün planlarınız var mı?
Musixen token’ımızı çıkarma, eserlerin NFT olarak sunulması, metaverse sahne deneyimlerinin artırılması gibi gelecekteki talepler açısından yüksek potansiyeli olan projeleri hayata geçirme konularında çalışmalarımız devam ediyor.
Müzik dinlemede YouTube, Spotify gibi devler var. Onlarla nasıl yarışıyorsunuz?
Küresel perspektifte müzik platformlarından canlı içeriklerimizle ayrışıyoruz. Bigolive, Tiktok ve Twitch gibi dünyaca ünlü bazı canlı yayın platformlarıyla da aynı düzlemde olmamıza rağmen onlardan da farklılaşıyoruz. Ayrıca bizim faaliyete geçişimizden sonra ABD ve Asya’daki kullanıcılarına Musixen ile benzer özellikler sunan Trubify ve Sessions Live’ı da bu kategoriye ekleyebiliriz. Doğrudan rekabette olmadığımızın altını çizmekle birlikte niteliklerimizle ayrışmaya çalıştığımızı da ifade etmek isterim. Musixen’de sadece canlı müzik/performans eğlencesi yönünde içeriğimiz mevcut. Rakip platformlarda olduğu gibi oyun ve chat’e yönelik içerikler gibi konseptimiz dışında içerikler de barındırmamız sayesinde global çapta kullanıcılarımıza en kaliteli ve interaktif içerikleri doğrudan sunabiliyoruz. Ayrıca sanatçılara bugüne kadar hiçbir platformda sunulmayan çok çeşitli sayıda gelir modelleri sunuyor olmamız da bizi sektörde farklılaştıran bir diğer önemli unsur.
Dünyada durum nedir?
Sürekli büyüyen bir pazarda sanatçılar arası rekabetin de artmasıyla kişi başına düşen yayın ve dinlenme gibi tüketim gelirleri ise ters orantılı olarak gerçekleştiğini yapılan araştırmalar bize gösteriyor. Belli bir seviyenin üzerinde bilinirlik ve popülaritesi olmayan bir sanatçı değilseniz stream başı kazanılan gelirler azalıyor. Fiziksel etkinlikler ve konserlerin tüketicilere sunduğu deneyim bambaşka. Bu tür bir deneyim stream ve dijital kategorilerde tam anlamıyla karşılık bulmuyor.
Tiyatrocu ve standup’çılar da var
Kimlere hizmet veriyorsunuz? Ne tür müzikler var?
Musixen sadece müzikseverlere hizmet veren bir platform değil aynı zamanda bilinirliği olan ya da no-name müzisyenler, tiyatrocular, standup’çılar gibi performans sanatçılarının kendilerini tanıtabilecekleri ve gelir elde edebilecekleri bir platform. Platformumuz her türden müziği, performansı ve içeriği sahiplenen bir yapıda çalışıyor. Kullanıcılar Musixen’i App Store, Google Play üzerinden ücretsiz olarak indirdikten sonra hemen o anda yayınlanan canlı performansları izlemeye, sanatçılar ve diğer kullanıcılarla mesajlaşma yoluyla etkileşim kurmaya ve sosyalleşmeye başlayabiliyorlar. Uygulama içinden kendi zevklerine uygun müzik türlerini seçerek keyifle eğlenebiliyor, beğendikleri sanatçıları takip ederek yayınlardan haberdar olabiliyorlar. Sanatçılar ise Musixen. com’daki başvuru formunu doldurarak bize kolayca ulaşabiliyorlar.