07.05.2022 - 12:15 | Son Güncellenme:
ÖNDER YILMAZ / Ankara
Usta, Milliyet'e yaptığı açıklamada, trafik güvenliği konusunda farkındalık oluşturmak için tüm dünyada her yıl Mayıs ayının ilk cumartesi gününün "Karayolu Trafik Güvenliği Günü" olarak anıldığını, bunu takip eden haftanın ise "Karayolu Trafik Haftası" olarak kutlandığını kaydetti.
Usta, Kovid-19 kadar önemli bir halk sağlığı sorunu olan trafik kazalarında dünya genelinde her 24 saniyede bir kişinin hayatını kaybettiğini rakamın yıllık bazda 1.3 milyonun üzerinde olduğunu aktardı. Usta Türkiye’de beş yılda sadece 46 bin 195 kişinin trafik suçu nedeniyle cezaevine girdiğini, bunların da çok uzun süre cezaevinde kalmadıklarını, adeta yaptıklarının yanlarına kâr kaldığını söyledi. Usta, "Türkiye’de trafik suçlarıyla ilgili ceza miktarları ile cezaların caydırıcılık niteliği arasındaki ilişkinin güçlendirilerek; idari para cezası - ceza puanlarının artırılması, trafik güvenliğini tehlikeye sokma suçunun cezasının artırılması ve ölümlü/ yaralanmalı trafik kazalarında üst sınırdan cezaların verilmesini, trafik suçlularının trafik mağdurları adına artık affedilmemesini talep ediyoruz" dedi.
"Bu ülkede birini öldürmek istiyorsan araba ile çarp kaç" denildiğine dikkat çeken Usta, bu söylemin ancak caydırıcı cezalarla değiştirilebileceğini vurguladı. Yasa değişikliği ile Mart 2020'den önce işlenen trafik suçlarında koşullu salıvermeden yaralanma süresinin 3/2'den 1/2'ye indirildiğini anımsatan Usta, bu oranın eski haliyle uygulanmasını talep etti.
SERBES VE ATAKOĞLU KARŞILAŞTIRMASI
2017 yılında alkollü araç kullanırken çarptığı araçta 3 kişinin ölümüne neden olan ve 13 yıl 4 ay hapis cezası alan yazar Emre Serbes’in, bir süre sonra açık cezaevine nakledildiğini, ardından da korona salgını nedeniyle serbest kaldığını anımsatan Usta, "yasalar sayesinde Emrah Serbes'in soyadında bir 't' var. Artık serbest!" eleştirisinde bulundu. Usta, "Besteci ve piyanist Fahir Atakoğlu’nun oğlu Oğulcan Atakoğlu 2016 yılında ABD’de yüksek hızla kavşakta çarptığı otomobildeki aileden anne, baba ve oğullarının ölümüne, kızlarının da yaralanmasına sebep oldu. 20 yaşındaki Atakoğlu’nun 30 yıla kadar hapsi isteniyor. Oğulcan Atakoğlu kazayı Türkiye de yapmış olsaydı o da tıpkı Emrah Serbes gibi şimdi serbestti" diye konuştu.
BİR GÜNLÜK HAPİS KIVIRCIK PARASI
Usta, ayrıca ölümlü ağır yaralamalı trafik kazalarında failin asli kusurlu olması halinde hapis cezasının asla "adli para cezasına" çevrilmemesi gerektiğini savundu. Usta, "Kanun çıkalı kaç yıl olmuş para cezalarının sınırları hala aynı. Alt sınırdan ceza günlük 20 TL, bir demet kıvırcık parası artık. Örneğin asli kusurlu trafik suçundan birinin ölümün neden olan bir kişinin cezası seçenek yaptırımlardan alt sınırdan para cezasına çevrilirse üç yıl günlük 20 TL'den toplamda 21 bin 900 TL ediyor. Bu tutarda genelde 24 eşit taksitle ödemesine hükmediliyor" dedi.
NEDEN İNFAZ BEKLENİYOR?
"Türk Ceza Kanuna göre taksirli trafik suçundan mahkûmiyet halinde, sürücü belgesinin geri alınması neden cezanın tümüyle infazından itibaren işlemeye başlıyor?" diye soran Usta, şöyle devam etti:
"Emniyet Genel Müdürlüğü trafikte idari para cezası ve ceza puanı uygulaması sonucu sürücü belgelerini tedbir amaçlı 2 ay - 1 yıl süreyle geri alırken, bir yıl içinde üç defa (100) ceza puanını dolduran sürücülerin sürücü belgelerini süresiz olarak iptal ederken, neden ölümle sonuçlanan trafik kazalarına asli kusurlu olarak sebebiyet veren sürücülerin sürücü belgeleri sadece 1 yıl geri alınıyor? İçişleri Bakanlığı ve Adalet Bakanlığından mevzuatlar arasındaki bu çelişkilerin bir an önce giderilmesini talep ediyoruz. Asli kusurlu ölüme neden olan delillerle suçu sabit olan sürücülerin sürücü belgesine infaz beklenmeden geri alınmalıdır."
KIRMIZI IŞIK VE DRİFT
Trafikte kırmızı ışıkta geçmenin cezasının arttırılmasını da isteyen Usta, "2022 yılında kırmızı ışıkta geçmenin cezası 427 TL, drift atma cezası ise 9 bin 125 TL. Kırmızı ışıkta aracınızla geçerseniz ya bir yayaya ya da bir başka araca çapacağınızı biliyorsunuz demektir. Drift cezalarının artmasıyla birlikte bu suçun işlenmesi azaldıysa ölüme ve yaralamaya yol açan kırmızı ışıkta geçmenin cezası da caydırıcı hale getirilmeli" diye konuştu.