01.06.2010 - 00:24 | Son Güncellenme:
SİBEL KAHRAMAN - SBS REHBERLİK 2010
Ailelerin matematik dersine ilişkin tutumları, çocuğun da bu derse ilişkin geliştireceği tutumu etkiliyor. Ailede, “Matematiğim her zaman kötüydü” ya da “Matematiği sevmiyorum” tarzındaki yorumlar öğrencinin matematik dersine olumsuz anlam yüklemesini ve başarısızlığı beraberinde getiriyor.
Matematik başarısıyla ilgili SBS adayları sordu, Uğur Dershanesi Matematik Öğretmeni Sinem Bayat cevapladı:
Soru tarzı nasıl olacak?
Yeni sistemde yapılandırmacı eğitim anlayışı benimsenmiş durumda. Bu anlayışa göre görsellikle yani daha çok şekilli sorularla karşılaşıyoruz. Önceden üçgenin belli uzunlukları verilip başka bir uzunluk sorulurdu. Şimdi ise soru görselleştiriliyor. Soru şekil üzerinde veriliyor. Şekil ağırlıklı sorular çok fazla.
Matematikten kaç soru bulunacak?
Altıncı sınıflarda 16, 7’nci sınıflarda 18 ve 8’inci sınıflarda 20 soru bulunacak.
En fazla hangi konulardan soru gelir?
Altıncı sınıflarda doğal sayılar konusu ağırlıklı olacaktır. İşlemler, işlem özellikleri, doğal sayılar problemleri konusundan çok soru gelir. Ayrıca kümeler konusu da tekrar edilmeli. 7’nci sınıflarda rasyonel sayılar, düzlemdeki doğrular, açı hesapları sorulacaktır. 8’inci sınıflarda da en çok üslü sayılar, kareköklü sayılar gelir. Bu konular ayrıca diğer sorulara da temel oluştururlar. Eşlik benzerlik konusu tüm sınıflarda olan bir konu. Mutlaka bakılması gerekiyor.
Şekilli sorularda önce şekili mi anlamalıyız soruyu mu?
Öncelikle soruyu okuyun. Geometride en fazla yapılan yanlış verilen bilgileri okumadan şekile bakmaktır. Oysa her bilgi şekil üzerinde verilmeyebilir. Bu nedenle soruyu çok iyi okumak, anlamak daha sonra şekile bunu geçirmek gerekiyor.
Matematikte bir soruya ne kadar zaman ayırmalıyız?
Bir soru üzerinde bir dakikadan fazla durmayın. Her soruya bir dakika zaman ayırın. Soruyu çözemezseniz inatlaşmayın. Sonraki soruya geçin. Bir soruya çok zaman harcarsanız çözemediğiniz taktirde moraliniz bozulur, zaman kaybedersiniz. Çözemediğiniz sorunun yanına işaret koyun ve ikinci turda tekrar bakın.
Geometri çözerken önemli olan nedir?
Geometride bakış açısı çok önemli. Bütün formülleri bilirsiniz ama o an o şekilde bunu görebilmek, uygulayabilmek çok önemlidir. Şekle başka açılardan bakmanız gerekebilir.
Matematik sorularını mı önce çözmeliyim, geometriyi mi?
Sorular bu anlamda ayrılmıyor. Karışık olarak geliyor. Sırayla bakmanız yeterli.
Şekilli sorularda bazen şekille soruyu görsel olarak aynı göremeyebiliyorum. Bu durumda ne yapmalıyım?
Geometride ‘dik gibi duruyor’, ‘iki uzunluk aynı gibi’ diye birşey yoktur. 90 derece olduğunu ya siz hesaplayacaksınız ya da verilmiş olacak. Çünkü şekiller aldatıcıdır. Bir uzunluk diğerinden farklı gibi durabilir, aynı gibi de durabilir. Bu nedenle soru bilgilerle çözülmeli.
Bazı sorularda pek çok konu iç içe oluyor. Bu soruları hangi sıralamayla çözeceğiz?
Matematikte içinde birden fazla konuyu barındıran sorular bulunuyor. Bunu hangi sırayla yapacağınızı soru belirler. Soruyu dikkatli bir şekilde okuyarak sıralamayı anlayabilirsiniz.
Soruların temel özelliği
- Sorular o yılki müfredattan, konuların kazanımlarından sorulur. Dolayısıyla bilmediğimiz veya görmediğimiz bir konudan soru sorulmaz.
- Konuların olabildiğince en önemli kazanımları sorulur. Buda bizim iyi bilmemiz gereken kısım demektir.
- Soruların geçerliliği ve güvenilirliği yüksektir. Yani sorular öğrencilerin gördükleri konulardan ve çözebilecekleri türden sorulur.
- Sorunun kökü açık ve anlaşılır, seçeneklerden bir tanesi doğru cevap bir tanesi çeldiricidir. Yani her soruyu iyi okur ve anlarsak daha rahat çözebiliriz. Her soruda 1 seçenek doğru bir seçenek çeldiricidir.
- Soruların dili kurallarına uygun, açık ve anlaşılırdır.
- Bir konuyu öğrenirken o konunun ana bilgilerini alırız. Daha sonra başka sorular çözerek konuyu farklı şekilde pekiştirmezsek sorun yaşarız. İşte SBS sorularının en önemli taraflarında birisi soruların kökünde “bu nedir?” diye bir soru olmamasıdır. Sorularda amaç öğrencinin bilgiyi kullanma gücünü sorgulamaktır.
- Sorularda olabildiğince görsel ögeler kullanılır.
Matematikte cesaret önemli
Ailenin matematik konusundaki yanlış öğretim yöntemleri de bu derse karşı öğrencinin olumsuz tutum geliştirmesine neden oluyor. Aileler matematik dersiyle ilgili şunları yapabilirler:
- Matematik dersini başarabileceği konusunda çocuğunuzu cesaretlendirin
- Matematik başarısı zaman içinde kazanılabilir. Planlı çalışma matematik dersinde başarı kapısının anahtarıdır.
- Matematik öğrenmenin sürekli ve disiplinli bir çalışma gerektirdiği unutulmamalı.
- Veli, ders öğretmeni ile iletişim kurarak öğrencinin matematik bilgi ve becerisi hakkında konuşmalı, varsa kaygılarını dile getirmeli.
- Matematiği eğlenceli hale getirin. Satranç, dama gibi oyunlar oynanıp, sudoku gibi bilmeceler çocukla birlikte çözülebilir.
- Matematik dersindeki konuların sarmal işleyişinden dolayı, öncelikli olarak bütün halinde anlaşılmayan konu değil, öğrencinin kendini eksik hissettiği konulara yoğunlaşıp çalışmasını sağlamak gerekiyor.
- Aile öğrenciyle birlikte matematiğin temel olduğu ya da kullanıldığı farklı iş alanları hakkında bilgi toplamalı. Bu yolla çocuğun gelecekte seçebileceği mesleğe hazırlanabilmesi için şimdiden yapılması gerekenler konusunda fikir alışverişinde bulunmalı.
- Ne kadar var? Bu kadar yeterli mi? Ne kadar büyük? Kaç tane? gibi sorularla matematiğin günlük yaşamın bir parçası olduğu mantığı çocuğa aşılanmalı.
Uzmanlardan tavsiyeler
Gözde sorular
Aynur Polat (SBS Hazırlık Matematik Öğretmeni)
Geçmiş yıllarda öğrencilerin karşısına çıkan testleri dikkate aldığımızda matematik dersinde sınıf düzeylerine göre öğrencilere soru yöneltilebilecek konular şöyle olabilir:
6. sınıflarda: Kesirler, ondalık kesirler, olasılık, oran orantı, tam bölünebilme kuralları, çokgenlerde alan, problemler, prizmalar.
7. sınıflarda: Farklı konuları içerebilen ve bol miktarda sorulan bir konu; problemler.
Yeni müfredatın gözdesi konular: süslemeler, simetri, doğrusal değişkenler, perspektif.
Sınavın gedikli konuları: Dairesel grafik, oran orantı, düzlemdeki doğrular, ayrık ve ayrık olmayan olayların olasılığı, çemberde açı, dik dairesel silindir, kartezyen koordinat sistemi 8. sınıflarda: Fraktallar, dönüşüm geometrisi, histogram, standart sapma, çok küplü yapılar, izdüşüm. Sınavın gedikli konuları: Kareköklü sayılar, özdeşlikler ve çarpanlara ayırma, eşlik ve benzerlik, olasılık, üç boyutlu cisimler, eğim, trigonometri, denklem sistemleri ve problemler
Bilgi geçişi
Aysu Süren (SBS Hazırlık Matematik Öğretmeni)
6-7-8 sınıflarda yapılan 2008 ve 2009 yılları SBS sınavında konu dağılımının dengeli olduğunu görüyoruz. Sadece işlem yeteneğini değil konular arası bilgi geçişini ölçen tarzda sorular yöneltilmiş. Soru şekilleri çoğunlukla görsellerden yararlanılarak hazırlanmış. Bu da öğrencinin soyut matematiksel kavramları somutlaştırarak görmesini ve matematikle günlük hayatın ilişkilendirilmesini sağlıyor. Sınavda dikkat edilmesi gereken nokta iyi hazırlanmış bir soruda gereksiz veya eksik bilgi olmayacağıdır. Bu nedenle soru kapsamlı değerlendirilmeli, verilen her bilgi iyi analiz edilmeli, muhakeme yapılmalı ve gerekirse taslak çizim hazırlanılarak somutlaştırılmalıdır. Unutmayalım ki matematik hayatın ta kendisidir.
Grafiklere dikkat
Volkan Yazıcı (Final Dergisi Dershanesi Matematik Öğretmeni)
2009- 2010 yılı 8.sınıf SBS’de matematik testinde ağırlık olarak grafik yorumlama, problem çözme, sayılar ve şekiller arasında ilişki kurma, geometrik şekillerin özelliklerini yorumlayabilme, koordinat düzlemini yorumlayabilme ve üç boyutlu düşünebilmeyi ölçen sorular bekleniyor.
7.Sınıf SBS’de ise ağırlıklı olarak sayılarla işlem yapabilme yeteneği, grafik okuma ve yorumlama, denklem kurma ve çözme, yüzde ve faiz hesabı yapabilme, temel geometrik kavramları bilme, çemberde çevre ve dairede olan hesabı yapabilme, çokgenler ve dörtgenlerin özelliklerini kullanabilme, koordinat sisteminde nokta ve doğruyu bilme ve geometrik cisimlerin alan ve hacim hesabı ile ilgili sorular bekleniyor.
6.sınıf SBS’de kümeler ve sayı sayı kümeleriyle, ölçü birimleriyle işlem yapabilme, tablo ve grafik yorumlama ve temel geometrik kavramları kullanabilme yeteneğini ölçen sorular bekliyoruz.
Sınavda sorumlu olunan konular
Duygu Ünsal (Kavram Dersaneleri SBS Matematik Bölüm Başkanı)
“6. sınıf SBS’de öğrenciler; kümeler ve olasılık, tablo ve grafikler, kesirler ve çarpanlar, ondalık kesirler, geometriye başlarken, çokgenler ve oran, cebir ve alan, prizmalar ve ölçme ünitelerinden sorumlu.
7. sınıf SBS’de; doğruda açı, çokgenler, düzgün çokgen, eşlik benzerlik, yansıma ve dönme, örüntü ve süsleme, tamsayılarda toplama-çıkarma-çarpma ve bölme, rasyonel sayılar, cebirsel ifadeler, denklemler, oran ve orantı, bilinçli tüketim aritmetiği, düzlemde bir noktanın koordinatları ve doğru denklemlerinin grafikleri, dörtgenler, çember, daire, silindir, tablo ve grafik, merkezi eğilim ve yayılma ölçüleri, istatistik, permutasyon, olasılık.
8. sınıf SBS’de öğrenciler; örüntü ve süslemeler, dönüşüm geometrisi, istatistik, gerçek sayılar, üslü sayılar, olasılık, kareköklü sayılar, istatistik, eşitsizlikler, üçgenler, cebirsel ifadeler, denklemler, üçgenlerde benzerlik ve geometrik cisimler, izdüşümü, doğru denklemleri, eşitsizlikler, trigonometri.
YARIN: - Sosyal bilgilere dikkat
- Deneme sınavları
- Soru çözme teknikleri