09.05.2024 - 11:51 | Son Güncellenme:
Google'ın Kanada’da dijital yayıncılar için 74 milyon dolar ödeme yapacağını duyurmasının ardından gözler Türkiye'ye çevrildi. Dijital Telif Yasası, Türkiye'nin ve sosyal medyanın gündeminde önemli bir yer tutuyor. TBMM'de de dijital telif konusunda çalışmalar sürüyor.
İLK TOPLANTI: DİJİTAL TELİF
31 Mart Mahalli İdareler Genel Seçimleri nedeniyle çalışmalarına ara veren TBMM Dijital Mecralar Komisyonu, ilk toplantısını "dijital telif" gündemiyle yaptı.
TARİHİ GÖREV
Dijital Mecralar Komisyonu seçim sonrası ilk toplantısını gerçekleştirdi. Komisyon Başkanı Hüseyin Yayman, “Fikri Sanat Eserleri Kanunu’nu yayıncıların telif haklarını korumaktan çok uzak. Bunu mutlaka güncellememiz gerekiyor. Komisyonumuza bu dönem tarihi bir görev düşüyor.” dedi.
"KİMSE DOKUNULMAZ DEĞİL"
Yayman, TikTok konusunda yasaklamaya karşı olduklarının altını çizerek, “Kimse dokunulmaz değil. Bu işin sonu burada da yasaklamaya gidiyor.” ifadelerini kullandı.
"SON KEZ UYARIYORUM"
Yayman, X platformuna da seslendi, “Son kez uyarıyorum, ya Türkiye’ye geleceksiniz ya da sonuçlarına katlanacaksınız.” diye konuştu.
GOOGLE'DAN PEŞ PEŞE KARARLAR
Son yıllarda Avustralya, Fransa ve Almanya gibi birçok ülkede hayata geçirilen dijital telif yasaları doğrultusunda, Google ve Meta'nın (Facebook, Instagram ve WhatsApp'ın tepe şirketi) platformları üzerinden kullanıcılara sundukları içeriklerin karşılığı olarak yayıncılara ödeme yapması zorunluluğu doğdu.
Bu ülkelere geçtiğimiz aylarda bir yenisi daha eklendi. Kanada hükümeti ve teknoloji devi şirket arasında yapılan anlaşmaya göre, Google, ülkede faaliyet gösteren haber kuruluşlarına yıllık yaklaşık 74 milyon dolar ödemeyi kabul etti.
İnternet devlerinin kullanıcılarına sundukları haberlerin karşılığını vermesini öngören küresel eğilimin bir parçası olan Kanada Çevrim İçi Haber Yasası, geçen yıl Haziran ayında kabul edildi. Kısaca C-18 olarak anılan yasa 19 Aralık tarihinde de yürürlüğe girdi.Türkiye'de ise Dijital Telif Yasası'nın henüz hayata geçmemiş olması nedeniyle Google başta olmak üzere arama motorları ve sosyal platformlar yayıncılara telif ödemesi yapmıyor.
Bu gelişme sonrası TBMM Dijital Mecralar Komisyonu Başkanı Hüseyin Yayman, Türkiye'deki telif yasasının eski olduğunu ve günün şartlarına cevap veremediğini belirterek yasal düzenlemeye ilişkin Kültür ve Turizm Bakanlığı Telif Hakları Genel Müdürlüğü ve diğer paydaşlarla görüşme halinde olduklarını söylemişti.