Gündem2019’da MEB’den icraat bekleniyor

2019’da MEB’den icraat bekleniyor

04.01.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:

Eğitim sektörü, MEB’in açıkladığı 2023 Eğitim Vizyonu ile 2019’a umutlu girdi ancak orada alınan kararlar çerçevesinde Bakanlığın artık icraata geçmesi gerektiği görüşündeler Sözleşmeli ve ücretli öğretmenliğin kaldırılması, atamalarda liyakat, çağın getirdiği teknolojik imkânların sunulduğu çağdaş, eşit ve örgün eğitim öncelikli talepler arasında yer alıyor

2019’da MEB’den icraat bekleniyor

Eğitimde pek çok yeniliğin ve değişimin yaşandığı 2018 yılı geride kaldı. Şimdi gözler Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) 2019’da alacağı kararlara ve yapacağa işlere çevrildi. Ekim 2018’de açıklanan 2023 Eğitim Vizyonu, tüm sektörü heyecanlandırmış ve burada alınan kararlar, çoğunluk tarafından olumlu karşılanmıştı. Şimdi bu kararların hayata geçirilmesi ve eğitimdeki sorunların bir an önce çözülmesi bekleniyor. Sektörün temsilcilerine 2019’dan neler bekliyorsunuz diye sorduk. İşte cevaplar:

Haberin Devamı

‘Liyakat esas alınmalı’

Eğitim Sen Genel Başkanı Feray Aytekin Aydoğan: Kendini değerli ve güvende hisseden öğretmenler, öğrenciyi de değerli ve güvende hissettirir. Tam da bu yüzden;

- Öğretmenlik Meslek Kanunu ülkemizdeki tüm öğretmenlerin taleplerini, önerilerini alarak çıkarılmalı. Kanunun karar vereni öğretmenler olmalı.

- Sözleşmeli çalışanlar kadroya geçirilmeli, başta mazerete dayalı tayin hakkı olmak üzere tüm hakları iade edilmeli.

- Okul idarecileri, öğretmen atamalarında mülakattan vazgeçilmeli, liyakat esas alınmalı.

- Ataması yapılmayan öğretmenler atanmalı. Atamalar tüm branşlara eşit ve adaletli bir dağılım üzerinden yapılmalı, kapatılan köy okulları açılmalı.

- KHK’larla mesleklerine son verilen eğitim ve bilim emekçileri için hukuk, adalet bir an önce yaşama geçirilmeli.

Haberin Devamı

Tüm eğitim ve bilim emekçileri için;

- 3600 ek gösterge sözü hayata geçirilmeli.

- Artan oranlı vergi dilimi sabitlenmeli. Maaşlarda yaşanan kayıp karşılanmalı. Eğitim ödeneği yılda 2 kez verilmeli.

- Ulaşım, yemek, öğrenciler ile tüm eğitim ve bilim emekçileri için ücretsiz olmalı.

- Bütçeden en büyük pay eğitime ayrılmalı ve tüm öğrenciler için eşit, nitelikli, bilimsel ve kamusal eğitim imkânı sağlanmalı.

- Okulların mimari yapısı, öğrencilerin kendini mutlu ve özgür hissedeceği yaşam alanlarına dönüştürülmeli.

- Müfredat, bilimi ve evrensel değerleri esas alarak yeniden düzenlenmeli.

- Okul müdürü ve müdür yardımcılarını öğrenciler ile eğitim ve bilim emekçileri seçmeli.

- Karma eğitim esas olmalı.

- Sınavlar kaldırılmalı, öğrencilerin ilgi, yetenek ve becerilerini destekleyecek, yönlendirecek izleme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmalı.

- Okullarda velilerden katkı payı, kayıt parası vb. uygulamalara son verilmeli, okullar arasındaki eşitsizlik ortadan kaldırılmalı.

- Protokoller, iş birlikleri adı altında vakıf, dernek gibi yapıların çalışmaları sonlandırılmalı. Eğitimci niteliği taşımayan kişi ve kurumların eğitim kurumlarında çalışma yürütmesi çocuk istismarı ve suçtur.

- Özel öğretim kurumlarına teşvik sonlandırılmalı, bugüne kadar ayrılan tüm teşvikler kamu okullarına aktarılmalı.

Haberin Devamı

- Ailesinin geliri yoksulluk sınırı altında olan her öğrenciye her ay eğitim bursu verilmeli.

- Cinsiyet eşitliğini esas alan eğitim sistemi yaşama geçirilmeli.

- Okul mimari yapıları, öğretim programları engelli öğrencileri esas alarak düzenlenmeli.

- Dezavantajlı grup kapsamındaki öğrencileri esas alan öğretim programları ve işleyişi oluşturulmalı.

‘Örgün öğretim şart’

Eğitim İş Genel Başkanı Orhan Yıldırım: İyi bir yıl geçirmedik. Sınav sistemlerindeki karmaşa, imam hatip okullarının talep görmemesine rağmen her yerde açılması, öğrencilerin mecburen bu okullara yönlendirilmesi, kalabalık sınıflar, en önemli sorunlardı. Yine öğretmen atama sistemi ve öğretmenlerin çalışma koşulları da öyle.

Milli Eğitim Bakanı ile ilgili en büyük endişemiz kendisinin özel okullaşma sürecinden geldiği için eğitim sistemini özel okul mantığı üzerinden organize edeceği ki bunu 2023 Eğitim Vizyonu’nda açıkça görmekteyiz. Devlet okullarındaki eğitim sistemini özel okullardaki ticari kâr mantığı üzerindeki bakış açısıyla yönetmek ve yönlendirmek bir ülke için en büyük tahribat olacaktır.

Haberin Devamı

- Yeni yılın öğrenciler ve eğitimciler açısından sorunların giderileceği, akılcı, bilimsel, çağdaş, laik bir eğitim modeli içerisinde, çalışanların özlük haklarının hakkıyla verileceği bir yıl olmasını bekliyoruz.

- Öncelikle tüm çocuklarımız örgün eğitim sistemi içine alınması gerekiyor.

- Tüm okulların laboratuvarları, spor salonları, fiziki donanımları aynı olmalı.

- Ücretli ve sözleşmeli öğretmenlik kaldırılmalı ve Türkiye’nin her yerinde tüm branş öğretmen kadroları eksiksiz olarak okullarda yer almalı.

Türkiye’nin parasal kaynağı sınırsız değil. İmam hatip okullarının çoğu yarı yarıya boşken hemen yanındaki akademik ortaokul ya da liselerde 40 kişilik sınıflarda eğitim görülüyor. Türkiye’nin eğitim sorunları için bir çalıştay, şura yapılmalı, bilimsel olarak sorunların nasıl çözülebileceği ortaya konulmalı, herkesin kabul edeceği şekilde eğitim sistemimizin 2-3 yılda değişme ihtimali ortadan kaldırılmalı.

Haberin Devamı

‘Mülakat kaldırılmalı’

Anadolu Eğitim Sendikası Genel Başkanı Mehmet Alper Öğretici: 2018 yılına eğitim penceresinden baktığımızda sözleşmeli-kadrolu öğretmenlik ayrımı devam etmiş ve sözleşmeli öğretmenler ailelerinden ayrı kalmıştır. 100 binden fazla öğretmen açığı varken atamalar yetersiz kalmış ve ücretli öğretmenlik devam etmiştir.

1 milyondan fazla öğrencinin etkilendiği TEOG sistemi aniden değişmiş ve yerine Liselere Giriş Sınavı (LGS) getirilmiş; bu değişiklikle yüzbinlerce öğrenci mağdur olmuş ve mağduriyetin giderilmesi için defalarca ek yerleştirme yapılmıştır. Öğretmenler için performans taslağı hazırlanmış, öğretmen atamaları ve görevde yükselmelerde mülakat devam etmiştir.

Aynı yıl içerisinde eğitimin içinden gelen bir Milli Eğitim Bakanı görev almış ve tüm eğitim camiasında bir heyecan yaratmıştır. Öğretmenlere uygulanması düşünülen performans sisteminin ve öğretmen şikâyet hattına dönüşen ALO 147’nin kaldırılması, ilk attığı olumlu adımlardan.

2019’da eğitimci bakandan beklentiler yüksek diyebiliriz. Şimdiye kadar genel çerçeveler çizildi, felsefe ortaya konuldu ama artık bunları uygulamaya geçirme zamanı. Anadolu Eğitim Sendikası olarak 2019 yılında öncelikli olarak aşağıdaki başlıklara dikkat çekmek istiyoruz.

- Sözleşmeli öğretmenlik kaldırılmalı ve öğretmenler odasındaki ayrım son bulmalı. Sözleşmeli öğretmenlik yerine teşviki de içeren adil ve öngörülebilir bir yer değiştirme sistemi yeniden ele alınmalı.

- Yüz binden fazla öğretmen açığının olduğu ve on binlerce ücretli öğretmenin çalıştığı günümüzde öğretmen açıkları en kısa sürede kapatılmalı ve zaman içerisinde ücretli öğretmenlik kaldırılmalı. Bunun için iyi bir atama planlaması yapılmalı, YÖK ile iş birliği yapılarak ihtiyaç olmayan branşlarda eğitim fakülteleri öğrenci almamalı.

- Öğretmen atamaları ve görevde yükselmeler başta olmak üzere tüm alanlarda mülakat kaldırılmalı, ehliyet ve liyakat esas alınmalı.

- Hazırlanacak Öğretmenlik Meslek Kanunu öğretmenlerin yetiştirilmesinden görevde yükselmelerine kadar detaylı şekilde ele alınmalı ve tüm paydaşların görüşleri alınarak hazırlanmalı.

- 2019’da hem müfredat hem sınav sistemlerinde ani değişiklikler olmamasını; yapılacak değişikliklerin bütün paydaşlarla görüşülerek yapılmasını talep ediyoruz.

2023 Vizyonu’na odaklanıldı

Türkiye Özel Okullar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı F. Nurullah Dal: Eğitim sektöründe resmi ve özel öğretim kurumu olarak hizmet veren bütün birimlerin hedefi, 2023 Eğitim Vizyonu uygulamaları ve gelişmelerine yönelmiş durumda.

Sınav uygulamaları, öğrenci kayıtları, ders programları, ders çizelgeleri, okul açılışları gibi pek çok konuda düzenlemeler yapılacağının kamuoyuyla paylaşılması sonucu bütün dikkat ve beklentiler bu yöne kaymıştır.

2023 Eğitim Vizyonu’nu değerlendirdiğimizde olumsuz bir durum gözükmediği gibi yıllardan beri dile getirdiğimiz bürokratik işlemlerin azaltılması, özel okullara program, ders sayıları ve benzeri konularda bazı esneklikler verileceği algısı memnuniyet uyandırmakta. Ancak uygulamalar başlayıp olaylar daha somut hale gelmedikçe kesin bir şeyler söylemek de doğru olmayacaktır.

2023 Eğitim Vizyonu’nda belirtilen ve Sayın Bakanımız tarafından yapılan açıklamalarda; eğitim fakültelerinin öğretmen yetiştirme konusunda yapacakları uygulamalar; tüm kademedeki öğrenciler için yönlendirme sisteminin hayata geçirileceği; sınava kademeler arası geçiş olarak bakılmaması gerektiği ve sınavın muhakkak ikinci planda olması gerektiği yönündeki açıklamalarının hayata geçirilmesiyle eğitimimizde arzulanan değişimlerin gerçekleşmesini umuyoruz.

Haftalık ders çizelgelerinin yeniden hazırlanması, daha az ders çeşidinin olması, esnek ve modüler müfredat oluşturulması; özel öğretim kurumlarıyla ilgili bürokrasinin azaltılması, haksız rekabetin önlenmesi; özel ve resmi kurumlar arasında iş birliği mekanizması kurulması açıklamaları, bütün eğitim kurumlarının 2019’daki hedef ve beklentilerini daha genel anlamda belirtmelerini gerektirecektir.

Bizim önceliğimiz, özel okullarımızın da bir parçası olduğu, eğitim sistemimizin en üst düzeyde çağın getirdiği bütün teknik imkânların her zaman olduğu gibi çocuklarımızın hizmetine sunulmasıdır.

2019’da MEB’den icraat bekleniyor

MEB’den ilk icraat, yeni logo

MEB’in logosu değiştirildi. Yeni logo, Cumhurbaşkanlığı forsunda yer alan 16 Türk devletini temsil eden yıldızlarla çevrili. Logonun ortasında ise eski logodaki gibi eğitim meşalesi bulunuyor. Değişikliğin duyurulmasının ardından MEB’in internet sitesi ve sosyal medya hesaplarındaki eski logolar kaldırılarak yeni logolar konuldu.