01.06.2021 - 21:48 | Son Güncellenme:
milliyet.com.tr
12 gün önce kimyasal yüklü bir konteyner gemisinin ülkenin batı kıyı şeridini tehlikeli atıklarla sular altında bırakmasının ardından büyük bir temizlik operasyonu başlatıldı.
Sri Lankalı çevreciler, bunun ülke tarihindeki en kötü ekolojik felaketlerden biri olduğunu söyledi ve deniz yaşamı ve balıkçılık endüstrisi için potansiyel bir tehdit olduğu konusunda uyardılar.
Sri Lanka Donanması üyeleri, Negombo'nun popüler turistik bölgesi de dahil olmak üzere başkent Colombo yakınlarındaki plajları örten plastik topakları, kimyasal atıkları ve enkazları temizlemek için koruyucu giysiler ve lastik çizmeler giydiler.
MS X-Press Pearl adı verilen ve Colomba'ya giden Singapur tescilli gemide, Sri Lanka kıyılarının dokuz deniz mili açığında 20 Mayıs'ta yangın çıktı.
O zamandan beri, Sri Lanka Donanması ve Hindistan Sahil Güvenlik alevleri söndürmeye ve geminin parçalanmasını veya batmasını engellemeye çalışıyor.
Sri Lanka Balıkçılık Bakanı Kanchana Wijesekera, böyle giderse 350 ton petrolün okyanusa sızabileceğini ve sızıntının deniz yaşamına zarar vereceğini vurguladı.
Wijesekera ayrıca, başkent ile Negombo arasındaki 30 kilometrelik kıyı şeridini etkileme potansiyeli olduğunu söyledi.
X-Press Pearl'ün işletmecileri olan X-Press Feeders'a göre, yangın başladığında gemi, 81'i 25 ton nitrik asit içeren 1.486 konteyner taşıyordu. Gemideki diğer kimyasalların ne olduğu henüz bilinmiyor.
Pazartesi günü, Sri Lanka Liman İdaresi, geminin gövdesinin yapısal olarak sağlam kaldığını ve "şimdiye kadar herhangi bir petrol veya kimyasal sızıntının gözlemlenmediğini" söyledi.
Liman yetkilisi yaptığı açıklamada, "Kurtarma ekipleri ayrıca geminin hareket ettirilebilmesi için bir yedek bağlantı kurma olasılığını da araştırıyorlar" dedi.
X-Press Feeders, Pazartesi günü yaptığı açıklamada, geminin arkasına doğru olan bölgeye atıfta bulunarak, 'geminin kıç tarafındaki alanlardan hala duman çıkmasına rağmen gemide görünür bir alev olmadığını' söyledi.
Açıklamada, "Yangın söndürme römorkörleri, tüm sıcak noktaların ve geminin gövde ve kapaklarının soğutulmasını sağlamak için püskürtme ve buğulanma operasyonlarına, Hollanda'dan gelen özel ekipmanlarla devam edecek." denildi.
25 kişilik mürettebat tahliye edildi ve çoğu yerel otellerde karantinaya alındı. 25 Mayıs'ta gemide meydana gelen patlamanın ardından iki mürettebat bacaklarından yaralandı ve hastaneye kaldırıldı.
X-Press Feeders'a göre, çiftlerden birinin daha sonra Kovid-19 testi pozitif çıktı ve bir askeri hastanedeki özel bir tesise transfer edildi.
Sri Lanka Deniz Çevre ve Koruma Kurumu (MEPA) yerel medyada 'plastik atığın ömrümüzde gördüğümüz en kötü çevre felaketine neden olduğunu' söyledi. MEPA, gemiden gelen hasarın hala hesaplanmakta olduğunu da sözlerine ekledi.
Sri Lanka çevre grubu Pearl Protectors'ın koordinatörü Muditha Katuwawala, sızıntı nedeniyle okyanusun "oldukça zehirli" olacağını ve birkaç yerel kaplumbağa ve balık türü de dahil olmak üzere deniz yaşamı üzerindeki potansiyel etkiye dair korkuları artırdığını söyledi.
En büyük endişelerden biri, suları kirleten ve tahmini üç konteynerin denize düşmesinden sonra kıyı boyunca sahillere vuran milyonlarca plastik peletin, balıklar ve diğer yaban hayatı için endişeleri artırdığını söyledi.
Plastik peletler, diğer plastik ürünlerin yapımında kullanılır ve büyük bir okyanus plastik kirliliği kaynağıdır. Küçük boyutlarından dolayı, peletler, kuşlar, balıklar ve diğer deniz canlıları için yiyecek sanılabiliyor.