09.11.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:
Shaya Mağazacılık A.Ş'nin Genel Müdürü Işık Keçeci Aşur'un şansı Ortadoğu'dan açılmış. Öyle ki işi Kuveyt, eşi Lübnanlı. Keçeci ise aslen Gaziantep'li. Ancak Gaziantep'te hiç yaşamamış.
Neyse bu memleket işini bir kenara bırakalım ve Keçeci'nin öyküsünü anlatmaya başlayalım...
Kuveyt'in köklü ticaret ve perakende grubu Al Shaya'nın Türkiye Genel Müdürü Keçeci başarıyı genç yaşta yakalamış bir profesyonel.
Daha 22 yaşında staj yaptığı bir Alman firması, Türkiye ofisini ona teslim etmiş. 24 yaşında da genel müdür olmuş.
Boğaziçi'nde ekonomi eğitimi alan Keçeci, Almanya'daki ilk staj öyküsünü şöyle anlatıyor:
"Almanya'da bir firmada staj yaptım. Diyaliz makineleri ve serum üreten güçlü bir firmaydı bu. Staj bitiminde şirket yönetimi, Türkiye projelerini yönetmemi teklif etti. Kabul ettim ve şirketin Türkiye ofisini kurdum. Burada genel müdürlüğe kadar yükseldim. Türkiye'de ciddi bir satış rakamına ulaştık. Tanınır bir marka olduk."
Keçeci, diyaliz alanındaki ilk iş deneyiminden sonra ABD'ye gitmek istediğine karar veriyor.
Bunun üzerine Harvard'da iki yıl eğitim alan Keçeci, New York'ta kısa bir süreliğine bir medya şirketinde çalışıyor.
Keçeci'nin eşiyle tanışması da bu döneme rastlıyor. "Eşim Lübnan asıllı. Türkiye'de yaşıyordu. ABD'den Türkiye'ye dönünce evlendik" diyor.
Al Shaya'da çalışmaya nasıl başladığını ise Keçeci'den dinleyelim:
"Yeni doğum yapmıştım. ABD'den bir arkadaşım aradı. Al Shaya'nın Türkiye'de yatırım yapmak istediğini söyledi. Ben çalışmayı düşünmüyordum ama grubun başındaki Muhammed Al Shaya ile tanıştıktan sonra fikrim değişti. Ve 15 gün sonra da işe başladım."
Al Shaya Grubu'nun, Türkiye'de yapacağı yatırımların sorumluluğunu üstlenen Keçeci şöyle devam ediyor:
"Buradaki yatırıma o kadar güveniyorlar ki, şu ana kadar açtığımız mağazaların hiçbirini görmediler mesela. Olaya dokunmadan finansal ve psikolojik destek vermeye devam ediyorlar. Frekans ve heyecan olayı bu.
Al Shaya bana 'İstediğin kadar büyü. Biz seni Türkiye operasyonu ile finanse edebiliriz. Fırsat bulursan istediğin kadar mağaza aç' diyor."
Her semtte mağaza arıyor
Bu yıl sonu itibariyle 32 mağazaya ulaşacaklarını söyleyen Keçeci, "Şu anda 26 mağazamız var. Gelecek yıl amacımız 50 mağazaya ulaşmak. Bu 75 de olur, 100 de. Pazara dört mağazayla girmiştik" diyor.
İyi bir lokasyon bulduklarında mağaza açmak istediklerini söyleyen Keçeci, "Sadece mağaza açmak için mağaza açmak istemiyoruz. Biz temkinli gidelim, kârlı büyüyelim diyoruz. Ama yine de aktif olarak mağaza yeri arıyoruz. Her semtte sürekli mağaza yeri arıyoruz. İlk etapta Ankara ve Bursa ile ilgileniyoruz. Ama İstanbul'a daha yapılacak çok şey var diye düşünüyorum. Şu anda pozitif reaksiyon alıyoruz piyasadan" diye anlatıyor.
Türkiye kapı olacak
Keçeci, Türkiye'nin Ortadoğu'yla olan ticari ilişkilerinin kısa sürede gelişeceğine inanıyor.
"2004 - 2005 yılları için ben çok pozitif olacağına inanıyorum. Al Shaya Grubu da böyle düşünüyor. Hatta 'Türkiye'ye olan yatırımlarımızı artıralım' diyorlar. Türkiye'nin batıya açılan bir kapı olabileceğine inanıyorlar. Polonya, Macaristan gibi ülkelere Türkiye'den açılmayı planlıyorlar. Grup yatırımlarına uzun vadeli bakıyor" diyor.
Al Shaya olarak şu anda moda, sağlık ve güzellik ile gıda olmak üzere üç ana grupta 10 marka ile faaliyet gösterdiklerini söyleyen Keçeci, "Biz franchising vermiyoruz. Bütün yatırımlarımızı kendimiz yapıyoruz. Şu anda beş Starbucks mağazamız var Türkiye'de. Önümüzdeki üç ay içinde beş tane daha açacağız. Body Shop mağazalarımızın sayısı da altıya çıkacak. Diğer markalarımıza ait mağaza sayılarımızı da artırmayı planlıyoruz" diyor.
Keçeci, tek hobisinin 2.5 yaşındaki oğlu olduğunu söylüyor. İşlerinin yoğunluğu arasında oğluyla vakit geçirmenin de yolunu bulmuş. İş seyahatlerinde onu da yanında götürüyor. "Şu ana kadar beraber 20'ye yakın ülkeye gittik. Oğlum sadece ABD'ye beş kere gitti. İşler yoğun olduğu için en azından seyahatlerimde yanımda olsun istiyorum" diyor. Keçeci şu sıralar Lübnanlı eşinden, kendi deyimiyle çat pat Arapça da öğreniyor.
Keçeci'ye, hem eşinin hem işinin "Ortadoğulu" olduğunu hatırlatınca, şöyle diyor: "Güzel bir tesadüf. Doğru insanı ve doğru firmayı seçtiğimi düşünüyorum."
1800'lü yılların sonlarında kurulan Kuveytli Al Shaya Grubu, şu anda 8 ülkede 650'den fazla mağaza ile faaliyet gösteriyor. Türkiye'de ise 26 mağaza yatırımı bulunuyor.
Bir aile şirketi olan Al Shaya'nın bünyesinde Next, Starbucks, Topshop, The Body Shop gibi dünyaca ünlü 37 marka bulunuyor.
Bilindiği gibi Al Shaya, Türkiye pazarına, Sabancı ile Arcadia ortaklığı olan Giysa'dan, Topshop, Evans, Dorothy Perkins markalarını satın alarak girmişti. Grubun bünyesinde bulunan markalar ise şöyle: