Son Güncellenme:
2013'te 2.8 milyar dolarlık ihracat gerçekleştiren mobilya sektörünün 2014 ihracat ihracatın 3 milyar doları aştı. Net rakam olmamakla birlikte 2015 sonunda sektörün 3.8 milyar dolar ihracat yapması bekleniyor.
Lüks mobilya ve dekorasyon denince akla ilk gelen markalardan olan ve daha çok üst gelir grubuna hitap eden tasarımları ile adından söz ettiren Asortie Mobilya, Dubai’nin en önemli merkezlerinden Al-Wasl caddesinde mağaza açıyor.
Asortie Yönetim Kurulu Başkanı Murat ERAT mobilya sektörünün son 10 yılda 7 kat büyüyerek, Türkiye'nin en önemli sektörlerinden biri haline geldiğini ifade etti. Asortie Yönetim Kurulu Başkanı Murat ERAT, “2014 mobilya sektörü için verimli bir yıldı. Hedeflerimize bir adım daha yaklaştık. Özellikle yurtdışında açtığımız yeni mağazalarla Türk mobilya üreticisi olarak 2023 yılında 10 milyar dolar ihracat hedefine ulaşmak için doğru yolda ilerlediğimizi düşünüyoruz” dedi.
İthalat rakamları geçen yıla oranla yüzde 1 arttı!
Türk mobilya sektörünün gelişiminin önemli bir yansıması olan ithalat rakamı 2014 yılının 3'üncü çeyreğinde bir önceki yıla oranla yüzde 1 artış gösterdi. Türkiye’deki mobilya üretiminin iç dinamiklerle artması, ithalat rakamlarının ortalama değerlerde kalmasını sağlıyor. İthalat rakamları mobilya sektörünün Türkiye’nin lokomotif sektörlerinden biri olduğunun en önemli kanıtlarından birini oluşturuyor.
Sektörde 500 binin üzerinde insanımız çalışıyor!
Asortie Mobilya Yönetim Kurulu Başkanı Murat Erat, büyüklüğü 9 milyar dolarlara yaklaşan mobilya sektörünün yaklaşık 30 bin kişiye istihdam sağladığını belirterek, "Bu rakam yan sanayi ve ilişkili sektörlerle 500 binlere yaklaşmaktadır" dedi.
Türkiye’nin ihracat alanındaki taşıyıcı güçleri arasında yer alan mobilya sektörü istihdam yaratmada da önemli bir pozisyonda. Başta Bursa-İnegöl, Kayseri, İzmir ve Ankara olmak üzere 41 ilde aktif olarak mobilya üretimi yapan ve bulunduğu şehre ekonomik olarak da katkı sağlayan mobilya sektörü 500 bin kişiye istihdam sağlıyor.
Sektöre nitelikli elaman yetiştirilmiyor!
Üniversitelerde endüstri ürünleri tasarımı bölümleri altında yer alan mobilya sektörü; mezunlara yeterli alan yaratmadığı için tercih edilmiyor. Türkiye’de genç tasarımcı denildiğinde 20- 30’lar akla gelirken İtalya’da 40 yaşındaki tasarımcı “genç tasarımcı” olarak nitelendiriliyor.
Markalar ülkemizde son 10 yılda yeni mezun tasarımcıları bünyelerinde barındırmaya başladı ancak tasarım aşamasında yaratıcılıktan çok patron istekleri etkili oluyor. Firmalar markalaşmak için çalışmalar yürütüyor ancak tasarımı ikinci planda tutup ve ciroya önem verdikleri için istedikleri başarıyı elde edemiyorlar.” Dedi.
Türkiye’nin mobilya tasarımında “marka ülke” olması için ne yapmak gerekiyor?
Asortiye Mobilya Yönetim Kurulu Başkanı Murat Erat bu konuda şunları söyledi: “Üniversite ve sanayi bir araya gelmeli. Tasarım aşamasında yerel değerler ile modern tasarımlar birlikte yorumlanmalı. Kalifiye eleman açığını kapatmak için eğitim sisteminde değişiklik yapılmalı. Firmalar cirodan çok tasarıma önem vermeye başlamalı ve tasarıma yatırım yapmalı. AR-GE çalışmaları başlatılmalı, gerekli teknolojik yatırım yapılmalı ve yeni malzemeler geliştirilmeli. “Hemencilik” kavramından uzaklaşılmalı, doğru sonuçlar için doğru zaman beklenmeli. Mimarlar ve mobilya üreticileri bir araya gelmeli, mekana uygun mobilya tasarımı yapılmalı. Sektör olarak tasarımcıların yaratıcılıkları desteklenmeli. Markalar bünyelerindeki tasarımcıları doğru yönetmeli, hareket edebilecekleri alan yaratmalı. Devlet desteği artırılmalı. Tasarım konulu toplantıları düzenli hale gelmeli ve bu alandaki çalışmalar geliştirilmeli.
--