26.06.2023 - 03:46 | Son Güncellenme:
22-23 Eylül 2023 tarihleri arasında İstanbul Büyükkent Şubesi’nde gerçekleşecek olan 7. Ulusal Mimari Koruma Proje ve Uygulamaları Sempozyumu, 2021’de yitirdiğimiz Prof. Doğan Kuban anısına gerçekleştirilecek. Sempozyum kapsamında kültür varlıklarının korunması ve kullanımına yönelik proje ve uygulama yapan mimarların deneyimlerini mimarlık camiası ile paylaşması ve toplantının bilimsel tartışma ve değerlendirmelere olanak sağlayacak bir zemin oluşturması bekleniyor. Sempozyum kapsamında özgün işlevi devam eden ya da yeni işlevlendirme önerilmiş koruma projeleri ile arkeolojik alanlar için üretilmiş proje ve uygulamaların yanı sıra mevzuat değişiklikleri, ilke kararları, koruma kurulu kararları ve KUDEB uygulamaları tartışılacak. Katılımcıların sözlü ve poster sunuşu yapacağı sempozyumda başvuruları Zeynep Ahunbay, Acar Avunduk, Betül Gemalmaz Dikici, Erol Doğan, Özlem Durmaz, Zeynep Eres, Koray Güler, Serap Kaya, Cansen Kılıççöte, Deniz Mazlum, Ayça Orhon, Gülşen Özaydın, M. Faruk Soydemir, Ayten Başdemir Taciroğlu ve Ali Uslu’dan oluşan bilim kurulu tarafından değerlendirilecek. Sempozyumda sunuş özetlerinin sekreteryaya teslimi için son tarih 4 Ağustos olarak belirlenmiş.
Melek Zeynep Bulut’un performatif, deneysel bir mekan kurgusu olan eseri “Açık Yapıt” Londra Tasarım Bienali’nde Somerset House’da sergileniyor. Bienalin bu yıl gerçekleşecek dördüncü edisyonunun teması; tasarımı sınırların ötesinde ele alan, yeni uluslararası iş birliği biçimlerini keşfeden ve multidisipliner tasarım aracılığıyla katılımı teşvik eden “Küresel Oyun: İşbirliklerini Yeniden Eşlemek” olarak belirlenmiş. Eşik ve dönüşüm metaforlarının etrafında şekillenen performatif bir mekan, teyatral bir geçişler sergilemesi olan “Açık Yapıt”, insanlık tarihi boyunca güç, sınırları belirleme, toplumsal hiyerarşi temsili olan kavramların anlamları üzerine tartışmayı temel alıyor. Tıpkı bir enstrüman gibi çalışan hareketli ve sesli yüzeylerin oluşturduğu soyut kapılar ve dolaşım planı ziyaretçiyle etkileşime geçerek yerleşimin bir parçası haline dönüşüyor. Algı ve madde üzerinden bir deneyim sunan “Açık Yapıt”, temellerini kapı, geçiş ve eşik kavramları üzerine kuruyor. Yerleştirme, anıtsal bir diziliş ve büyüklükte öne çıkarken ziyaretçilerin bu deneysel mekana temas etmesi ile dokunulmazlık yerini sesselliğe ve esneklikliğe devrediyor. Yerleştirme, aynı zamanda yeni dünyaya dair nazik bir soru işareti bırakan bir oyun alanına davet ediyor.
Çuhadaroğlu Öğrenci Proje Yarışması’nın bu sene 19.’su İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Taşkışla Kampüsü ev sahiplinde düzenleniyor. 2023 yılı öğrenci proje yarışmasının konusu seçkin jüri üyelerinin titiz hazırlık süreci sonucunda “Semtli” olarak belirlendi. Bir yandan kent yaşamı ve yapısal çevreye dair yeni ve özgün mekansal, mimari ve organizasyonel soruları gündeme getirirken; bir yandan da yerel üzerinden mimari tasarım ve pratiğini yeniden düşünmeye davet eden yarışmanın jüri üyeliğini Deniz Aslan, Erdem Ceylan, Funda Uz, Gülşah Aykaç, Melike Altınışık, Nurbin Paker, Ozan Avcı yapıyor. Yarışmada son teslim tarihi 14 Eylül olarak belirlenmiş.
İstanbul Kültür Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, düzenleyeceği "Cumhuriyet, Mimarlık ve Kent: 100 Yıllık Miras" Uluslararası Sempozyumu kapsamında, SALT Galata iş birliği ile atölye çalışmaları planlıyor. Sempozyum kapsamında 29-30 Eylül 2023 tarihlerinde Salt Galata’da gerçekleşecek olan “Cumhuriyet’in Hafızasında Tasarımı Aramak: Bir Görsel Okuma Denemesi” ve “Cumhuriyet’e Duvardan Duvara Arşivden Bakmak” atölyeleri kapsamında katılımcılardan Cumhuriyet tarihine dair belirlenen temalar üzerinden mimarlık, tasarım, kent ve sanata yönelik yaratıcı bir okuma yapmaları bekleniyor. Ceren Göğüş, Şeyda Şen, Berkay Oskay ve Merve Aksoy Oral’ın yürütücülüğünde gerçekleşecek “Cumhuriyet’in Hafızasında Tasarımı Aramak: Bir Görsel Okuma Denemesi” atölyesinde Salt Galata arşivinde yer alan görsel birikim aracılığıyla Cumhuriyet dönemi tasarım pratiklerinin, toplumsal gündelik hayat içinde bir dekor olarak yer alan varlıklarından, değişimi tetikleyen bir araç olarak kullanımlarına kadar geçirdikleri sürecin incelenmesi ve yeniden düşünülmesi amaçlanıyor. Atölyede, arşiv taramasının yanı sıra, dönemin çeşitli yöntem, araç ve kaynakları incelenecek. Elif Gelmez Demir, Furkan Evliyaoğlu ve Armağan Gülhas yürütücülüğünde gerçekleştirilecek olan “Cumhuriyet’e Duvardan Duvara Arşivden Bakmak” atölyesinde ise kent, yapı ve iç mekan ölçeklerinde fiziksel duvarlara odaklanılacak ve duvarın tarihi üzerinden toplum odaklı bir alternatif tarih okuması denenecek. Atölyelere başvurular 5 Temmuz tarihine kadar online olarak gerçekleştirilebilir.
TMMOB İç Mimarlar Odası’nın her yıl düzenlediği İç Mimarlık Bölümü Öğrencileri Proje Yarışması’nın altıncısı olan “im2023”, bu yıl Yaşar Üniversitesi Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü’nün ev sahipliğinde düzenleniyor. Yarışma, İç Mimarlık/İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümleri öğrencilerinin projelerini her akademik yıl sonunda bir araya getirerek, akademisyen ve öğrenciler için bir iletişim platformu yaratmayı; iç mimarlık öğrencilerinin meslek kimliğinin güçlenmesini sağlamayı, öğrenim ve meslek hayatları için anlamlı bir hedef oluşturmayı ve iç mimarlık lisans eğitimi içinde yer alan projelerin niteliğinin yükselmesine katkıda bulunmayı hedefliyor. Son katılım tarihi 9 Ekim 2023 olarak belirlenen im2023, Türkiye ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki İç Mimarlık / İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı bölümleri öğrencilerinin katılımını amaçlayan, üç aşamalı olarak düzenlenen, lisans eğitimi boyunca gerçekleştirilen stüdyo projelerini değerlendiren bir ulusal proje yarışması. Yarışma, iç mimarlık öğrencilerinin 2022- 2023 akademik yılı içinde yürütülen tasarım stüdyolarında ve mobilya/aydınlatma tasarımı yapılan derslerde gerçekleştirdikleri projelerin değerlendirilmesi esasına dayanıyor. Yarışma Birinci Yıl, İkinci Yıl, Üçüncü Yıl, Dördüncü Yıl, Mobilya / Aydınlatma Tasarımı olmak üzere beş kategoriden oluşuyor. Kategori jürilerinin kararları ile kayıt altına alınacak olan yarışmanın sonuçları, dijital ortamda gerçekleşecek bir kolokyum ve dijital sergi ile kamuoyuna sunulacak.
Santiago Calatrava 14-22 Ekim tarihleri arasında İtalya’nın kültür başkenti Floransa’da gerçekleşecek olan 14. Floransa Bienali’nin bir parçası olarak Leonardo da Vinci Yaşam Boyu Başarı Ödülü ile onurlandırılacak. 42 yıllık efsanevi bir kariyere sahip olan İspanyol tasarımcı, doğayla bütünlük içinde tasarladığı eserlerinde mimariyi derin bir mühendislik bilgisiyle birleştirerek Milwaukee'deki Quadracci Pavilion, California'daki Sundial Bridge ve Dubai EXPO 2020'deki Birleşik Arap Emirlikleri Pavyonu gibi olağanüstü eserler tasarlandı. Aynı zamanda başarılı bir akademik kariyere sahip olan, ETH Zürih, Yale Mimarlık Okulu ve MIT'de öğretim görevlisi olarak hizmet veren Calatrava 2005 yılında AIA Altın Madalyası’na ve 2015 yılında Avrupa Mimarlık Ödülü'ne layık görüldü. Bu yılki teması “Ben Sensin – Çağdaş Sanat ve Tasarımda Bireysel ve Kolektif Kimlikler” olan 14. Floransa Bienali’nde alacağı ödülün yanısıra Calatrava’nın çalışmalarına Cavaniglia Pavyonu’ndaki özel sergi alanında yer verilecek.
Anadolu’nun ortaçağından kalma, zengin bir kültürel mirasa ev sahipliği yapan ve 2016’dan bu yana UNESCO Dünya Mirası Listesi’nde yer alan Ani kentinin çok katmanlı tarihini tüm boyutlarıyla ele alan Ani Mobil Uygulaması kamuoyuna tanıtıldı. Yaz-kış ziyaretçi akınına uğrayan Ani Arkeolojik Alanı için üç dilde hazırlanan mobil uygulama, Ani ile tanışmak isteyenler için bir sanal rehber olma özelliği taşıyor. Anadolu Kültür’ün, Ani Arkeoloji Alanı’nın korunması ve tanıtılmasına yönelik yaklaşık on yıldır yürüttüğü çalışmaların son çıktısı olan proje, dört yıllık bir zaman diliminde geliştirildi. Portekiz merkezli Calouste Gulbenkian Vakfı ve ABD merkezli Dünya Anıtlar Fonu (World Monuments Fund) tarafından desteklenen projeye katkı sunanlar arasında Kültürel Mirası Koruma Derneği’nden İsmail Yavuz Özkaya, mimarlık tarihi uzmanı Armen Kazaryan ve Norveç Kültürel Miras Araştırma Enstitüsü’nün eski direktörü Carsten PaludanMüller ile birlikte Türkiye, Ermenistan, Rusya, Makedonya, Amerika Birleşik Devletleri, Fransa ve Norveç’ten uzmanlar yer alıyor. Üç dilde hazırlanan uygulama, Ani ve çevresine ait bilgileri, “Tarihçe”, “Mimari”, “Sanat Tarihi” ve “Koruma Çalışmaları” başlıkları altında kullanıcıya sunuyor. Farklı yapıların Ani içindeki konumları temel alınarak oluşturulan dört ana rota ise Ani Arkeolojik Alanı’nı belli temalar üzerinden ziyaret etme ve deneyimleme olanağı sağlıyor.
İstanbulSMD 11 + 1 Destek Staj Programı
İstanbul Serbest Mimarlar Derneği, 6 Şubat 2023 tarihinde gerçekleşen Kahramanmaraş merkezli depremlerden etkilenen mimarlık öğrencilerine destek olmak amacıyla bir staj programı başlatıyor. Depremden etkilenen 11 il ile birlikte İstanbul’u kapsayan “İstanbulSMD 11 + 1 Destek Staj Programı”, dernek üyesi mimarlık ofislerinin katkısı, ilgili üniversite mimarlık bölüm başkanlıklarının koordinasyonu ve derneğin iletişim ağında bulunan firmaların destekleri ile hayata geçiriliyor. Staj programına katılacak 11 ilden toplam 50 öğrenci, programa destek veren 35 İstanbulSMD üyesi mimarlık ofisinde 1 ay süreyle staj yapacak. Bu büyük afette kayıplar yaşayan, eğitimleri sekteye uğrayan mimarlık öğrencilerinin mesleki eğitimlerine katkıda bulunmak için üyelerini ve paydaşlarını örgütleyen İstanbulSMD, staja katılacak öğrencilerin; meslek çalışmalarına dahil edilerek mimari alanda kazanımlarının artırılmasını ve staj süresince depremin yarattığı olumsuz etkilerden uzaklaşmalarını sağlayarak sosyal hayatın içerisinde yeniden yer almaları için onları desteklemeyi hedefliyor. ArchNetwork’ün fon bulma gönüllüsü olarak destek verdiği proje Alumil, Asaş Alüminyum, Botam Yapı Grubu, Günsan, Kilsan, Petra The Flooring Co., Samet, Seranit, STAC ve VitrA firmalarının desteğiyle hayata geçiyor. Staj programı; afet bölgesinde yer alan illerde bulunan üniversitelerde mimarlık eğitimi gören ya da bölgede ikamet ederek İstanbul’daki okullarda mimarlık eğitimini devam ettiren, zorunlu ofis stajı sorumluluğu bulunan 3. ve 4. sınıf öğrencilerini kapsıyor.
11 Kasım 2023 - 10 Mart 2024 tarihleri arasında gerçekleşecek olan Sharjah Mimarlık Trienali, güneydeki kıtlık sorunlarının nasıl yeniden kullanım, yeniden sahiplenme, yenilik, iş birliği ve uyum kültürü yarattığına atıfta bulunacak. Trienal küratörü Oshinowo, küratöryel danışma kurulu ile birlikte, temayı ve yenilikçi tasarım çözümlerinin sürdürülebilir, esnek ve eşitlikçi bir gelecek yaratmak için nasıl yeniden yönlendirebileceğini yansıtacak katılımcıları seçti. Katılımcılar arasında Al Borde, Cave_ bureau, DAAR-Sandi Hilal ve Alessandro Petti, Ola Uduku & Michael Collins, Limbo Accra, Miriam Hillawi Abraham, MOE+Art Architecture (MOE+AA), Nifemi MarcusBello, Sandra Poulson, Thao Nguyen Phan, Wallmakers, Yara Sharif & Nasser Golzari ve Yussef Agbo-Ola yer alıyor. Trienal, Sharjah’ın kültürel ve tarihi bağlamında bu fikirleri inceleyen halka açık enstalasyonları ve ortak projeleri kapsayacak. Sharjah’ı hızlı değişim ve sivil geçicilikle tanımlanan bir yer olarak düşünen Ganalı mekansal tasarım stüdyosu Limbo Accra, tamamlanmamış bir alışveriş merkezinin mevcut durağanlığına yanıt veren bir kamusal sanat enstalasyonu sunacak. DAARSandi Hilal ve Alessandro Petti, kalıcı geçicilik paradoksunu ele alan deneysel bir koruma projesi hazırlayacak. Angolalı sanatçı Sandra Poulson’un malzemeler, bağlam ve manzara arasındaki ilişkiye odaklanan enstalasyonu, şehrin ekonomik, sosyal ve kültürel çerçevesini yansıtmak için Luanda’da her zaman var olan tozu analiz edecek. Ola Uduku ve Michael Collins, İngiliz-Nijeryalı mimar Alan Vaughan-Richards’ın (1925- 1989) eserlerini sunacak ve onun Batı Afrika tropik modernizminin kanonunu oluşturacak, çevreye duyarlı keşiflerini gözden geçirecek. İklim değişikliğinin Sharjah’ın biyoçeşitliliği üzerindeki etkisi, Londra/Amazon merkezli mimar Yussef Agbo-Ola’nın bölgede insan olmayan yaşamı ve nesli tükenmekte olan türleri onurlandıracak kumaş tabanlı bir tapınak fikri üzerine biçimleniyor. MOE+Art Architecture ise Sharjah’ın endüstriyel ortamına gömülerek ekolojik bir duraklama anı yaratacak.