Son Güncellenme:
İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından Nisan 2017'de hizmete sunulan Karşıyaka tramvay hattı ve 16 Şubat 2018'de devreye alınan Konak tramvay hattı, kent genelindeki raylı sistem uzunluğunu 180 kilometreye çıkarırken, tramvay güzergahındaki emlak piyasasını da hareketlendirdi. Gayrimenkul sektörü ile ilgili kapsamlı ve derinlikli analitik bilgiler sunan REIDIN'in İzmir özelinde yaptığı gayrimenkul araştırmasına göre özellikle tramvay hattının geçtiği bölgelerde hem konut satış hem de kira rakamlarında ciddi bir artış olduğu görülüyor.
Fahrettin Altay Aktarma Merkezi'nden başlayıp Halkapınar Aktarma Merkezi'nde sonlanan 19 duraklı ve 12,7 kilometre uzunluğundaki Konak
tramvay hattında, 2018 Şubat ayında en yüksek konut satış birim fiyatının 4.971 TL/m
2, kira birim fiyatının ise 20,8 TL/m
2ile
Fuar Tramvay Durağı'nı kapsayan bölgede gerçekleştiği gözlemleniyor. Aynı dönemde bu hattaki en düşük konut satış birim fiyatı 2.261 TL/m
2ile Mithatpaşa Lisesi Tramvay Durağı'nı kapsayan bölgede, en düşük kira birim fiyatı ise 10,9 TL/m
2ile
Karataş'ta kaydedildi. Konak tramvay hattında konut yatırımı geri dönüş süresi açısından en avantajlı olan bölge 16,6 yıllık geri dönüş süresiyle Köprü bölgesi olurken, en düşük avantaj sunan bölge ise 21,3 yıllık geri dönüş süresiyle Fahrettin Altay oldu.
Rapordaki kira artışı verileri değerlendirildiğinde, Konak tramvay güzergahında son 5 yılda en fazlakonut kira artışının gerçekleştiği bölgenin %76,4 ile Valikonağı Tramvay Durağı bölgesi olduğu ortaya çıkıyor. Son 2 yıl içinde, hat üzerindeki en fazla konut kira artışı %34,7 ile Köprü Tramvay Durağı bölgesinde gerçekleşti. Son 1 yıllık veriler göz önünde bulundurulduğunda ise hat üzerinde konut kiralarının en fazla arttığı bölge %17,5 ile Küçükyalı Tramvay Durağı bölgesi oldu.
Konut satış fiyatları değerlendirildiğinde ise, son 5 yılda Konak tramvay hattı üzerindeki en büyük artışın %96,5 ile Güzelyalı Tramvay Durağı bölgesinde olduğu gözlemleniyor. Araştırmaya göre son 2 yıl içinde hat üzerindeki en büyük konut satış fiyat artışı %47,3 ile Fahrettin Altay Tramvay Durağı bölgesi, son 1 yılda ise en fazla %19,4 ile yine Güzelyalı Tramvay Durağı bölgesinde yaşanmış.
Alaybey'den başlayıp Mavişehir'de sonlanan 14 duraklı ve 8,8 kilometre uzunluğundaki Karşıyaka tramvay hattında 2018 Şubat ayında en yüksek konut satış birim fiyatının 4.972 TL/m
2ile, en yüksek kira birim fiyatının ise 21,8 TL/m
2ile
Bilim Müzesi Durağı'nı kapsayan bölgede gerçekleştiği gözlemleniyor. Karşıyaka
tramvay hattında 2018 Şubat ayında en düşük konut satış birim fiyatı 2.891 TL/m
2ile Alaybey'de, en düşük kira birim fiyatı ise 10,5 TL/m
2ile
Çevre Yolu
bölgesinde kaydedildi. Karşıyaka tramvay hattında konut yatırımı geri dönüş süresi açısından en avantajlı olan bölge 17,6 yıllık geri dönüş süresiyle Ataşehir olurken, en düşük avantaj sunan bölge ise 23,0 yıllık geri dönüş süresiyle Yunuslar ve Çevreyolu Tramvay Durağı
bölgeleri oldu.
Rapordaki kira artışı verileri değerlendirildiğinde, Karşıyaka tramvay güzergahındaki kira artış şampiyonunun Ataşehir Tramvay Durağı
bölgesi olduğu ortaya çıktı. Ataşehir'deki kiralar son 5 yılda %129,2, son 2 yılda %64,4, son 1 yılda ise %25,8 oranında artarak her üç kategoride de, Karşıyaka Tramvay Hattı üzerindeki diğer semtleri geride bıraktı.Karşıyaka hattında, son 5 yılın satış fiyatları artış şampiyonu Karşıyaka Tramvay Durağı bölgesiKonut satış fiyatları değerlendirildiğinde ise, son 5 yılda Karşıyaka tramvay hattı üzerindeki en büyük artışın %128,9 ile Karşıyaka Tramvay Durağı bölgesinde olduğu gözlemleniyor. Araştırmaya göre son 2 yıl içinde hat üzerindeki en büyük konut satış fiyat artışı %56 ile yine Karşıyaka Tramvay Durağı bölgesi, son 1 yılda ise en fazla %26 ile Çevre Yolu Tramvay Durağı bölgesinde yaşanmış.REIDIN CEO'su Kerim Alain Bertrand rapor sonuçları ve tramvay hattının emlak piyasasına etkileri hakkında şunları söyledi: “Tramvay hattından bağımsız olarak, İzmir genelindeki 1, 2 ve 5 yıllık kira değişimlerinin sırasıyla %17, %32,6 ve %80,2 olduğu düşünülürse, tramvay hattı gibi önemli bir değişimin kira fiyatlarındaki artışı ne denli etkilediği ortaya çıkmaktadır. Aynı şekilde İzmir genelindeki konut satış fiyatları 1 yılda %18, 2 yılda %35 ve 5 yılda %82,5 oranında artarken, tramvay hattında da yaklaşık oranlarda fiyat artışı yaşanması ulaşım olanaklarının fiyatlar üzerindeki etkisini gözler önüne sermektedir. Ayrıca bir yıl önce hizmete açılan Karşıyaka tramvay hattındaki artışların, henüz bir ay önce kullanıma açılan Konak tramvay hattındaki artışları geride bıraktığı da görülmektedir. Buradan hareketle, Konak hattındaki fiyatların hızla artmaya devam edeceğini ve Karşıyaka hattındaki rakamları yakalayacağını söyleyebiliriz.”