31.12.2024 - 07:02 | Son Güncellenme:
DUYGU ERDOĞAN / İSTANBUL - Bakanlıklar asgari ücret bahanesiyle yapılan fiyat artışlarını yakın takipte ancak bazı firmalar uyarılara kulak asmıyor. Özellikle e-ticaret yapan gıda, tekstil, çocuk bakım, kadın giyim başta olmak üzere çoğu marka sosyal medya hesaplarından yaptıkları çevrim içi duyurularla fiyatlarına 1 Ocak itibarıyla zam yapacaklarını duyuruyor. Belirtilen açıklamalarda ‘artan maliyetler nedeniyle’ ibaresi dikkat çekiyor.
Yapılacak fiyat artışı konusunda net bilgi paylaşılmasa da bazı markalarda yüzde 25 fiyat artışı ibarelerine de yer verildiği görüldü.
Ocak ayından itibaren uygulanacak asgari ücret geçtiğimiz hafta açıklanmış; yüzde 30 zam oranıyla 22 bin 104 lira olarak duyurulmuştu. Bunun üzerine Ticaret Bakanlığı, asgari ücret artışı bahane edilerek yapılacak fahiş fiyat artışlarına karşı denetimleri sıklaştırdığını bildirmişti. Tarım ve Orman Bakanlığı’ndan da benzer bir açıklama yapılarak, üreticinin maliyetini artırmak isteyenler uyarılmıştı.
TEPKİ BÜYÜDÜ
Özellikle Instagram başta olmak üzere, markalaşan ve bu kanal üzerinden e-ticaret sitesine yönlendirme yapan pek çok firma, asgari ücret zammı ardından harekete geçti. Fiyat artış duyurularının ardından tüketiciler de tepkilerini iletmeye başladı.
Fiyat artış tepkilerinin, ocakta zam yapacak firmaların daha önce de temmuz ve kasım aylarında yaptıkları fiyat artışları baz alınarak verildiği görüldü. Pek çok kullanıcı, markaların temmuzda asgari ücrete zam yapılmamasına rağmen fiyat artırdığını, ardından ise asgari ücret artışı öncesinde yine zam yaptıklarını belirterek, markalar hakkında tüketicileri şikayette bulunmaya çağırdı.
Markalar, zam öncesi yapılan duyuruları ise ‘yılın son fırsatı’ olarak tüketiciye sunuyor. Buna göre, zam yapılacak fiyatlar belirtilip, mevcut fiyatların ‘avantajlı’ olduğuna dikkat çekiliyor.
TÜKETİCİ DERNEKLERİ ŞİKÂYETE ÇAĞIRIYOR
Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu, tüketicilerin şu anda pek çok şikayeti kendilerine ilgili videolar ve fotoğraflarla göndermeye devam ettiğini söyledi. Pek çok giderin yılın başından itibaren sabit durumda devam ettiğini; doların yüzde 20 arttığını, personel giderlerinin ise sabit kaldığını belirten Ağaoğlu, buna rağmen geçtiğimiz aylarda da etiketlerin sürekli değiştiğini, fiyatların artırıldığını ifade etti.
Tüketicilerin yaptırımları yeterli bulmadığını, şirketlere verilen cezaların, artış yapılan fiyatlardan çıkarıldığına vurgu yapan Ağaoğlu, tüketicilere şikâyet bildirimleri için Haksız Fiyat Artışı Şikâyet Bildirimi Sistemi’nden yararlanabileceklerini dile getirdi. Tüketiciler bildirimleri için Alo 175 Tüketici Danışma Hattı, e-Devlet Kapısı’ndan haksız fiyat bildirimi gibi kanalları da kullanabiliyor.
3 GÜNDE 10 MİLYON TL CEZA
Ticaret Bakanlığı, daha önce yaptığı açıklama ile sıkılaşan denetimlerde 81 ilimizde fahiş fiyat ve fiyat etiketi kontrollerinin aralıksız bir şekilde devam ettiğini bildirmişti. Asgari ücret zammı ardından 4 bin 378 markette 397 bin 198 bin ürünün denetlendiği; denetlenen ürünlerden 5 bin 125 tanesinde ihlal tespit edildiği belirtildi. İhlal tespit edilen ürün kapsamında işletmelere toplamda 10 milyon lirayı aşan idari para cezası uygulandığı ifade edildi.