08.02.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:
Hanife Baş - Tech Köşe
Geçen hafta içinde büyük sosyal ağların kullanıcı sayısında milyar sınırını geçmesine tanık olduk. Whatsapp, aylık 1 milyar kullanıcı sınırını aştığını açıkladı. Facebook, kullanıcı sayısını 1 milyar 600 milyona çıkardı. E-posta servisi Gmail de 1 milyarı geçti. Instagram, aylık kullanıcı sayısında 500 milyonda, Twitter ise 350 milyonu aşan aktif kullanıcıya sahip.
Facebook Messenger kullanıcı sayısı da 800 milyonu aşmış durumda. Linkedin’in aylık 100 milyon, Foursquare’ın da 100 milyon kullanıcısı bulunuyor. Bütün bu rakamlar internette ayrı bir dünya kurulduğunun göstergesi. Hepsinin kullanıcı rakamları ülke nüfuslarını aşan boyutta. Dünyada aylık sosyal medya kullanıcı sayısı 3.4 milyara yaklaştı. Son rakamlara göre 2.3 milyar aktif kullanıcı var. Bu da 7 milyarlık dünya nüfusunun yarısına yakına denk geliyor. Bu kullanıcı sayıları nedeniyle de internet trafiğinin çoğu sosyal medyadan geliyor. Bu sayıların 2016’da daha da artması bekleniyor.
Aktif kullanıcı
Yeni sosyal medya devlerini de görmemiz olası. Her geçen gün yeni bir ağın duyurusu yapılıyor. Herkes bu alanda söz sahibi olma yarışında.
Sosyal medya kullanım rakamları hem dünya hem de ülkemiz için dudak uçuklatıcı. Ancak burada göz ardı edilmemesi gereken bir konu daha var. O da sahte hesaplar. Özellikle ‘bot’lar son dönemin tartışılan konusu. Bazı araştırmalar, Facebook, Twitter ve Instagram’da bazı hesapların sahte ve spam profiller olduğunu da ortaya koyuyor. Bazılarımız da hesaplarını açıp aktif olarak kullanmıyor.
Bu ağlar için aktif kullanıcı sayısı da önemli. Ama her haliyle bu rakamlar dünyadaki değişimin boyutunu gözler önüne seriyor. İki gün önce Facebook kurucusu Mark Zuckerberg, 2030 yılı hedefini 5 milyar Facebook kullanıcısı olarak açıkladı. Bu da sosyal medyanın varacağı boyutu gösteriyor.
Dünyada bu popüler ağlar haricinde kendi sosyal dünyasını kuran ülkeler de var. Çinliler ve Ruslar bunlar arasında. Çin’de Tencent’in sosyal ağları Qzone, Weibo, Wechat nüfusun büyüklüğünün de getirdiği ivmeyle dünyada en çok kullanılan servisler. Hepsinin toplam kullanıcı sayısı 1 milyarı geçmiş durumda. Bu ülkede diğer sosyal ağları kullanmnın yasak olduğunu da belirtelim. Rusya’da VKontakte ve Odnoklassniki ağları öne çıkıyor. İran’da sosyal medya ise Cloob üzerinde dönüyor. Facebook, Twitter gibi sosyal devlerin bu ülkelerde esamesi hiç okunmuyor.
Sosyal medya adeta biz Türkler için icat edilmiş gibi... Pek çok mecranın kullanımında en önlerdeyiz. Facebook da bir dönem ilk üçteydik. Şu anda aşağı sıralara düştük ama halen ilk ondaki yerimizi bırakmıyoruz. Ancak bu dünyada sadece içerik tüketen ve kullanıcı konumumuz değişmiyor.
Bizden çıkar mı?
Ülkemizde bu yönde bir potansiyel olmasına karşın halen maalesef ekonomiye katmadeğer yaratan projeler bizden çıkamıyor.
Ama pek çok deneme ve sevindirici gelişmeler de olmuyor değil. Yeni startup’ların kurulduğunu görüyoruz. Büyük firmalar da bu alana girmeye başlıyor.
Turkcell’in anlık mesajlaşma servisi BİP’in bu yolda ilerlediği aşikar. Ülkemizden de neden herkesin kullandığı bir sosyal medya devi çıkmasın diyoruz. En büyük temennimiz bu yönde.
Dijitalleşmenin yön vermediği sektör kalmadı. Perakende de trendleri belirleyen dijitalleşme oluyor. Bimsa Satış Grup Müdürü Coşkun Gündoğdu, yeni trendlerin dijital dünya tarafından belirlendiğini, artık dijitalleşmenin perakende sektörüne yön verdiğini söyledi.
ABD New York’ta düzenlenen Big Show NRF’ye (Uluslararası Perakende Konferansı) katılan Gündoğdu, dijitalleşen dünyada perakendeye yön veren trendlerin nesnelerin interneti, mobil ödeme, e-ticaret, fiyat yönetimi ve optimizasyonu, tekrarlayan gelir yönetimi, müşteri hareket analizi, özelleştirme, SaaS ticaret platformları ve kurumsal iletişim mecraları olacağını kaydetti. Coşkun Gündoğdu, “Bu yöndeki gelişmeler bu hızla sürerse 2016 sonu itibarıyla online platformdan yapılan alışveriş hacmi, mağazadan yapılanı geçecek” dedi.
Perakende sektörünün dijitalleşmesi sürecinde nesnelerin interneti ve mobil teknolojilerin son derece etkin rol oynadığının altını çizen Gündoğdu, şunları söyledi: “Dijital dönüşüm sayesinde hem fiyat rekabeti körükleniyor, hem de tüketici ürün hakkında daha detaylı bilgilere ulaşabiliyor. Bu durum firmalar açısından dezavantaj gibi görünse de bu alanda ilerleme kaydedecek firmalar, dezavantajı kolaylıkla avantaja çevirebilir. Zira dijitalleşme sayesinde firmalar tüketicilere arada herhangi bir aracı olmadan, doğrudan temas etme noktasında eskiye nazaran daha fazla imkana sahip. Bu sayede doğru hedef kitleye uygun kampanyalar üretilerek daha çok satış bitirme imkanı elde ediliyor.”
Gündoğdu, yeni dönemde satış ve büyüme alanında başarının sırrının müşteriyi daha iyi tanımaktan geçtiğini dile getirerek, bunun için de KOBİ’ler açısından temel dayanağın inovasyon ve teknolojik gelişim olarak karşımıza çıktığını kaydetti.
Doğrudan temas
Dünyadaki en büyük perakende markalarının ABD menşeli olduğuna dikkat çeken Bimsa Satış Grup Müdürü Coşkun Gündoğdu, “Bundan dolayı da perakende sektörüyle ilgili yeni teknolojilerin çıkış merkezi de genelde ABD oluyor. Perakendedeki trendleri de bu çözümler belirliyor. Ancak bu uygulamaların Türkiye’ye eşzamanlı yansıması her zaman olamayabiliyor. Söz konusu yeni nesil çözümler firmaların müşteriye doğrudan temas etme yetisini artıran çözümler olduğu için, KOBİ dediğimiz ölçekteki firmalar için son derece büyük önem taşıyor. Zira yeni dönemde satış ve büyüme alanında başarının sırrı müşteriyi daha iyi tanımaktan geçiyor” diye konuştu.