17.07.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü / Otokolik
Bu yılın ilk yarısında yaklaşık yüzde 10 civarında daralmanın yaşandığı Türkiye otomotiv pazarında, bundan en fazla etkilenen sınıflardan biri de kuşkusuz lüks otomobiller. Özellikle popüler lüks modellerin bulunduğu D sınıfında satışlar ilk 6 ayda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 23 düşüş yaşarken, E sınıfında yüzde 17’yi buldu.
ÖTV oranlarında yapılan değişikliklerin, bu sınıfta etkisini ilk 6 ayda göstermiş olmasını normal karşılamak gerektiğini belirten Mercedes-Benz Otomobil Pazarlama ve Satış Direktörü Şükrü Bekdikhan, bu yılın sonuna kadar da lüks otomobil pazarındaki daralmanın yüzde 25’i bulabileceği tahminini dile getirdi. Geçen yıl Ekim-Kasım aylarının, beklentilerin dışında bir yoğunlukta geçtiğini kaydeden Bekdikhan, “ÖTV’nin artacağına ilişkin beklentiler nedeniyle, tüketiciler otomobile hücum etti. Böylelikle satışlarda, beklenenin üzerinde patlama yaşandı. Bu yıl da yılın son döneminde farklı bir şey olup olmayacağını bilemiyoruz” dedi.
2018’de artabilir
Olağanüstü durum yaşanmaması halinde, 2017’nin tamamında toplam otomobil satışlarında yüzde 10’luk daralma beklediklerine de işaret eden Bekdikhan, “Ancak lüks modellerdeki düşüş yüzde 25’i bulur. Vergi sonrası fiyatlardaki artışa bakınca bu da normal. Lüks oto satışlarının, 97 bin adetten 77 bin düzeyine gerilemesini öngörüyoruz” diye konuştu. Mercedes olarak kendilerinin de 22-25 bin adet bandında bir satışa ulaşmayı öngördüklerini söyleyen Bekdikhan, 2018’de ise bunun bir miktar üzerine çıkabileceklerini kaydetti.
Güney Afrika’dan ithal edilen araçlardan yüzde 10’luk ilave Toplu Konut Fonu (TOKİ) alınmaya başlanması sonrasında, uygulamanın, C Serisi’nin fiyatına 2 bin 500 euro’luk, yani yaklaşık 10 bin TL’lik bir etki yaptığına da dikkati çeken Bekdikhan, “Biz, bu artışı tüketicilere yansıtmıyoruz. Şu an C Serisi’ni Bremen’deki fabrikadan almak için görüşmelerimiz sürüyor” dedi.
Almanları ikna
Bekdikhan, “Şu an her şey masada. Bremen’den almak mı avantajlı olacak, yoksa 2 bin 500 euro’luk ek vergiye rağmen Güney Afrika’dan ithal etmek mi, bunlar tartışılıyor. Sanırım karar, 2018 yılı başını bulur” ifadelerini kullandı.
Ek vergi geldiğinde, bunu Almanya ile paylaştıklarını da anlatan Mercedes-Benz Otomobil Pazarlama ve Satış Direktörü Şükrü Bekdikhan, “Tabii Almanya, ilk etapta ‘Acaba bu vergi bize özel mi çıktı?’ diye bir düşünceye kapıldı. Elbette ilk başta bu, normal. Biz de kendilerine ithalat-ihracat dengesine göre karar verildiğini söyledik, normal olduğuna ikna ettik” diye konuştu.
‘Amiral gemisi’ SUV’a güncelleme
Nissan’ın kompakt SUV sınıfındaki “amiral gemisi” olan ve markanın bu sınıfta dünyada en çok satan modeli olan X-Trail, güncellenen versiyonuyla Türkiye’de. 5 ve 7 koltuklu seçeneklerle, 162 bin 900 TL’den başlayan fiyatlarla satışa sunulan X-Trail’in dış tasarımı güncellenirken, donanımları artırıldı.
Güncellenen X-Trail’in ön tasarımı, markanın yeni modellerinde kullanılmaya başlanan “aile yüzü”ne uyarlanırken, daha sert bir ifadeye kavuştu. Ön tamponla bütünleşen yeni “V” formlu ön ızgara, krom ve siyah plastikle desteklenmiş.
Ön ızgayla birlikte tasarımı bütünleyen yeni ön farlarsa, dinamik görünüme güçlendiriyor. “Sky Pack” ve “Design Pack” paketlerinde halojen farlara yer verilirken, “Platinum” donanımında “BI-LED” farlar kullanılıyor. BI-LED farlarda, direksiyonla yönlenebilen “Adaptif Far” sistemine sahip. Arka stop lambalarında da LED teknolojisi kullanılmış.
Kalite hissi arttı
X-Trail’deki güncelleme, iç mekanda kalite algısının artırılmasını da kapsıyor. Yeni direksiyon simidinin yanı sıra “Platinum” donanım paketinde deri koltukların ergonomisi artırılmış, koltuk ısıtma ikinci koltuk sırasında da standartlaşmış.
1.6 lt dizel (130 HP) dizel motor, 4x2 ve 4x4 seçenekleriyle satışa sunulan güncellenmiş X-Trail’de, “Arka Çapraz Trafik Uyarısı”, “Sabit Durma Desteği” eklenen “Yokuş Kalkış Desteği” (HSA) gibi yenilikler de var.
Ateca’nın en ateşlisi!
Seat’ın SUV sınıfındaki ilk temsilcisi olan Ateca, “FR” adı verilen performanslı versiyonuyla ve 124 bin 700 TL’den başlayan fiyatlarla Türkiye’ye geldi. Sportif çizgileriyle dinamik sürüş deneyimi sunan Ateca’nın FR versiyonu, 1.4 lt hacimli, silindir kapama özellikli 150 HP’lik motor seçeneğine ve DSG otomatik vites kutusuna sahip.
Ateca FR’da siyah renk ön ızgara ve kasayla aynı renge sahip tamponlar göze çarpıyor. Yandan bakıldığında ise FR versiyonunu ayırt eden unsurlar arasında 18 inçlik alüminyum alaşım jantlar, arka spoyler ve bu versiyon için özel tasarlanan arka tamponlar bulunuyor. İçerideyse, FR logolu alüminyum kapı eşik kaplamaları, alüminyum pedallar ve deri sportif direksiyon simidi mevcut.
Ateca FR’da 8 inç dokunmatik ekran, 8 hoparlörlü ses sistemi, full LED farlar, direksiyondan kumanda edilebilen DSG vites sistemi ve geri görüş kamerası gibi donanımlar da bulunuyor.
Renault’dan özel bir Clio
Renault Clio’ya, özel seri bir kardeş daha geldi. Krom detaylarıyla daha şık görünüm sunan Clio Touch Crome, “Touch” versiyonun bir üst ekipman seviyesine sahip. Bu özel versiyon, Touch versiyonuna ek olarak 16 inçlik alüminyum alaşım jantların yanı sıra krom kapı kolu, krom kapı cam çıtası, krom stop lambası çıtası, krom egzoz borusu ve touchrome etkiketini içeren Touch Chrome Aksesuar Kiti’ni standart olarak sunuyor. 1.2 lt (75 BG) manuel ve 1.2 lt (120 BG) EDC otomatik benzinli motor seçenekleriyle sunulan Clio Touch Chrome, 61 bin 400 TL’den başlayan fiyatlarla satışa çıktı.
Hem doğa hem şehir için
Honda, hem arazi (off road) hem de şehir içi sürüş özelliklerini taşıyan yeni scooter modeli “X-ADV”yi Türkiye’ye getirdi. X-ADV, scooter kavramına da yeni bir boyut kazandırırken maxi ya da big scooter sınıfının da özelliklerini taşıyor.
Çift kavramalı şanzımanla çalışan 745 cc’lik motora sahip motosiklette, 6 depolama bölmesi, ayarlanabilir 5 farklı ekran ve akıllı anahtar sistemi de mevcut. Markanın önceki modellerine hiç benzemeyen motosiklet, sürücünün dizginlerinden kopmak ve seyahat etmek gibi doğuştan gelen arzularını güçlendirerek iki tekerlekli bağımsızlığa yeni bir anlam kazandırıyor. Honda Türkiye Başkanı Takuya Tsumura “Motosikletin tehlikeli olarak algılanması, yeni kullanıcılar için en büyük engel. Motosiklet tam tersi akıllı bir ulaşım aracı seçimidir. Bu önyargıları değiştirebiliriz” dedi.