27.08.2021 - 11:47 | Son Güncellenme:
AA
Devreye alınan yatırımların inşa sürecinde 250 bine yakın kişi istihdam edilirken, yatırımların devreye alınmasıyla istihdam edilen kişi sayısının ise 11 binin üzerine çıktığı kaydedildi.
Kuzey Marmara Otoyolu, Avrasya Tüneli, İstanbul Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Çevre Otoyolu, Osmangazi Köprüsü ve İstanbul-İzmir Otoyolu Türkiyede son yıllarda bu modelle hayata geçirilen büyük yatırımlar arasında yer aldı.
ÜLKE EKONOMİSİNE DESTEK
Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan İstanbul Kamu Özel Sektör İş Birliği Mükemmellik Merkezi (PPPCOE) ve Dünya KÖİ Uzmanları Birliği (WAPPP) Orta Asya Bölüm Başkanı Dr. Eyüp Vural Aydın, KÖİ modelinin farklı alanlarda getirdiği faydalardan hep bahsediyoruz ama çok fazla dile getirmediğimiz husus ise bu projelerin özellikle makro ekonomiye katkıları ve istihdam yaratma becerileridir. Yatırım tutarları açısından büyük önem arz eden bu altyapı yatırımları sayesinde Kuzey Ege, Güney Marmara, Kuzey Marmara ve Batı Trakya hattında son derece etkin, hızlı ve güvenli bir mobilizasyon imkânı sağlandı. Ticari yollar olarak adlandırabileceğimiz bu güzergahların kullanımı ile sadece bölgedeki değil, çok daha geniş bir alana hatta ülke ekonomisine büyük bir pozitif etki kazandırıldı. Projeler sayesinde Anadoludan İstanbula, İstanbuldan Anadolunun farklı yerlerine ulaşan lojistik zinciri sağlamlaştırılırken, ulaşım hem kolaylaştı hem hızlandı hem de süre olarak kısaldı ifadelerini kullandı.
BÖLGE HALKI KALKINIYOR
Yatırımların geçtiği güzergahlarda yerel ekonomilerin canlandığını, turizm ve sanayi gibi Türkiyenin göz bebeği sektörlere büyük destek sağlandığını dile getiren Dr. Aydın şu ifadeleri kullandı:
Marmara bölgesinin tamamını büyük bir halka olacak şekilde çevreleyen yatırımların sonuncusu ise yapımı devam eden 1915 Çanakkale Köprüsü olacak. Böylece Türkiyenin üretim merkezi ve ihracata açılan kapısı konumundaki Marmara Bölgesi lojistik olarak tam anlamıyla birbirine bağlanacak. Tüm bu olumlu gelişmelere ek olarak projelerin istihdam yaratmalarına da ayrı bir paragraf açmak gerekiyor. Bu yatırımlar gerek bölgesel kalkınmayı gerek ekonomik gelişmeyi tetiklerken, binlerce kişiye de istihdam imkânı doğuruyor. Mühendislerden bakım-onarım çalışanlarına kadar çok geniş bir yelpazede 10 binlerce kişi bahsi geçen yatırımlarda istihdam edilirken, projelerin kalifiye, yetişmiş, mühendis ve teknik insan kaynağına iş imkânı açılması sağlandı. Projelerin faaliyete geçmesi ile otoyol, tünel, köprü işletmeciliği gibi yeni bir iş kolu doğarken, üniversitelerde bu alanlara insan kaynağı yetiştirecek bölümlerin açılması için çalışmalar başlatıldı. Son olarak, projelerin yerel halka verdiği desteğe de değinmek gerek. Söz konusu yatırımlarda çalışanların büyük bir kısmını yatırımların hayata geçirildiği bölgelerdeki insanlar oluşturuyor. Bu da geçiş güzergahlarındaki bölge halkının hem yeni iş imkânlarına, hem eğitimlere ulaşmasını hem de kalkınmalarını sağlıyor Hizmet kalite standartlarını korumaya büyük önem verildiği için, düzenli ve sürekli eğitimler sunuluyor. Buna ek olarak, global markaların istihdam ettiği yerel çalışanlar Amerika ve Avrupadaki çalışanlarıyla aynı eğitim imkanından yararlanabiliyorlar.
İSTANBUL HAVALİMANINDA 2021 İTİBARİYLE ÇALIŞAN SAYISI 70 BİN
İstanbul Havalimanının istihdam sağladığına yönelik yapılan açıklamada, 42 ay gibi rekor bir sürede tamamlanarak hizmete açılan İstanbul Havalimanının inşaat döneminde 183 bin 585 kişi çalıştı. İstanbul Havalimanında bugün hali hazırda 6 bin 870 kişi istihdam ediliyor. İGA İstanbul Havalimanında, tüm paydaşlar dahil olmak üzere 20 Ağustos 2021 itibariyle çalışan sayısı ise yaklaşık 70 bindir. İstanbulun Karadeniz kıyısında, 76,5 milyon metrekare alanda yapımına başlanan ve ana yolcu terminali dahil 6 piste sahip olacak projenin tüm fazları tamamlandığında 200 milyon yolcu kapasitesine ulaşacak. İlk faz, yılda 90 milyon yolcuya hizmet veren 1,4 milyon metrekarelik ana terminal binası, 3 bağımsız ve 2 yardımcı pistleri, hava kontrol kulesi ve destek tesislerle faaliyete geçti denildi.
İNŞAATINDA 25 BİN KİŞİ ÇALIŞTI
Kuzey Marmara Otoyolunun inşa aşamasında 25 bin kişinin çalıştığının ifade edildiği açıklamanın devamında şu bilgilere de yer verildi:
Türkiyenin en önemli projeleri arasında yer alan Kınalı-Akyazı arasını kapsayan Kuzey Marmara Otoyolu da istihdam açısından büyük önem taşıyor. 3 yıl gibi kısa bir sürede tamamlanan toplam 400 kmlik Kuzey Marmara Otoyolunun yapım aşamasında toplamda 25 bin personel istihdam edildi. İnşaat çalışmalarının bitmesi projenin devreye alınmasının ardından yolun işletme, bakım ve operasyon faaliyetleri için istihdam edilen kişi sayısı ise 700e ulaştı.
YÜZDE 95'İ TÜRK 700 MÜHENDİS GÖREV ALDI
İstanbul Kamu Özel Sektör İş Birliği Mükemmellik Merkezinden yapılan açıklamada Avrasya Tüneli projesiyle ilgili de şu ifadelere yer verildi:
İstanbulda trafiği büyük ölçüde rahatlatan Avrasya Tünelinin yapımı 3 yıl 11 ay sürerken, yapım aşamasında yüzde 95i Türk, toplam 700 mühendis ve 12 binden fazla kişi aynı anda görev yaptı. Günde ortalama 1800 kişiye istihdam sağlanan projenin inşaat sürecinde ayrıca alanında lider yaklaşık 500 yerli ve uluslararası firma görev aldı. Projenin inşaatının tamamlanmasının ardından tünelin güvenli ve en iyi şekilde hizmet verebilmesi için çeşitli disiplinlerden toplam 200 kişi görev almaya devam ediyor.
YEREL HALKA İSTİHDAM DESTEĞİ
Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Çevre Otoyoluyla ilgili PPPCOEden yapılan yazılı açıklamada, Dünya mühendislik tarihi açısından kilometre taşı sayılabilecek birçok ilke sahip olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Çevre Otoyolu projesi 3 yıl gibi rekor bir sürede tamamlandı. Projenin yapım döneminde 10 bini aşkın kişiye istihdam sağlandı. Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Çevre Otoyolu, 26 Ağustos 2016da hizmete açılırken, o günden bu yana güzergahın tüm işletme, bakım ve operasyon faaliyetleri için 600 kişilik uzman bir kadro iş başında bulunuyor. Tüm güzergâh boyunca dinlenme tesisleri de hesaba katıldığında toplamda 1.000i aşkın istihdam yaratılıyor bilgilerine yer verildi.
ÇALIŞANLARIN YÜZDE 95İ YEREL HALKTAN
İstanbul Kamu Özel Sektör İş Birliği Mükemmellik Merkezi Osmangazi Köprüsü ve İstanbul-İzmir Otoyoluyla ilgili de şu bilgileri paylaştı:
Kocaeliden başlayıp, Yalova, Bursa, Balıkesir ve Manisadan geçerek İzmire ulaşan İstanbul-İzmir Otoyolunun bağlantı ve il çevre yollarıyla 450 kmlik güzergahı boyunca yapım, işletme, bakım ve tesislerde istihdam kaynağı oldu. Yapımı sırasında uygulamalı bir üniversite gibi de hizmet vermiş, 600ü mühendis, toplamda 8 bin 500 personel bu nitelikli projede çalışmış, gelecek yılların donanımlı yöneticilerini yetiştirmiştir. İstanbul-İzmir Otoyolu işletme, bakım, yönetim ve güzergâh boyunca yer alan 33 adet Oksijen Tesisi hesap edildiğinde 4 bin 85 kişi, yaz aylarında tesislerdeki artış ile çalışan sayısı 6 bini geçmektedir. İstihdamın neredeyse tamamı bölge halkından oluşuyor.
"1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ İSTİHDAMA DA KATKIDA BULUNACAK"
1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesine dair bilgilerin paylaşıldığı açıklamanın devamında, Tamamlandığında dünyanın en geniş orta açıklıklı asma köprüsünü Türkiyeye kazandıracak ve 18 Mart 2022de hizmete girmesi planlanan 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesinde ortalama 5 bin personel çalışıyor. İşletmeye açılması ile Trakya ve Batı Anadoludaki sanayi, ticaret ve hizmet sektörlerine ivme kazandıracak projenin özellikle Çanakkale ve çevre iller başta olmak üzere, yerel istihdam açısından önemli katkı sağlaması bekleniyor denildi.