Ekonomi‘Hibrit’ini de üretecek pilini de

‘Hibrit’ini de üretecek pilini de

14.01.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:

Transit Custom modelinin hibrit versiyonunu üretecek olan Ford Otosan, bu araçlarda kullanılacak pili de yapacak...

‘Hibrit’ini de üretecek pilini de

Türkiye’de hibrit araç üretimine başlayan ikinci şirket olacak Ford Otosan, bu araçların pillerini de yerlileştirecek. Nitekim Kocaeli fabrikasında Transit Custom ve Tourneo Custom’ın PHEV yani “dışarıdan şarj edilebilir hibrit elektrikli” versiyonlarını 2019’un ilk çeyreğinden itibaren bantlarından indirecek.

Haberin Devamı

Bununla birlikte Ford Otosan, bu araçlarda kullanılacak pilleri de Türkiye’de üretmeye başlayacak. Şirket, bunun için uzun zamandır özellikle kendi Ar-Ge merkezinde çalışmalar yaparken, TÜBİTAK başta olmak üzere pek çok tarafla da işbirliği yapmış. İlk etapta pilin hücre ve bazı parçalarının dışarıdan getirileceği, bu nedenle yerlilik oranının yüzde 30 civarında olacağı kaydedilirken, bunun ileride değişebileceği vurgulanıyor.

Tek pil üreticisi

Konuyla ilgili görüşlerine başvurduğumuz Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, Türkiye otomotiv sanayinde ürettiği elektrikli ve hibrit araçların pilini de kendi üreten ilk ve tek firma olduklarına dikkat çekti. Söz konusu pilin Türk mühendislerce geliştirildiğini hatırlatan Yenigün, böylelikle hibrit Transit’teki yerlilik oranını da yükseltmiş olacaklarını hatırlattı.

Haberin Devamı

Yerli hibrit Transit’lerin, İngiltere başta olmak üzere Avrupa ülkelerine ihraç edileceğini de ifade eden Yenigün, karşılık fiyat ve talep gibi bazın nedenlerle bu araçların Türkiye iç pazarında satışının düşünülmediğini de kaydetti. İlk etapta yılda 1000 adetlik hibrit Transit Custom üretimi planladıklarını söyleyen Yenigün, talebe bağlı olarak üretimin 10 bin adede kadar çıkabileceğini bildirdi. Yenigün, 20 adet prototip Transit Custom hibrit üretilip, İngiltere’de test edildiğini, yakın zamanda İstanbul Belediyesi’ne de test için 4 hibrit araç vereceklerini söyledi.

Hibritler dörtleyecek

Türkiye’de hibrit araç üretimi yapan şirket sayısı 3’e, model sayısı ise dörde çıkıyor. C-HR ile bir ilki gerçekleştiren Toyota, Corolla’nın hibrit versiyonunu da üreteceğini açıkladı. Oyak Renault, yeni nesil Clio’nun, Ford Otosan da Transit Custom modelinin hibrit versiyonlarını üretecek. Türkiye, böylelikle dünyada hibrit üretimi gerçekleştiren az sayıdaki ülkeler arasına girecek. Ford Otosan pilini kendi üreteceğini açıklarken, 2017’de hibrit yatırımı için teşvik alan Oyak Renault, Bursa’daki fabrikasında Clio başta olmak üzere, markanın diğer modelleri için de hibrit motor üretecek.

Haberin Devamı

‘VW anlaşması kesin gibi’

Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Alper Kanca, Volkswagen’in Türkiye’de minibüs üretme konusunda Ford Otosan ile hemen hemen anlaşmış olduğunu belirterek, “Bu kesin... Türkiye’de Ford Transit’lerin üretildiği fabrikalarda Volkswagen minibüsleri üretilecek” dedi. Kanca, AA’nın, konuyla ilgili sorusuna karşılık “Volkswagen, minibüs üretme konusunda Ford Otosan ile hemen hemen anlaşmış durumda. Bu kesin... Türkiye’de Ford Transit’in üretildiği fabrikalarda Volkswagen minibüsleri üretilecek. Bu birçok şeyi değiştirecek, birçok Almanın kafasındaki algıyı değiştirecek. Biraz da hükümetin özel teşvikler vermesi gerekiyor. Kamuoyunun bu konuda duyarlı olması gerekiyor. Türkiye’ye bir Alman otomobil fabrikası getirmemiz gerekiyor” diye konuştu.

Jeneratör gibi çalışıyor

Ford Otosan tarafından üretilen PHEV hibrit Transit Custom’da, 170 beygir güce karşılık gelen elektrik motoru bulunuyor. Bu motor, 50 km’lik menzile sahip. Ancak araçtaki 1.0 lt (120 HP) gücündeki benzinli motor, jeneratör görevi görüp yolda aracın aküsünü şarj ederek, menzili 500 km’ye çıkarabiliyor. Transit Custom’da, ayrıca 48 volt elektrik sistemine sahip “mild hibrit” seçeneği de bulunuyor olacak.

Haberin Devamı

OTOMOTİV 2018'DE YİNE REKOR ÇIKARTTI

Türkiye otomotiv endüstrisi, inişli çıkışlı seyrine rağmen geçtiğimiz yıl yine rekor çıkarmayı başardı. Toplam otomotiv ihracatı, adetsel anlamda düşüşe rağmen 2018’de 32.2 milyar dolara ulaşırken, dış ticaret fazlası da 13 milyar dolara yaklaştı.

Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) verilerine göre Türkiye’nin otomotiv ihracatı adet bazında yüzde 1 düşüşle 1 milyon 318 bin 869 adet olarak gerçekleşti. Otomobil ihracatı ise yüzde 5 azalarak, 875 bin 147 adet oldu. Bu dönemde ihracat cirosu, paritedeki değişim sebebiyle dolar bazında yüzde 11, euro bazında da yüzde 6 artış kaydetti. Buna göre, toplam otomotiv ihracatı 32.2 milyar dolar olarak gerçekleşti ve bugüne kadarki en yüksek seviyeyi gördü.

‘Hibrit’ini de üretecek pilini de

Bununla birlikte son 10 yılda (2011 ve 2015 hariç) sürekli dış ticaret fazlası veren Türkiye otomotiv endüstrisi, 2018’de yeni bir rekora daha imza attı. 2017’de 6.5 milyar dolar olan dış ticaret fazlası, 2018’in 11 aylık döneminde 11.8 milyar dolar seviyesini gördü. Otomotiv endüstrisinin 2018 yılını, Aralık verileriyle birlikte 13 milyar dolara yakın bir dış ticaret fazlasıyla kapatması bekleniyor. Böylece otomotiv sanayisinin dış ticaret fazlası, cumhuriyet tarihinin en yüksek seviyesine ulaşmış olacak.

Haberin Devamı

Değerlerde artış

Yine (OSD) verilerine göre, geçen yıl toplam araç üretim, bir önceki yıla göre yüzde 9 düşüşle 1 milyon 550 bin 150 adet olarak gerçekleşti. Otomobil üretimi de yüzde 10 azalarak 1 milyon 26 bin 461 adet oldu.

OSD Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Yenigün, Türkiye otomotiv sanayisinin katma değerli ürün üretme ve ihraç etme noktasında önemli çalışmalar yaptığını söyledi.

Yenigün, “Ana sanayimizin kilogram başına ihracat değerlerinin, 2016’dan bu yana arttığını görüyoruz. Türkiye’nin toplam ihracatı göz önüne alındığında kilogram başına ihracat değerimiz 1.29 dolar iken, otomotivde sattığımız her bir kilogram eşittir 9.53 dolar ediyor. Yani sektör ortalamasının 7.5 katı oranında kilogram başına ihracat değerimiz bulunuyor. Ayrıca araç başına değerler de arttı” ifadelerini kullandı.

‘Brexit’in kaderi, herşey için belirleyici olacak’

OSD Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Yenigün, 2019 yılının korumacı politikalar, zorlasan rekabet ve küresel ekonomideki yavaşlama sinyalleri nedeniyle zor geçeceğini, özellikle Türkiye’nin önemli pazarlarından biri olan İngiltere’nin Brexit sürecinin nasıl gelişeceğinin de belirleyici olacağını kaydetti.

Birleşik Krallık pazarının, Türkiye otomotiv sektörü açısından büyük öneme sahip olduğunun altını çizen Yenigün, “Brexit, Türkiye otomotiv ana sanayiini hem kritik girdilerde maliyet artışı ve tedarik süresi uzamaları, hem de ihracat düşüşü gibi kanallardan etkileyebilecek” dedi. Türkiye için en olumsuz senaryonun Birleşik Krallık’ın AB ile kapsamlı anlaşmaya varıp, Türkiye anlaşma yapmaması olduğunu söyleyen Yenigün, “Bu durumda Türkiye’nin otomotiv ihracatı yılda ortalama 70 bin adet civarında azalacak. Anlaşmasız ayrılma sonrası Türkiye’nin Birleşik Krallık ile STA anlaşması imzalamaması halindeyse yılda toplam 50 bin adetlik ihracat düşüşü tahmin edilmekte” diye konuştu.

'TİCARİ KİRALAMASI SEKTÖRÜ BÜYÜTECEK'

Filo kiralama sektörünün önde gelen şirketlerinden Intercity’nin Yönetim Kurulu Başkanı Vural Ak, ticari araç kiralanmasına 10 yıl sonra yeniden imkan tanınmasının, özellikle hafif ticari araç satışlarına önemli katkı getireceğini söylerken, kiralama sektörünün de bu yıl yüzde 20-30 büyüyebileceğini dile getirdi.

‘Hibrit’ini de üretecek pilini de

Ak, bu düzenlemeyi birkaç yıldır beklediklerini hatırlatarak, “Ticari araçların kiralanması konusunu çeşitli platformlarda dile getiriyorduk. Sonunda hayata geçirilmiş oldu. Hafif ticari araç üretim üssü konumunda olan ülkemizde bu segmentteki satışlar, geçen yıl yüzde 42.3 azalmıştı. Hafif ticari araç pazarı bugün toplam otomobil satış pazarının yaklaşık yüzde 30’nu oluşturuyor. Yeni yönetmelikle birlikte, ağırlıklı olarak Türkiye’de üretilen ve yerlilik oranı en yüksek hafif ticari araçlar tercih edilecektir. Bu durum, çok azalmış olan ticari araç satışlarına 2019’da önemli doping etkisi yapacaktır” dedi.

‘Hibrit’ini de üretecek pilini de

Mercedes’in ilk yeniliği CLA

Mercedes-Benz, CLA modelinin yeni neslini Las Vegas’ta gerçekleştirilen Tüketici Elektroniği Fuarı (CES) 2019’da tanıttı. Dört kapılı kompakt coupe ile tamamen yeni bir segment yaratan Mercedes, yeni CLA’da ilk neslin temel tasarım karakteristiğini koruyarak yenilikçi teknolojilere yer verdi. Yeni nesil A-Serisi’yle birlikte tanıtılan MBUX (Mercedes-Benz Kullanıcı Deneyimi) teknolojisiyle donatılan CLA, otomobilin kullanımı ve onunla iletişim kurma konusunda devrim yaratıyor. Yeni CLA Coupe, hareketlerden kullanıcının ne yapmak istediğini anlayan ve iç mekânı gerekli anlayışla donatan MBUX İç Mekan Asistanı, artırılmış gerçekliğe sahip navigasyon sistemi, dolaylı komutları anlayan ses komut sistemi ve bireysel sağlık önerilerinde bulunan “Energizin Coach” gibi birçok akıllı çözümü sunuyor.