06.09.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:
AYLİN RANA AYDİN - Yerli ve ithal ürün arasındaki fiyat makası kapanıyor. Daha seyrek satılan özel gün kıyafetleri, takım elbise gibi ürünlerde yerli markalarla ithal markalar arasında bir fiyat farkı söz konusu. Ancak nispeten daha uygun fiyatlı olan ve günlük yaşamda kullanılan tişört, pantolon, bluz, kazak gibi ürünlerde yerli ve ithal markalar arasında fiyat farkı kapanıyor. Bu durum tüketicilerin alım tercihlerini de değiştiriyor.
Tekstil İhracatçıları ve Çalışanları Derneği (TİHCAD) Başkanı Ergin Aydın, yurt içinde yaşanan enflasyonist ortam ve bunun neticesinde ortaya çıkan maliyet artışlarının tüm sektörlerde üretim maliyetlerine ve raflara yansımış durumda olduğunu belirtti. Önceki yıllarda yerli markalar ile ithal markalar arasında belirgin bir fiyat aralığı varken özellikle son bir yılda bu makasın tam tersi yönde daraldığına değinen Aydın, “Yerli markaların üretim maliyetlerindeki artış nedeniyle fiyatları artarken, ithal markalarla yerli markaların fiyatları eşitlenmeye başladı. Dolayısıyla yerli marka algısı, yaşanan enflasyonist ortam nedeniyle değişti. Genel olarak yurt dışından gelen ithal ürün ve markaların kalite algısı daha yüksek olduğundan gelir seviyesi daha iyi olanlar bu ürün gruplarına yönelirken şimdi tüm gelir gruplarının aynı davranış içerisinde olduğunu görüyoruz” dedi.
Aydın, şöyle konuştu: “Yerli markalarımızdan bazılarının ucuz işçilik maliyetleri nedeniyle Bangladeş başta olmak üzere, sırasıyla Çin ve Mısır’da üretim yaptırmaktadır. Yurt içinde girdi maliyetlerinin düşmesi lazım. Tedariğin yurt dışına kayması sektörümüz açısından iyi bir gelişme değil.”
Maliyetler arttı
TOBB Konfeksiyon ve Hazır Giyim Sanayi Meclis Başkanı Şeref Fayat, yerli ve ithal markalarda fiyatların yaklaştığını kaydetti. Yerli markaların da bu durumdan rahatsız olduğunu söyleyen Fayat, “Bunun sebebi de Türkiye’de maliyetlerin artması ve dövize baskı sebebiyle yurtdışında üretilen ürünlerin yurtiçinde üretilenlerden daha ucuz olması. Yurtdışında üreten yabancı markalar, Türk markalarla yan yana satıldığında makas bayağı daraldı. Tüketici de marka değeri yüksek olduğunu düşündüğü markalardan ürün almayı tercih ediyor. Diğer markalarla rekabet edebilmesi için büyük markalar da içerideki üretimleri yüzde 80’deyken yüzde 60 seviyesine düştü. Yerli markalar yurtdışı alımları artırdılar. Daha fazla almaya yönelik de yatırımlar var. Bunun önüne geçebilmek için dövizdeki baskının durması gerekiyor” ifadelerini kullandı.
‘Kalite ve işçilikte iyiyiz’
Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, yerli markaların fedakarlıklar yaptığını belirterek, “Neyi neyle karşılaştırdığımız da önemli. Dünyanın en iyi ve en çok talep edilen kumaşlarından bir takım elbise yaptığımızda ithal markalarla karşılaştırdığımız zaman bire üç ya da bire dört onların bizden daha pahalı olduğunu görüyoruz. Kalite ve işçilikte fazlamız var eksiğimiz yok. Bu da bize bir avantaj sağlıyor. Talep konusunda bilinçli ve kaliteyi isteyen müşterilerden büyük bir talep görüyoruz. Biz tamamen yüzde 100 kendi fabrikalarımızda ve kendi ülkemizde üretiyoruz. Üretim kalitesi olarak da büyük bir farkımız olduğunu düşünüyorum. Alt segmentte büyük bir rekabet var” dedi.