04.01.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:
Aylin Rana Aydin
Siyasi partiler 31 Mart’taki yerel seçime katılacak adaylarını belirlemeye başladı. Aday tanıtımında geleneksel yöntemlerin yerini bu kez teknoloji alacak.
Seçim kampanyasıyla ilgili Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan, görüntü ve gürültü kirliliğine son verileceğini, bayrak asılmayacağını ve belirli saatler dışında otobüs gezdirilmeyeceğini açıklamıştı. Öte yandan Erdoğan, eski tarz propaganda faaliyetlerinin yerine sosyal medyanın kullanılacağını da vurgulamıştı.
Seçim dönemiyle birlikte sosyal medyayı yoğun olarak kullanmaya başlayacak adaylar, bunun için ilgili firmalara aylık en az 2 bin lira ödeyecek.
Bu yılki seçimin gözdesi ise ‘mobil TV’ araçlar. Proje Yapım yetkilisi Gökhan Şen, yerel seçimlerde seçim arabalarına yoğun talep olduğunu belirterek, “Bu yıl mobil TV araçlar revaçta. Çok fazla talep alıyoruz. Bunlar, kamyonetin üzerinde dış cephesindeki LED ekranlarla yayın yapan sesli ve görüntülü araçlar. Adayların ve partinin tanıtım videosu bu ekranlara yüklenerek, sokak sokak gezip tanıtım yapılıyor. Bu araçların aylık ortalama kiraları 50 - 60 bin TL” diye konuştu.
En az 500 bin TL
Adayların ortalama harcamasının da en küçük şehirde 500 bin TL ile 1 milyon TL’yi bulabileceğini söyleyen Şen, büyük şehirlerde ise bu rakamın 2 milyon TL’ye çıkabileceğini dile getirdi.
Sosyal mecra tam gaz
Adaylar seçim dönemlerinde sosyal mecraları da yoğun olarak kullanıyor. Sosyal medya yönetimi, ilgili firmalar tarafından en az aylık 2 bin TL’ye yapılıyor.
Adayla geçirilecek zaman ya da adayın ofisine ayrıca tahsis edilecek eleman ile fiyatlar artıyor. Sosyal medya yönetimi ekstra yapılacak video ve görsel çalışmalarla birlikte 4 bin liranın üzerine çıkıyor. Öte yandan adaylar sosyal mecralarda reklam vermek isterse en az 8 bin lira ödemesi gerekiyor.
SEÇİM OFİSİ İÇİN 2 AYLIK KİRALAMA
Seçim çalışmalarında kullanmak üzere donanımlı, hazır durumda ve eşyalı ofisler tercih ediliyor. Adayların, merkezi yerlerde, toplu taşımaya yakın ofisler aradığını söyleyen Turyap Kurumsal İletişim İcra Kurulu Üyesi Çağla Gürsoy Ateş, “Yerel seçimlerde adaylar kendilerine yakın kişiler ve boş gayrimenkulü olan parti üyesinden yardım istiyor. Müteahhitler de inşaatlarının altındaki boş dükkânları parti adaylarına sunuyor. Genel anlamda bütçe ayırmadan çözülüyor” dedi.
Seçim çalışmalarının yapıldığı iki aylık kiralamalarda yüzde 100’e yakın bir artış yaşandığını belirten Ateş şöyle konuştu: “Kısa vadeli kiralamalarda mal sahibi gelecek müşteriyi kaçırma, seçim döneminde gayrimenkulünün fazla yıpranması, çok kişinin girip çıkması gibi sebeplerle iki katına yakın kira talep ediyor. Büyükşehirlerde aylık kirası 3 bin lira ise 6 bin liraya kadar çıkabiliyor.”
EN EKONOMİK YOL
Muhtar adaylarının ise seçim döneminde en ekonomik yolu seçtiğini kaydeden Ateş, “Genelde birebir el ilanları ve ziyaret şeklinde yürütseler de görünürlüğü olan bölgelerde afişleme yolu tercih ediliyor. Nadiren mahalle arası küçük dükkânlar tercih ediliyor. Muhtar adayları genelde esnaf olduğu için seçim çalışmalarında kendi dükkânlarını kullanıyorlar” diye konuştu.
Bayrakta pek hareket yok
Bayrakçılar ise kendi sektörlerinde henüz bir hareketlenme olmadığını, bu ay sonuna doğru bir hareketlenme olabileceğini belirtiyor.
Ulaş Hediyelik Eşya ve Promosyon Genel Müdürü Osman Ulaş seçimlerde rozet, anahtarlık, çakmak, kalem gibi promosyon ürünleri yaptıklarını söyledi. Ulaş, “Son zamanlarda promosyon ürünler çok fazla kullanılmıyor. Şu anda soran ajanslar da var. Bu dönemde merdivenaltı üretimlerde artış oluyor” ifadelerini kullandı.