20.03.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:
DUYGU ERDOĞAN
IAB Türkiye tarafından açıklanan ‘2018 dijital reklam yatırımları’na göre; dijital reklam pazarı 2018’de 2.47 milyar liralık bir büyüklüğe ulaştı. Dijital reklam yatırımları bu dönemde, 2017’ye göre yüzde 14.2 oranında artış kaydetti. ‘Gösterim ya da tıklama bazlı reklam yatırımları’, ‘video’ ve ‘native’ alanlarından oluşan ‘Display’ reklam yatırımları 2018’de yüzde15 büyüyerek, 1.41 milyar lira oldu. Display reklamlar kategorisinde en büyük payı ise 959 milyon lira ile ‘tıklama’ bazlı reklam yatırımları aldı. Video reklam yatırımları yüzde 31’lik büyümeyle 353 milyon lira olarak gerçekleşirken, native alanındaki büyüklük 101 milyon liraya ulaştı.
Gücü artacak
2018 dijital reklam yatırımlarını değerlendiren IAB Türkiye Başkanı Neslihan Olcay, e-Marketer 2018’de global reklam yatırımlarının 628.6 milyar dolara ulaşacağını ve yüzde 43.5’lik payla dijitalin reklam endüstrisinin çekici gücü olacağının öngörüldüğünü hatırlattı. Olcay, “Türkiye, görece zor olarak değerlendirebileceğimiz bir dönemde dijitalde yine çift haneli büyümeyi başardı. 2018’de yüzde 31’lik büyüme ile öne çıkan videonun, ‘Adil Kullanım Kotası’nın kalkmasıyla birlikte 2019’da da benzer bir çizgiyi takip edeceğini öngörüyoruz” dedi.
Gelecek yıl itibariyle IAB Türkiye AdEx-TR’nin hesaplanmasında metodolojik bir değişikliğe gitmek ve sektöre daha ayrıntılı bilgi vermek için planlamalar yaptıklarını kaydeden Olcay, “Bu bağlamda yeni dönem planlarımız içinde öne çıkanlardan kısaca bahsedeyim. Yeni oluşturacağımız Araştırma Yürütme Kurulu, AdEx-TR’nin yanı sıra Türkiye pazarına yönelik farklı araştırmaları yürütmekle yükümlü olacak ve hem sektöre, hem de yabancı yatırımcıya karar verme süreçlerinde destek olacak yeni çalışmalar yapacak. 2019’da B2B (Business to Business), birkaç sene içinde de M2M (Machine to machine) pazarlamanın büyümeyi destekleyeceği öngörüsüyle yeni çalışma grupları da kuracağız. Ayrıca dijitalin reklamın ötesine geçtiği günümüzde ‘Dolaysız Marka Ekonomisi’ de gündemimizde önemli bir yer tutacak. Ve elbette mevcut çalışmalarımızı da her dönemde olduğu gibi geliştirerek sürdüreceğiz” diye konuştu.
‘Ücretli sıralama yatırımlarını’ içeren ‘arama motoru reklam yatırımları’nın büyüklüğü 923 milyon lira olurken, ‘ilan sayfaları reklam yatırımları’ 113 milyon liraya çıktı.
Geçtiğimiz dönemlerde küçülme gözlemlenen ‘e-posta’ ise yaklaşık 5 milyon liralık yatırımla bir önceki döneme göre yüzde 3 küçüldü.
‘Oyun içi reklamlar’ ise 17 milyon liralık büyüklüğe erişti. ‘Mobil reklam yatırımları’ 1.4 milyar lira olurken, 411 milyon liralık büyüklüğe ulaşan ‘sosyal medya reklamlarının’ yüzde 79’u mobil cihazlarda yer aldı. ‘Programatik’ satın alma 2018’de de artışını sürdürdü ve büyüklüğü 1.64 milyar liraya ulaştı.