EkonomiÇok oluyoruz!

Çok oluyoruz!

01.10.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

Doğu Afrika’nın en hızlı demiryolu işinde 1.9 milyar $’lık ikinci dilimin ihalesini Yapı Merkezi kazandı. Başar Arıoğlu, Portekizli ortakla aldıkları 1.2 milyar $’lık ilk dilimi de tamamen kendilerinin üstlendiğini söyledi

Çok oluyoruz

Global arenanın en büyük 250 müteahhidi listesinde 46 firmayla yer alarak, Çin’in ardından dünya ikinciliğini elinde bulunduran Türk müteahhitler son dönemde aldıkları işlerle adeta sınır tanımıyor.

Haberin Devamı

“Gün geçmiyor ki bir Türk müteahhit yurtdışında dev bir proje imzalamasın” dedirtecek nitelikteki bu işlerin son örneği, gerek Türkiye’de gerek dünyada büyük projeler üstlenen Yapı Merkezi’nden geldi.

İkinci iş

Şubat 2017’de Tanzanya’daki yüksek hızlı tren projesinin 1.2 milyar dolarlık ilk ayağını Portekizli ortak Mota-Engil ile kazanan Yapı Merkezi, projenin ikinci ve daha büyük etabını bu kez tek başına kazandı. 1.9 milyar dolarlık bu dev projenin imzaları cuma günü atıldı.

Darüssalem-Morogora hattının yapımına başlayan Yapı Merkezi grubu, ikinci ayaktaki Morogoro-Makutupora hattının da yapımını üstlendi.

Yapı Merkezi Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu ile dün yaptığımız telefon görüşmesinde, gerek kendileri gerekse Türkiye adına böylesine iddialı bir işte yer almaktan gurur duyduklarını söyledi.

Haberin Devamı

7.500 kişilik istihdam

Tanzanya’daki ilk projede 3.000, ikincisinde 4.500 kişiye iş sağlayacaklarını ifade eden Arıoğlu, toplamda 1.500 kişilik istihdamı Türklerin üstleneceğini anlattı. Arıoğlu, “Bu iki projede çok büyük işgücü kullanılacak. Hem mühendislik hem de işçilik adına muaazzam bir proje... Yüksek katma değerli, çoğunluğu mühendis ve ustalardan oluşan istihdamda Türkler rol alacak. Ayrıca binlerce Tanzanyalı projede çalışacak ve onların da bu alanda yetiştirilmesinde etkili olacağız” dedi. Bu arada Arıoğlu, ilk projedeki Portekizli ortağın ikinci plana çekildiğini belirterek, birinci etabın da müteahhidinin tamamen kendileri olduğunu açıkladı.

Türk Eximbank desteği gerek

1.9 milyar dolarlık projede imzaların atılmasıyla finansman için çalışmaya başladıklarını belirten Başar Arıoğlu, “Bizim için oldukça önemli bir proje. Tanzanya’nın ülke olarak bölgedeki repütasyonu ve bankaların ilgisi çok yüksek. Biz bu proje için bugüne kadar birçok kez birlikte çalıştığımız Türk Eximbank’tan destek temin etmeye çalışıyoruz. Uluslararası bankalarla da görüşmelerimiz devam ediyor. Finansmanın problem olmayacağını düşünüyorum” dedi.

‘Avrasya’ günde 56 bin araç geçişini yakaladı

İşletmesini yaptıkları Avrasya Tüneli’nde günlük 56 bin araç geçişini yakaladıklarını belirten Başar Arıoğlu, “20 binle başlamıştık. 56 binlere geldik. Yılsonu 60 binleri zorlarız. 2018’in sonuna kadar devlet garantisinin (68.500) üzerine çıkmayı düşünüyoruz” dedi.

Haberin Devamı

Çok oluyoruz

Bir önceki görüşmemizde “Devletin üstünden yük ne kadar çabuk kalkarsa biz de seviniriz” diyen Arıoğlu, bu kez, “Planlarımız doğrultusunda 2019’da devlete biz para öder duruma geliriz. Ardından da 23 yıl devlet gelirden pay almayı sürdürür” diye konuştu.

‘Avrasya’nın diğer devlet garantili mega projelere (Körfez köprüsü, 3. köprü) göre şanslı olduğunu bildiren Arıoğlu, diğer projelerde artıya geçme sürelerinin daha uzun olabileceği görüşünde.

‘Avrasya’da günlük geçiş garantisi 68.500 araç. Bu rakama kadar farkı devlet karşılıyor. Bu rakam aşıldığında, gelirin yüzde 30’u devlete veriliyor.

‘Çanakkale Köprüsü iyi gidiyor’

Yapı Merkezi, Limak ve Korelilerle birlikte Çanakkale Köprüsü’nü yapıyor. Peki bu projedeki son durum ne?
“Çanakkale iyi gidiyor” diyen Arıoğlu, “3 ay sonra betonları yüzdürüp yerleştirmiş oluruz” dedi. Finansman çalışmalarının sürdüğünü, bankalarla ilk büyük görüşmelerin yapıldığını anlatan Arıoğlu, “Gayet olumlu geçti. Martta imzaları atarız” diye konuştu. Arıoğlu, o zamana kadar özkaynakları kullanacaklarını iletti.

Haberin Devamı

Tanzanya Kenya’yı yenecek!

Yapı Merkezi İnşaat Genel Müdürü Özge Arıoğlu, Doğu Afrika’nın da en hızlı tren projesine imza atan grubun Türkiye’de de 300 kilometre hıza ulaşacak Yerköy-Sivas hızlı tren projesini yaptığını hatırlattı.

Telekonferansa katılan Yapı Merkezi’nin Afrika işlerinden sorumlu ismi İlker İnceleme, şu bilgileri verdi: “Tanzanya’daki 305 kilometrelik ilk proje 1.2 milyar dolarlık. 30 ayda bitirilecek. İşler tam sürat ilerliyor. İkinci proje 410 kilometrelik ve 36 ayda tamamlanacak. Bedeli 1.9 milyar dolar. Araçlar hariç tüm hızlı tren sistemini biz kuruyoruz. Amerika ve Avrupa standartlarında olacak. Yolcu trenleri 160 kilometre hıza çıkacak. Yük trenleri ise 120 kilometre.”

Haberin Devamı

Tanzanya, 5 etapta tamamlayacağı 12 milyar dolarlık hızlı tren projesini, Kuzey Afrika’da Hint Okyanusu’na kıyısı olmayan Afrika ülkelerinin madenlerini ve malzemelerini taşımak için yapıyor. Bu işte en büyük rakibi Kenya. Projenin uzunluğu ise 4.200 kilometre.