EkonomiAnneanne gözüyle abur cubura savaş!

Anneanne gözüyle abur cubura savaş!

29.12.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

Obeziteyle mücadele için çocuk menülerinde oyuncağa, çocuk kanallarında ise abur cubur ve kola reklamına yasak geldi. Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, “Anneanne gözüyle tüketicinin korunması hakkında karar aldık” dedi

Anneanne gözüyle abur cubura savaş

Çocuklarda obezite sorununa neden olan gıdalara önlem geldi. Yürürlüğe giren yeni düzenlemeyle cips, çikolata, şekerleme, kola gibi gıdaların reklamları çocuk programlarında yasak olacak. Çocuk menülerinde oyuncak verilmesini de yasaklayan düzenlemeye göre, falcı ve eş bulma sitelerinin reklamları ise tamamen yasaklandı. Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, “Anneanne gözüyle tüketicinin korunması hakkında karar aldık” dedi.

Haberin Devamı

‘Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nde yapılan değişiklik Resmi Gazete’de yayımlandı. Yapılan değişiklikle yönetmeliğe, “Aşırı Tüketimi Tavsiye Edilmeyen Gıdalara İlişkin Reklamlar” başlıklı yeni bir madde eklendiğini belirten Pekcan, bu değişiklikle halk arasında, “sağlıksız gıdalar” olarak bilinen ve mevzuatta, “Aşırı Tüketimi Tavsiye Edilmeyen Gıdalar” olarak tanımlanan gıdaların özellikle hassas tüketiciler olarak kabul edilen çocuklara yönelik reklam ve pazarlama yöntemlerinde çok önemli kısıtlamalar getirildiğini söyledi.

Anneler memnun

Pekcan, bir grup gazeteciye konu hakkında şunları söyledi:

“Özellikle sağlıklı olmayan gıdalar dediğimiz, çocukların tüketmesini istemediğimiz şekerleme, cips, çikolata, fazla yağlı, fazla şekerli, fazla unlu reklamlarına kısıtlama getirdik. Özellikle çocuk programlarında, çocuk kanallarında onların reklamlarının yapılmasını durdurduk. Bunun dışında promosyon olarak Fast Food’un yanında oyuncak verilmesinin önüne geçiyoruz. Anneler özellikle memnun olacak. Çocuklara bu tip gıdalarda özendirici olmamasına gayret ediyoruz. Anne, hatta anneanne gözüyle tüketicinin korunması hakkında karar aldık.”

Haberin Devamı

Gıda üreticilerinin yeni düzenlemelere uyum sağlayabilmelerini teminen 6 aylık bir geçiş süreci öngörülen düzenleme yürürlüğe girdiğinde bu düzenlemeye aykırı davrananlar hakkında reklamın veya promosyonun yayınlandığı mecraya göre Reklam Kurulu tarafından 8 bin 546 TL ile 341 bin 921 TL arasında idari para cezası uygulanacak. İhlalin tekrarı halinde Kurulun cezayı 10 katına kadar artırmaya yetkisi olacak. Cezalar Reklam Kurulu’nun incelemesinin ardından verilecek.

Anneanne gözüyle abur cubura savaş

Düzenleme ne getirdi?

Sağlık Bakanlığı’nca hazırlanmış olan, “Besin Profili”nin kırımızı kategorisinde yer alan cipsler/gevrekler, gazlı içecekler-meşrubatlar, şekerlemeler, çikolatalar, tatlı bisküviler, tuzlu krakerler gibi içeriğinde yüksek düzeyde yağ, şeker ve tuz içeren tüm gıdalar yeni düzenlemenin kapsamına giriyor. Değişikliğin yürürlüğe girmesiyle birlikte yapılacak düzenlemeler şu şekilde:

Haberin Devamı

- Çocuklara yönelik radyo/TV kanallarının ve çocuk programlarının yanı sıra çocuklara özel tasarlanan gazete-dergi gibi süreli yayınlarda ve münhasıran çocuklara yönelik hazırlanan sosyal medya uygulamaları, oyunlar ve internet mecrasında yayınlanan bu tür ürünlerin reklamları Türkiye’de ilk defa yasal düzenlemeyle yasaklanıyor.

- Bu gıdaların çocuklara yönelik olmayan yani yetişkinlere yönelik mecralarda reklamı yapılırken de, reklamlarla birlikte, sağlığı geliştirici, dengeli ve sağlıklı beslenme ile fiziksel aktiviteyi teşvik edici ifadelere yer verilmesi zorunlu olacak.

Taso da kapsamda

- Düzenlemeyle çocuklara yönelik reklamların daha da ilerisine giderek reklam dışı promosyonlara yönelik yasaklama da geliyor. Yeni düzenlemeyle birlikte gıdaların satışını artırmaya yönelik faaliyetler kapsamında, aşırı tüketimi tavsiye edilmeyen gıda kategorisinde yer alan bir ürünle birlikte, taso, muhtelif çıkartma, chippara-parapuan gibi çocukların ilgisini çekecek hiçbir ürün/hediye verilemeyecek.

Haberin Devamı

- Fastfood restoranlarında sunulan, aşırı tüketimi tavsiye edilmeyen gıdaları içeren menülerin yanında oyuncak verilmesi şeklindeki uygulamalar yapılamayacak.

Astrolog reklamı yasak

Düzenlemeyle ayrıca, falcı, medyum, astrolog ve benzerleri tarafından verilen hizmet reklamlarıyla yasadışı bahis ve kumar oyunlarının reklamlarına da tamamen yasak geliyor. Sohbet, arkadaşlık ve eş bulma hatlarının ve hizmetlerinin de reklamlarına yer verilemez. Her türlü ateşli veya ateşsiz silah, silah üreticisi ve satıcısının reklamına da izin verilmeyecek.