19.10.2021 - 07:01 | Son Güncellenme:
Hanife Baş - Almanya’da seçimler sonuçlandı. Görevi bırakmaya hazırlanan Almanya Başbakanı Angela Merkel de geçen hafta veda ziyareti için Türkiye’ye geldi. Şimdi ise, gözler ekonomide. Türkiye’nin en fazla ekonomik ilişkisinin olduğu ülkelerin başında Almanya geliyor. İki ülke arasındaki ticari ilişkiler 40 milyar dolara ulaştı. Yeni hedef ise 50 milyar dolar.
Dış Ekonomik İlişkiler Konseyi (DEİK) Türkiye - Almanya İş Konseyi Başkanı Steven Young, geçen yılın verilerine göre iki ülke arası ticaret hacminin 37.7 milyar dolara ulaştığını söyledi.
Büyük potansiyel
Kovid-19 nedeniyle ikili ticarette biraz düşüş yaşansa da bu yıl bu rakamın 40 milyar dolara çıktığını dile getiren Young, “Bu iki ülke tarihindeki en yüksek rakam. Çok sevindirici. Almanya’nın diğer ülkelerle ticaretinde salgının olumsuz etkisi oldu. Ancak Türkiye ile ticaretinde başta bir azalma olsa da hızlı bir toparlanma ve ardından artış yaşandı. Sadece bu durum bile iki ülke arasındaki ekonomik ilişkinin hem güçlü olduğunu hem bütünleyici olduğunu gösteriyor” dedi.
Young, Almanya’nın Türkiye’nin ihracatında birinci, ithalatında ise ikinci sırada yer aldığını aktararak, “En büyük ticari partnerimiz. Türkiye’nin en fazla ihraç ettiği ürünler otomotiv, makinalar, örme giyim eşyası, örülmemiş giyim eşyası, elektrikli cihazlar.
İthal edilen ürünlerde ise makinalar, otomotiv, elektrikli cihazlar, plastikler, eczacılık ürünleri öne çıkıyor. İkili ticaret hedefi ise 50 milyar dolar. Bu hedefe ulaşmak hiç de zor değil. İkili ticarette yüzde 60 dolayında artış potansiyeli var” dedi.
2020 yılı itibariyle Almanya’nın Türkiye’de 19.4 milyar dolarlık doğrudan yatırımı bulunduğunu kaydeden Steven Young, şunları söyledi:
“Bu tutar ülkemizdeki tüm uluslararası doğrudan yatırımların yüzde 14’üne tekabül ediyor. 7 bin 600’den fazla Alman sermayeli firma da ülkemizde faaliyet gösteriyor. Türkiye’nin yabancı yatırımlar bakımından cazip olan çok fazla yönü var. Nitelikli iş gücü, yüksek performanslı üretimi, sanayi altyapısının Avrupa ile uyumlu olması, devletin sağladığı önemli teşvikler.”
Yatırımlar için bölgesel merkez
Salgın sonrasında bölgesel tedarik taleplerinin artmasını avantaja dönüştürme şansı bulunduğuna vurgu yapan Young, şöyle konuştu:
“Türkiye ayrıca nüfusu ile girişimciler açısından iyi bir pazar. Bunun yanında, komşu pazarlara erişimi de çok güçlü bir ülke. Bundan dolayı yatırımlar için de bölgesel bir merkez olarak konumlandırılıyor. Türkiye üzerinden yakın coğrafyalara, Orta Doğu, Kuzey Afrika ve Orta Asya gibi gelişen ekonomilerin olduğu pazarlara erişim oldukça kolay. Üçüncü ülkelerde Alman-Türk ortaklıkları da yapılabilir.”
İşte rakamlarla iki ülke ticareti
İki ülke arasındaki ticaret hacmi geçen yıl 37.7 milyar dolardı, bu yıl 40 milyar dolar.
Almanya’nın Türkiye’de toplam 19.4 milyar dolarlık doğrudan yatırımı var.
Almanya Türkiye’nin ihracatında birinci, ithalatında ise ikinci sırada.
Türkiye’nin en fazla ihraç ettiği ürünler arasında otomotiv, makinalar, giyim eşyası, elektrikli cihazlar üst sıralarda yer alıyor. İthal edilen ürünlerde ise makinalar, otomotiv, elektrikli cihazlar, plastikler, eczacılık ürünleri öne çıkıyor.