30.04.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü - Otokolik
Türkiye’nin önde gelen otomotiv üreticilerinden Ford Otosan, 2025’ten itibaren yeni hafif ticari araç modellerini tamamen “akıllı fabrika”da üretmek için hazırlık yapıyor. Yaklaşık 3 yıldır bu konuda sessiz sedasız çalışmalar yapan, hatta “Akıllı Fabrikalar Müdürlüğü” oluşturan Ford Otosan, böylelikle Ford dünyası içinde öncü olmayı hedefliyor.
2022 yılından itibaren üretimdeki mevcut modellerin yeni nesillerinin devreye girmeye başlayacağını vurgulayan Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, “milat” diye nitelediği bu dönemde üretimde “boyut değiştireceklerini” kaydetti. 2025’ten itibaren tam anlamıyla “akıllı fabrika” konseptine geçeceklerini kaydeden Yenigün, “2025’e kadar üç yıl boyunca mevcut araçlarımızın yenileri devreyle girecek. Bu dönem, otomasyon ve robot teknolojilerinin tamamen sürece katıldığı dönem olacak. Hatta robotlar hariç, üretim ekipmanlarının çoğunu, bu oluşturduğumuz sistemle kendimiz yapacağız” dedi.
Öncülüğü kapacak
2015 yılının sonundan bu yana akıllı fabrika konsepti üzerinde çalıştıklarını anlatan Yenigün, “Endüstri 4.0 olarak da bilinen akıllı fabrikayı devreye sokan ilk Türk şirketi” olacaklarını bildirdi. Ford dünyasında da akıllı fabrika konsepti konusunda kendi içinde geliştirme yapan başka tesis bulunmadığına dikkati çeken Haydar Yenigün, şöyle devam etti:
“Akıllı fabrikalar için altyapıyı şimdiden kurduk. Robot gibi üretimi yapacağımız ekipmanları dışarıdan satın alıp, kendi mühendisliğimizle burada uyarlıyoruz. Bir tek robotumuzu kendimiz üretmiyoruz şimdilik. Normal şartlarda Ford dünyasında kesinlikle bunu başaran bir tesis yok. Ford tesisleri, akıllı fabrikaya yönelik sistemler konusunda büyük danışmanlık şirketleriyle birlikte çalışıyor, dışarıdan satın alma yoluna gidiyor. Biz, bunu kendi içimizde, fabrikada çalışan insanlarımızın katkısıyla yapıyoruz. Bu anlamda, Ford dünyası içinde, bunu başarabilen öncü tesis olmak istiyoruz.”
11 robotla başlamıştı
Üretimde robot kullanan ilk şirketlerden birinin Ford Otosan olduğunu, 1991’de 11 robotla başlayan otomasyon serüveninin bugün 1030 adede ulaştığını söyleyen Genel Müdür Haydar Yenigün, “O dönemde Koşuyolu’nda bulunan fabrikaya 11 robot alındı. Bu robotların sorumluluğu aralarında benim olduğum üç mühendise verildi. Benim sorumluluğumda üç robot vardı. Robotları çalıştırmak namus meselesiydi. Onlara Hale, Jale ve Lale isimlerini vermiştim” hatırlatmasını da yaptı.
Ekipler marka yarışında!
Ford Otosan olarak kendi içlerinde “Endüstri 4.0” yani akıllı fabrikalar kampının yanı sıra bir de “kuluçka kampı” kurduklarını anlatan Haydar Yenigün, bugüne kadar kendilerine bir çok proje geldiğini söyledi. Fabrikada tüm üretim birimlerinin bu konuya büyük ilgi gösterdiğini de anlatan Yenigün, bölümlerin kendi markalarını oluşturduklarını ve aralarında rekabete giriştiklerini kaydetti.
Genel Müdür Yenigün, “akıllı fabrika” konusunda tüm yan sanayi firmalarıyla birlikte çalışmayı tercih ettiklerini, hatta OSD (Otomotiv Sanayii Derneği) ve TAYSAD’ı da (Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği) işin içine katma planları olduğunu bildirdi. Ford Otosan, gelecekteki modellerinde farklı malzeme kullanımına da gidebilecek.
Karoq’la SUV atağına devam
Skoda’nın SUV atağının yeni temsilcisi olan Karoq, hızlı giriş yaptı. 1.6 lt dizelin yanı sıra 1.0 lt ve 1.5 lt benzinli motor seçenekleriyle getirilen Karoq, yaklaşık iki ayda 400 adetlik satışa ulaştı.
Markanın, Kodiaq’la başlattığı SUV atağının devamı olan ve Mart ayında satışa sunulan tamamen yeni Karoq, “beğeni performansı”yla Skoda’nın bu sınıftaki iddiasını adeta pekiştiriyor. Nitekim Yüce Auto Skoda Genel Müdürü Zafer Başar, 121 bin 900 TL’den başlayan fiyatlarla satışa sunulan Karoq’un, tıpkı Kodiaq’ta olduğu gibi büyük ilgi görmesini beklediklerini belirtti. Bunun sinyallerini aldıklarını da kaydeden Başar, “Henüz Mart ayında satışa sunulmasına rağmen, bugüne kadar 400 adet Karoq teslimatı gerçekleştirdik. 300 müşterimiz de Haziran ayı sonuna kadar araçlarını teslim almayı bekliyor. Yıl sonuna kadar toplam 2 bin 500 adet Karoq satmayı hedefliyoruz” dedi. Kodiaq ile birlikte bu yıl toplamda 5 bin adetlik SUV satışına ulaşmayı öngördüklerini anlatan Başar, “2019 sonunda gelecek crossover modelle birlikte, 2020’den itibaren satışlarımızın 4’te 1’ini SUV tipi araçlar oluşturacak” diye konuştu.
Tamamen yeni model
Skoda’nın kompakt SUV sınıfındaki temsilcisi Karoq, adı, tasarımı, yapısı ve donanımlarıyla tamamen yepyeni bir otomobil. Modern dış görünümü ve sert hatlarıyla etkileyici bir duruşa sahip olan Karoq, arka koltuktakilere 69 mm’lik diz mesafesi sunuluyor. Karoq’un 521 lt’lik bagaj hacmi, arka koltukların yatırılmasıyla 1.630 litreye çıkabiliyor.
Karoq, Türkiye’de 1.0 lt (115 PS) ve 1.5 lt (150 PS) benzinli, 1.6 lt 115 PS dizem motor seçenekleriyle satılıyor. 1.0 lt benzinli ve 1.6 lt dizel motor seçenekleri 6 ileri manuel veya 7 ileri DSG otomatik vitesle alınabilirken, 1.5 lt TSI motor, sadece DSG otomatik şanzımanla eşleştirilmiş.
C-HR Çin’de elektriklenecek
Japon otomotiv üreticisi Toyota, Çin’de tam anlamıyla bir “elektrikli araç” seferberliği başlatmaya hazırlanıyor. Bu pazarda 2020 yılına kadar elektrikli motora sahip 10 yeni model tanıtmayı amaçlayan Toyota, işe, Adapazarı’nda üretilen C-HR modelinin tamamen elektriklisiyle başlıyor. Geçtiğimiz günlerde Pekin Otomobil Fuarı’nda “Izoa” adıyla tanıtılan araç, 2020 yılından itibaren bu ülkede, Toyota’nın yerel ortağıyla birlikte üretilecek. Toyota elektrikli Izoa’nın yanı sıra dışarıdan şarj edilebilen hibrit (Plug-in Hybrid) Corolla ve Levin modellerini de satışa sunmayı planlıyor. Çin hükümeti, yakın zamanda her bir markaya, satışlarının bir bölümünü elektriklilerden oluşturma zorunluluğu getirmişti.
Toyota, bunun yanında Çin’de batarya tesisi kurarken, aynı zamanda nikel metal “hibrit batarya modülleri”nin yıllık kapasitesini de artıracak. Toyota, geçen yıl Çin’de 140 bin adet “elektriklendirilmiş” araç satışı gerçekleştirmişti.
Peugeot adeta ‘efsane’leri diriltti
Aynı zamanda dünyanın önemli bisiklet üreticileri arasında yer alan Peugeot, 130 yıllık köklü mirasa sahip bisiklet geleneğini, yeni bir koleksiyonla geleceğe taşıyor. “Legend” adındaki seri, çocuktan yetişkine ailenin tüm bireylerine hitap ediyor. Peugeot, markanın ikonik bisiklet modellerinin tasarımından ilham aldığı yeni “Legend” serisiyle, hem rahat hem de güvenilir bir “retro” bisiklet arayanlara hitap ediyor. Öncelikli olarak kent içi kullanıma yönelik olan Legend koleksiyonu, “Fixie”, “Yol” ve “Şehir” bisikleti olmak üzere farklı versiyonlardan oluşuyor. Çocuk koleksiyonu, 2 ile 6 yaş arası çocuklara hitap ediyor.
Renault Trucks 20. yılını kutladı
Türkiye’de uzun yol çekicilerinden, inşaat ve dağıtım kamyonlarına kadar geniş ürün yelpazesi sunan Renault Trucks, en yeni bayisini İstanbul’da hizmete açtı. Açılışın yanı sıra markanın Türkiye’deki 20. yılı kutlamalarına katılmak için gelen Renault Trucks Dünya Başkanı Bruno Blin, “Konumu itibariyle gelişmiş lojistik sektörü ve inşaat alanındaki büyük yatırımlar, Türkiye’yi Avrupa pazarının önemli bir bölgesi yapıyor. Türkiye’de 20. yılımızı kutluyoruz ve uzun zamandır özenle yürüttüğümüz operasyonumuz sayesinde pazarda en önemli oyunculardan biri olarak yer alıyoruz” dedi.
Satış ve satış sonrası güçlerini artırarak Türkiye’de büyümeye devam etmeyi planladıklarının altını çizen Blin “Geçen yıl Türkiye’de çekici pazar payımızı yüzde 6.8’den yüzde 8.3’e yükseltmeyi başardık. Kamyonlarımız için de Türkiye’de inşaat sektöründe potansiyel görüyoruz” diye konuştu. Renault Trucks’ın 2019’da şehir içi kullanımına yönelik yeni elektrikli araç serisini pazara sunacağına değinen Blin “Türkiye’den de bu kamyonlara talep geleceğine inanıyoruz” ifadesini kullandı.