22.08.2022 - 14:27 | Son Güncellenme:
Derleyen: Gonca Kocabaş / Milliyet.com.tr - Uçakla seyahati tercih edenlerin sayısı her yıl katlanarak artıyor. 2021 yılında dünya genelinde uçakla seyahat eden yolcu sayısı 2.2 milyar olarak açıklandı. Kovid-19 salgını öncesinde açıklanan verilere göre ise yıllık yolcu sayısı 4 milyarın üzerindeydi. Ancak dünyada milyarlarca kişinin gerçekleştirdiği bu yolculuklarla ilgili gizli saklı kalan birtakım detaylar da var. Son olarak İngiltere'deki büyük bir hava yolu şirketinde çalışan ve İsmini vermek istemeyen eski bir kabin görevlisinin geçtiğimiz günlerde yaptığı açıklamalar ise ağızları açık bıraktı. Büyük bir hava yolu şirketinde 5 yıldan fazla süredir çalıştığını belirten ve diş fırçalamaktan tuvaletin kullanılmaması gereken zamanlarına kadar pek çok öneride bulunan eski görevliye göre uçaktaki en kirli yer tuvalet!
'DAHA ACİL BİR ŞEY VARSA BAKMAZLAR'
Eski kabin görevlisi uçak tuvaletlerinin temizliğiyle ilgili, "Yaşanan yoğunluktan ya da başka önceliklerden dolayı uçak tuvaletleri her zaman derinlemesine temizlenmez. Genellikle tuvalet kabinleri uçuştan hemen önce hızlı bir şekilde temizlenir, uçuş sırasında ise her yarım saatte bir kontrol edilirler. Ancak yine de tuvalet temizliğinden daha acil şeyler varsa buralara bakmazlar" dedi.
Aynı şekilde uçağın boyutuna bağlı olarak birkaç tane olabilen atık tankının ideal olarak uçak indikten sonra boşaltılması gerektiğini de söyleyen görevli, 2022 yılının yoğun geçmesinden ötürü tankları boşaltmak için birkaç gün beklenildiğini de belirtip ekledi:
"Eğer tank taşarsa, boruların patlaması ve içindekilerin uçağa girme riski var ki bu daha önce de olmuştu."
'DİŞ FIRÇALAMAYIN, MÜMKÜNSE MASKE TAKIN'
Eski kabin görevlisi ayrıca, tuvaleti kullanmak için "en kötü zamanın" kalkıştan hemen önce ve uçuş sonu olduğunu dile getirdi. Özellikle uzun mesafeli uçuşlarda bu durumun daha fazla geçerli olduğuna değinen kabin görevlisi, "Türbülans sonrası da tuvalete gitmek için son derece kötü bir zaman. Türbülans geçtikten ve emniyet kemerleri açıldıktan sonra tuvalete ihtiyaç duyan onlarca insan göreceksiniz. Bir yolcunun koltuğunda yemeğini yarıda bıraktığını ve yerinde olmadığını görürseniz tuvalete girmeyin çünkü midesi bozmuş olabilir” diye konuştu.
Eski kabin görevlisi aynı zamanda "Dişlerinizi uçakta fırçalamayın" uyarısında da bulunarak şu detayları paylaştı:
"Dişlerinizi uçak tuvaletinde fırçalamayın. Uçaktaki suyun tamamı aynı su deposundan gelir ve filtrelenmez. Gerçekten ihtiyacınız varsa, şişe suyu kullanın. Ancak benim asıl tavsiyem diş fırçanızı uçak tuvaletinin yanından bile geçirmeyin."
Tuvalete giderken maske takılmasını da tavsiye eden görevli, "Havalandırma çok yetersiz. Tuvalete her gittiğinizde sizden önce tuvaleti kullanmış birçok kişiden arta kalanları da solursunuz. Sifonu çektikten sonra ortama dağılan damlacıklarla da temas etmeniz muhtemel" açıklamalarında bulundu.
'ÖLÜRSE ACİL İNİŞE GEREK YOK'
Öte yandan 2 yıl boyunca uçuş görevlisi olarak çalıştığını belirten TikTok kullanıcısı 25 yaşındaki Sheena Marie de sefer esnasında uçakta ölüm gerçekleştiğinde neler yaşandığını anlatan bir video yayınladı. 2.8 milyon kişi tarafından izlenen videoda yer alan bilgiler, birçok kişiyi şaşkına çevirdi.
Yolculardan birinin hayatını kaybetmesi durumunda yapılacaklarla ilgili standart bir yol izlenmiyor. Bu konuda her hava yolu şirketi kendi belirlediği prosedürleri uyguluyor. Sheena Marie, yayınladığı videoda uygulanan bu farklı prosedürleri anlattı ve herkesi şaşkına çevirdi. Marie, "Bir yolcu hayatını kaybettiğinde varış noktamıza kadar uçakta kalır. Herkes ölen bir yolcunun uçaktaki tuvalete ya da koridora bağlandığını düşünüyor olsa da uçuş güvenliği açısından bu mümkün değil. Ölen yolcunun oturduğu koltuğa bağlandığı durumlar, bu tarz olaylar söz konusu olduğunda çok sık rastlanan bir durum" ifadelerini kullandı.
Kokpit ekibinin durum hakkında bilgilendirilmesinin ardından, bu konuda neler yapılacağı hakkındaki son kararı pilotlar veriyor. Uçağın varış noktasına uzak olduğu veya uçaktaki tüm koltukların dolu olduğu durumlarda kokpit ekibi geri dönüş kararı alıyor. IATA’nın konu hakkında yaptığı önerilerde ise hayatını kaybeden yolcunun uçağın en arkasında müsait durumda olan koltuklara bağlanması tavsiye ediliyor. Bu koltuklar dolu ise yolcunun business class bölümüne yatırılıp bağlanması tavsiye ediliyor. Tüm koltukların dolu olması durumunda ise hayatını kaybeden yolcu oturduğu koltuğa bağlanıyor. Ölen yolcu güvenli bir şekilde bağlandıktan sonra üzeri battaniyeyle örtülüyor.