DünyaTikTok'tan devrim gibi Cannes kararı! 'Her iki taraf da kazanacak'

TikTok'tan devrim gibi Cannes kararı! 'Her iki taraf da kazanacak'

24.03.2022 - 07:16 | Son Güncellenme:

Çin merkezli sosyal medya uygulaması TikTok, dünyaca ünlü Cannes Film Festivali ile sponsorluk anlaşması imzaladı. 'Devrim gibi karar' olarak değerlendirilen anlaşmanın detayları ilginç. Peki TikTok'un bu adımı karşısında diğer sosyal medya mecraları ne yapacak?

Can Şişman / Milliyet.com.tr - Berlinale ile birlikte Avrupa'nın en önemli film festivallerinden biri olan Cannes Film Festivali oldukça radikal bir adım attı ve dünyanın en trend sosyal medya uygulamalarından TikTok ile anlaşma imzaladı. Yapılan açıklamaya göre son yılların en popüler uygulaması olan TikTok, Cannes Film Festivali'nin resmi sponsoru olduğu açıklandı.

Haberin Devamı

'Devrim gibi karar' olarak değerlendirilen anlaşmaya göre Çin merkezli sosyal medya uygulaması TikTok, Cannes Film Festivali'nde kısa film yarışması da düzenleyecek. Süresi 30 saniye ile 3 dakika arasında değişen TikTok videoları 'TikTok Kısa Film' adlı yarışmada ön jüri tarafından değerlendirilecek ve daha sonra Cannes Film Festivali'nin direktörü Thierry Frémaux'un da katılacağı etkinlikte ödüller sahibini bulacak.

TikToktan devrim gibi Cannes kararı Her iki taraf da kazanacak

4 YIL ÖNCE KIRMIZI HALIDA 'SELFIE' ÇEKMEK YASAKLANMIŞTI

Çok değil sadece 4 yıl önce Cannes Film Festivali'nin kırmızı halısında selfie çekmenin yasaklanması gündeme gelmiş ve tartışma yaratmıştı. Cannes Film Festivali Direktörü Thierry Frémaux, Fransız sinema dergisi Le Film Français'ye yaptığı açıklamada, filmlerin gösterildiği salonunun önünde 'istenmeyen bir kargaşa' oluşmaması için festivale 'selfie' yasağının getirildiğini duyurmuştu. Peki 4 yıl içinde 'selfie' yasağından TikTok sponsorluğuna Cannes'da neler değişti? Cannes için TikTok adımı bir prestij kaybına yol açabilir mi? TikTok, Cannes'ın gücünü arkasına alarak kendisine yönelik 'yüzeysel mecra' eleştirisini ortadan kaldırmayı ve itibar kazanmayı başarabilir mi? Konuyu Sosyal Medya Uzmanı Serdar Bağtır ve Sinema Yazarı Gözde Hatunoğlu ile konuştuk.

Haberin Devamı

'TIKTOK BUGÜNE KADAR NİCELİKLE ÖN PLANA ÇIKSA DA...'

Cannes Film Festivali'nin yüksek marka değerine dikkat çeken Sosyal Medya Uzmanı Serdar Bağtır, TikTok'un kendisini Avrupa özelinde nitelikli bir kitle buluşacağını söyleyerek "Bu çok açık" dedi. TikTok ve Cannes arasındaki anlaşmayı pozitif bulduğunu söyleyen Bağtır, "Bu açıdan çok başarılı bir hareket diyebiliriz" yorumunda bulundu. Sosyal medya mecralarının her birinin aslında dev teknoloji şirketleri olduğunu hatırlatan Bağtır, "TikTok da aslında video teknolojileri odaklı büyük bir şirket. Her ne kadar nicelikle ön plana çıksa da mecra içinde niteliksiz olanı ödüllendiren bir yapı yok" diye konuştu. TikTok'un geliştirdiği teknolojinin herkese açık ve uygun olduğunu söyleyen Bağtır, "Bu mecrayı nitelikli kullanmak insanların elinde. TikTok bu hamlesiyle özellikle bunu kanıtlayacaktır" dedi.

Haberin Devamı

TikToktan devrim gibi Cannes kararı Her iki taraf da kazanacak

'HER İKİ TARAF DA KAZANACAK'

Cannes Film Festivali'nin son birkaç yıldır festivaldeki filmleri yeni nesil film meraklılarına ulaştırmanın yollarını aradığını söyleyen Serdar Bağtır, "Çünkü genç nesile kendilerini tanıtmazlarsa genç nesil büyüdüğünde Eski Cannes Film Festivali olarak kalacaklarının farkındalar" diye devam etti. Yeni nesil sosyal medya gereçleri ve teknolojik açıdan video edit'lemede en başarılı mecranın açık ara farkla TikTok olduğunu vurgulayan Bağtır, Twitter ya da Instagram gibi mecraların Cannes'a sponsor olmaları halinde mutlaka teknik açıdan geliştirme yapmaları gerektiğini söyledi. TikTok'un Cannes sponsorluğuyla birlikte geneli hedeflemediğini söyleyen Bağtır, uygulamanın kendi kitlesini filmlerle buluşturduğuna dikkat çekti. Bağtır, "Her iki tarafın da kazanacağı başarılı bir birliktelik olacağına inanıyorum" diye konuştu.

FACEBOOK, TWITTER VE INSTAGRAM NASIL BİR HAMLE YAPABİLİR?

Haberin Devamı

Peki 'nitelik' eleştirisi alan TikTok'un 'prestij' hamlesine benzer bir yaklaşımı neden daha önce Facebook'tan, Instagram'dan ya da Twitter'dan göremedik bugüne kadar? Bu mecraların 'prestij ihtiyacı' yok mu ya da hiç olmadı? TikTok dışındaki mecralar bu tip etkinliklere karşı nasıl bir tutum içindeler? Serdar Bağtır, Facebook'un bugüne kadar etkinliklere sponsor olmak gibi bir stratejisinin hiç olmadığına dikkat çekti. Instagram'da da durumun benzer olduğunu söyleyen Bağtır, Twitter'da durumun daha farklı olduğunu belirtti. Bağtır şöyle devam etti:

"Ancak Twitter daha önce bazı spor kulüpleri için taraftarlarına özel canlı yayın odaları hazırlamıştı. Twitter özellikle spor alanında kendini çeşitli etkinlikler için konumlandırmıştı."

TikToktan devrim gibi Cannes kararı Her iki taraf da kazanacak

'YAKIN GELECEKTE METAVERSE EVRENİNDE DÜZENLENEBİLİR'

Yakın gelecekte diğer sosyal medya mecraları nasıl hamleler yapabilir? TikTok ve Cannes işbirliği Facebook-Instagram ailesine ya da Twitter'a nasıl bir yol açabilir? Serdar Bağtır, Twitter ve Instagram'ın prestij ihtiyacı içinde olmadıklarını söyleyerek "Facebook ve Instagram'ın çatı şirketi Meta'nın öne çıkarmak için gayret sarf ettiği Metaverse ürününün tanıtımı için bazı çalışmalara ihtiyacı olacak" dedi. "Açıkçası Cannes Film Festivali bu sene ilk kez Metaverse evreninde yapılacak haberlerine şu an hiç de uzak değiliz. Çok yakın zamanda benzer önemde bir organizasyonun Metaverse olarak yapılacağını duyabiliriz" diyen Bağtır, Twitter'ın ise şu ana kadar majör teknolojik gelişmelerden uzak durduğunun altını çizdi.

Haberin Devamı

BU KARAR CANNES'IN PRESTİJİNİ ZEDELEYEBİLİR Mİ?

Sinema Yazarı Gözde Hatunoğlu ise daha önce teknolojik gelişmelere mesafeli duran Cannes'ın bu yıl TikTok'la sponsorluk anlaşması imzalamasını şaşırtıcı ya da yanlış bulmadığını söyledi. Hatunoğlu, "Cannes'ın bugüne kadar sürdürdüğü çizgiyi değiştirmesi bazılarına 'çizgiyi bozmak' gibi gelecek olsa da her festival bir yoldan günü ve günceli yakalamak durumunda kalacak. Daha önceki senelerde başka festivallerde de benzer örnekler gördük" diye konuştu. "Burada sadece TikTok değil festival programına alınan filmler ya da tema isimleri, belli güncel konularda seçkiler vb. şeyleri de aynı minvalde değerlendirmek mümkün" diyen Hatunoğlu, birçok festivalde tamamı iPhone ile çekilmiş filmlerin yarıştığını hatırlattı ve sinema ile teknolojinin içe içe geçme halinin devam edeceğini vurgulayarak şöyle konuştu:

"Esen rüzgâra sırt dönmemek için atılan bu adımlar sinemaya ne katar ya da sinemadan ne eksiltir ayrıca tartışılabilir ancak dijital platformların ya da sosyal medya sitelerinin bu süreçlere dahil olmasını yanlış bulmuyorum."