29.02.2024 - 12:38 | Son Güncellenme:
Milliyet.com.tr
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ) tarafından yürütülen proje kapsamında üretilen milli muharip uçağı KAAN, geçtiğimiz hafta ilk uçuşunu gerçekleştirdi. TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil, KAAN’ın uçuşunda 13 dakika havada kaldığını, 8000 feet irtifada 230 knot hıza ulaştığını söyledi. Kotil, Ekim 2023'te Anadolu Ajansı'na yaptığı açıklamada 2028 yılında Hava Kuvvetlerine 20 uçak teslim edilebileceğini söylemişti. Ancak savaş uçağının seri üretiminin ne zaman başlayacağına dair güncel bir açıklama kaydedilmedi. İlk uçuşun ardından konuşan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, KAAN'ı Amerikan savaş uçağı F-16'ya benzeterek, "KAAN aynı F-16 gibi. Türkiye, kendi beşinci nesil savaş uçağını üretme yolunda çok kritik bir eşiği daha geride bıraktı" dedi. Beşinci nesil savaş uçakları, en gelişmiş savaş uçakları olarak kabul ediliyor.
İngiltere merkezli alternatif havacılık dergisi Hush-Kit ise bugün yayınladığı analizinde F-35'ler yerine KAAN'ı ABD'nin hiçbir ülkeye satmadığı beşinci nesil F-22 uçaklarıyla karşılaştırdı. F-22 uçakları ABD tarafından henüz sınır ötesinde kullanılmadı ancak geçtiğimiz yıl bu uçaklar Çin'in casus balonlarını düşürmüştü. Washington yönetimi ayrıca bu uçakları henüz hiçbir ülkeye de satmadı. Hush-Kit'te yer alan analizin henüz ilk cümlesinde beşinci nesil savaş uçağı üretmenin çok zor bir süreç olduğu hatırlatılarak "Türkiye nasıl oluyor da 5'inci Nesil Avcı Uçağının prototipini geliştiriyor ve uçuruyor? ABD şimdiye kadar Rusya ve Çin ile deneysel bir rekabet halindeyken şimdi sürece Türkler de dahil oldu" ifadesini kullandı.
Türkiye'nin Rusya'dan S-400 Hava Savunma Sistemlerini satın aldıktan sonra F-35 programından çıkarıldığını belirten dergi, ABD'nin bu hamlesi sonrası Ankara'nın KAAN'ın gelişimine odaklandığını yazdı.
KAAN'ın henüz geliştirilme aşamasında olduğu için özelliklerinin değişeceğini belirten Hush-Kit, F-22'nin KAAN'dan daha güçlü bir itiş gücüne sahip olduğunu ancak tasarımsal açıdan süpersonik uçuştaki itme gücü sebebiyle KAAN'ın bu alanda F-22'yi yakaladığı belirtildi. Havadaki ani manevralarda ise F-22'nin KAAN'a göre çok küçük bir avantaja sahip olduğunu yazan dergi, F-22'nin KAAN'dan daha güçlü bir motora sahip olduğunu ancak Türklerin yerli motor konusunda ABD'ye bağımlı olmamak için çalışmalara devam ettiğini kaydetti.
Bu bağlamda Ankara'nın KAAN projesindeki önceliğinin F-35 olmadığını, F-22 standartlarını yakalamak olduğunu yazan Hush Kit, Türkiye'nin jeopolitik konum nedeniyle bir tercihe gittiğini ve F-35 yerine S-400 füzelerini tercih ettiğini belirtti. Bu tercihin KAAN'ın gelişimini hızlandırdığını bir kez daha hatırlatan dergi, KAAN'ın F-22 seviyesine çıkması için sistem geliştirmesine ihtiyaç duyduğunu ifade etti. Dergi son olarak iki uçağa da önümüzdeki yıllarda daha detaylı bir yapay zekanın da ekleneceğini öne sürdü.
Hem hava-hava, hem de hava-yer muharebelerinin gereksinimlerini sağlıyor
Kokpit tasarımı, beşinci nesil savaş uçaklarının sahip olması gereken kabiliyet ve donanımlar gözetilerek pilotun iş yükünü en aza indirgemeye yönelik olarak olgunlaştırılıyor
Yüksek durumsal farkındalık, optimize edilmiş pilot iş yükü, muharebe hasar tespiti
Yeni nesil görev sistemleri
Diğer unsurlarla (insansız hava araçları, F-16'lar, TSK'nın hava, kara ve deniz unsurları) müşterek çalışabilirlik
Düşük görünürlük ve kızılötesi iz
Sensör ve veri füzyonu destekli atış kontrol sistemi ile hassas vuruş
Kısa dönüş süresi
Dahili silah yuvası ve supercruise kabiliyeti
14 metre kanat açıklığına sahip KAAN, 21 metre uzunluğunda ve 6 metre yüksekliğinde. KAAN'ın azami hızı ise 1,8 Mach (40.000 ft) olarak açıklandı.