09.01.2024 - 08:02 | Son Güncellenme:
BBC Türkçe
ABD'de Alaska Havayolları'nın 1282 sefer sayılı uçuşunu yapan Boeing 737 Max 9 tipi uçağın havadayken gövdesinden parça kopması sonrası, bu uçaklara yönelik başlayan incelemeler sürüyor.
United Havayolları incelemelerinde, bu uçaklarda bazı cıvataların gevşediğinin ve ek sıkılmaya ihtiyaç duyduğunun tespit edildiğini duyurdu. Şirket, kapı tapalarındaki 'kurulum sorunları' iyileştirilene kadar bu uçakların yerde tutulacağını belirtti.
Cuma günü meydana gelen olayda uçakta bazı hava yolları tarafından ek acil çıkış kapısı olarak kullanılan ancak Alaska Havayolları'nın kullanım dışı bıraktığı kapı, yaklaşık 5 bin metre yükseklikte koparak düşmüştü.
Olayın ardından ABD Federal Havacılık Dairesi (FAA) olaya ve bu tip uçaklara yönelik inceleme başlattı.
YÜZLERCE UÇUŞ İPTAL OLDU
ABD'de farklı havayollarına ait toplam 171 adet Boeing 737 Max 9 uçağı hangara çekilirken yüzlerce uçuş iptal oldu. United Havayolları Pazartesi itibarıyla 200 uçuşunu iptal ettiğini ve Salı günü de ciddi oranda uçuş iptali olacağını aktardı.
Şirket Boeing 737 Max 9'la yapılması planlanan bazı uçuşları başka tip uçaklara kaydırarak yaklaşık 30 kadar ek iptali engellediklerini de ekledi.
Alaska Havayolları da Pazar günü 170, Pazartesi de 60 uçuşunu iptal etmek zorunda kaldığını açıkladı.
Türk Hava Yolları da filosunda bulunan aynı tip 5 uçağa yönelik inceleme başlattı.
KAYIP PARÇA BİR EVİN BAHÇESİNE DÜŞTÜ
NTSB, kayıp kapı tapasının Pazar günü Portland yakınlarında bir öğretmen tarafından evinin bahçesinde bulunduğunu ve güvenlik kuruluna iki fotoğraf gönderildiğini söyledi. Müfettişler sorunu anlamak için 66'ya 121 santimetre boyutlarında ve 28.5 kilogram ağırlığındaki tapayı inceleyecekler.
Homendy Pazar gecesi düzenlediği basın toplantısında uçakta yaşanan kaotik olayla ilgili yeni ayrıntılar verdi; patlayıcı hava akımının birkaç sıra koltuğa zarar verdiğini ve duvarlardaki yalıtımı söktüğünü kaydetti. Kokpit kapısı da patlama sırasında açıldı ve tuvalet kapısına çarptı.
Açıklamaya göre, basıncın kuvveti ile, yardımcı pilot kulaklığının tamamını, kaptan pilot da kulaklığının bir kısmını kaybetti. Homendy, pilotların kolayca ulaşabileceği bir yerde tutulan hızlı referans kontrol listesinin de kokpitin açılmasıyla uçtuğunu söyledi.
Ancak uçak Portland'a geri dönmeyi başardı ve 171 yolcu ve altı mürettebattan hiçbiri ciddi şekilde yaralanmadı.
ABD'de filosunda en fazla 737 Max 9 tipi uçak bulunduran havayolu şirketleri United ve Alaska Havayolları. Dünya çapında ise Panama'nın Copa Havayolları ve Meksika havayolu şirketi Aeromexico başı çekiyor.
Alaska Havayolları'nın 1282 sefer sayılı uçuşu olayın ardından acil iniş yaptı ve uçaktaki 171 yolcu ve 6 mürettebat şans eseri olayda zarar görmedi.
ABD Ulusal Ulaşım Güvenliği Kurulu'nun (NTSB) açıklamasına göre uçakta şans eseri kopan bölgeye yakın yerdeki koltuklar boştu.
KONTROL LİSTESİ YAYIMLANDI
ABD'deki hava trafiğini düzenleyen FAA, Boeing 737 Max 9'larda incelemeleri yürüten ekiplerin izlemesi gereken bir kontrol listesi de yayımladı.
FAA'dan yapılan açıklamada "Operatörler uçağın sağ ve sol acil çıkış kapılarının tapaları, kapı bileşenleri ve kilitlerindeki geniş incelemeleri tamamlayana kadar tüm Boeing 737 Max 9 tipi uçaklar yerde kalacak" dendi.
Olayla ilgili soruşturma yürüten bir diğer kurum olan NTSB de, aynı uçakla olay öncesi yapılan üç uçuşta pilotların basınç uyarısı ışıklarının yandığını raporladığını ekledi.
Uyarıların ardından uçağın 'acil durumda geri dönebilmesi için' su üzerinde uzun mesafe uçuşlar yapmasının yasaklandığı da eklendi.
Bu uyarılara yol açan sorunlar ile Cuma günü yaşanan olay arasında bir bağlantı olup olmadığı henüz netleşmedi.
EN ÇOK İNCELEMEYE MARUZ KALAN SERİ
Boeing'in yayımladığı açıklamadaysa "Güvenlik bizim önceliğimiz ve yaşanan olayın müşterilerimiz ve yolcular üzerindeki etkisinden büyük üzüntü duyuyoruz" ifadeleri kullanıldı.
Şirketin 737 Max serisi havacılık tarihine 'en çok incelemeye maruz kalmış' uçak serisi olarak geçti. Daha önceki Boeing kazalarıBoeing’in 737 Max serisi 2018 ve 2019'da beş ay arayla iki büyük kaza ile gündeme gelmişti.
Endonezya ve Etiyopya'da düşen 737 Max uçaklarında toplam 346 kişi yaşamını yitirmişti. Bu iki kaza sonrası dünya çapında 737 Max uçaklarına uçuş yasağı uygulanmıştı.
Araştırmacılar, her iki kazada da uçakların burnunu aşağı doğru çeken arızalı MCAS sistemi sensörlerin sorumlu olduğunu rapor etmişti.