CaddeLeonardo’nun ‘Diriliş’i!

Leonardo’nun ‘Diriliş’i!

01.03.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Önceki gece sahiplerini bulan büyük yarışta ‘En İyi Film’ ödülünü gazeteciliğin önemine değinen ‘Spotlight’ kazandı. 6’ncı kez Oscar’a aday olan Leonardo DiCaprio ise ‘Diriliş’teki performansıyla bu kez ödüle uzanmayı başarabildi...

Leonardo’nun ‘Diriliş’i

ABD’nin Los Angeles şehrinde önceki gece sahiplerini bulan 88. Akademi Ödülleri’nde iki büyük sürpriz yaşandı. Bunlardan ilki sade ve etkileyici gazetecilik güzellemesi Tom McCarthy imzalı ‘Spotlight’ın En İyi Film dalında Oscar’a uzanmasıydı. Oysa tahminler, Alejandro Gonzales Innaritu’nun ‘Diriliş’le En iyi Yönetmen Ödülü’nün yanı sıra En İyi Film dalında Oscar’a uzanacağı yönündeydi.

Stallone’ye ödül yok

‘Diriliş’e göre çok daha sessiz ve derinden etkileyen bir sinemanın temsilcisi olan ‘Spotlight’, gazeteciliğin önemini vurguluyor. Boston Globe muhabirlerinin Katolik rahiplerin çocuk tacizi skandalını ortaya çıkardığı gerçek hikâyeden yola çıkan ‘Spotlight’, gecenin zirve ödülüne erişti.

İkinci sürpriz ise En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu dalındaydı. Sylvester Stallone’nun ‘Creed’de 7’nci kez canlandırdığı Rocky Balboa performansıyla Oscar alması bekleniyordu. Ancak Steven Spielberg’ün İngiltere sahnelerinden ana akım sinemaya kazandırdığı Mark Rylance ‘Casuslar Köprüsü’ndeki performansıyla altın heykelciğe uzandı.

‘Küresel ısınma’ya vurgu

Gecenin en merak edilen konusu Leonardo DiCaprio’nun altıncı kez aday olduğu Oscar’larda bir kez daha eve eli boş gidip gitmeyeceğiydi. DiCaprio, ‘Diriliş’teki çilekeş performansıyla sonunda Oscar’a uzandı. DiCaprio, konuşmasında filmin de bir adamın doğayla ilişkisini konu aldığını söyledi ve küresel ısınmaya karşı önlem almanın aciliyetine dikkat çekti. DiCaprio’nun Oscar’ı bu yılın töreninin DiCaprio’nun ödül aldığı tören olarak hatırlanmasına vesile olacak.

‘Meksika dalgası’

Hollywood’un ayrımcı bir dille ‘Üç Amigo’ dediği üç Meksikalı yönetmen Alejandro Gonzalez Inarritu, Alfonso Cuaron ve Guillermo Del Toro, Hollywood’a damga vurmaya devam ediyor. Son iki yıldır, Inarritu ‘Birdman’ ve ‘Diriliş’le En İyi Yönetmen dalında Oscar alıyor. 2013’te ise Cuaron ‘Gravity’ ile aynı ödüle uzanmıştı. En İyi Yönetmen Ödülü, üç yıldır Meksikalı yönetmenlere gidiyor.

‘Kadın’lar gençlerden

Bu yıl hem En İyi Kadın Oyuncu hem de En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu ödülleri kariyerlerinin başlangıcındaki oyunculara verildi. Brie Larson, ‘Gizli Dünya’da yıllarca bir odada hapsedilen genç bir kadını canlandırdığı performansıyla En İyi Kadın Oyuncu Ödülü’nü aldı. Geçen sezon çok iyi bir çıkış yakalayan ve ‘Ex Machina’, ‘Kod Adı: U.N.C.L.E.’ın da aralarında olduğu filmlerde de rol alan Alicia Vikander, ‘Danimarkalı Kız’la En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu Ödülü’ne uzandı.

‘Beyaz İnsanların Seçimi Ödülü’ne hoş geldiniz...’

Geceye damga vuran bir diğer olay da ‘beyazlık’ tartışması oldu. Töreni sunan siyahi aktör Chris Rock, açılış konuşmasındaki monoloğunda ağırlıklı olarak bu konuya değindi. Rock’ın konuşması büyük alkış aldı

88. Akademi Ödülleri, bir konuyla daha hatırlanacak... O da adaylar açıklandığı andan itibaren süregelen beyazlık tartışması. Bütün adayların beyaz olmasından başlayan tartışma törene de damga vurdu.
Töreni sunan Chris Rock açılış monoluğunda ağırlıklı olarak bu konuya değindi. Rock, ‘Beyaz İnsanların Seçimi Ödülü’ne hoş geldiniz’ dedi ve “Sunucu da aday gösterilseydi, burada olmazdım. Hepiniz Neil Patrick Harris’i izliyor olurdunuz” diye konuştu.

Görmezden gelindiler

Rock, büyük alkış alan konuşmasında, “Akademi Ödülleri 88. kez veriliyor. En azından 71 yıl daha siyahi aday yoktu demek. 50’lerde 60’larda da siyah aday olmadığına eminim. Siyahlar da protesto etmemiştir. Neden? Çünkü o zaman protesto edecek başka şeyler vardı. Tecavüz ve linç edilirken, en iyi görüntü yönetmeninin kim olduğuyla ilgilenemeyecek kadar meşguldük. Anneannem bir ağaçtan sallanırken, en iyi yabancı kısa belgeseli umursamak pek kolay değil” diyerek ırkçılığın tarihinden de bahsetti.

“Oscarlar beyaz” tartışması haksız değil. Stallone’ye adaylık getiren ‘Creed’in siyahi yönetmeni Cooger ve siyahi başrol oyuncusu Michael B. Jordan, görmezden gelindi. Ayrıca Spike Lee’nin yönettiği ırkçılıktan bahseden ‘Chi-raq’, dikkat çekmesine rağmen yarışa giremedi. Idris Elba’nın adaylığına ‘Beasts of No Nation’daki performansıyla kesin gözüyle bakılıyordu. Ancak Elba aday olamadı.

Sadece 14 siyahi oyuncu

Geçen yıl Martin Luther King’in öncülüğünde eşitlik hakları için yapılan yürüyüşü konu alan ‘Selma’ neredeyse görmezden gelinmişti. Geçen yıl da oyunculuk dallarında bir tek siyahi bile yer almıyordu. Aralarında Denzel Washington, Halle Berry ve Lupita Nyong’o’un yer aldığı sadece 14 siyahi oyuncu, Oscar’la taçlandırıldı. Akademi tartışmaların ardından yüzde 94’ü beyaz, yüzde 77’si erkek üyelerinde çeşitliğine önem vereceğinin sözünü vermişti. Sinema sektörü bu sözün sonuçlarını görmeyi bekliyor.

Gecenin esprisi Ruffalo’dan

Spotlight’taki rolüyle ‘En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu Ödülü’nü kazanamayan Ruffalo, Instagram’dan yaptığı paylaşımla gecenin esprilerinden birine imza attı. Fotoğrafta Ruffalo, büyük bir Oscar heykelini kaçırmaya çalışırken, bir güvenlik görevlisi ona müdahale ediyor.

‘Görüntü’ hep aynı: Lubezki

Akademi Ödülleri’nde bu yıl, ‘En İyi Görüntü Yönetimi’ dalında sessiz sedasız bir rekor da kırıldı. Meksikalı görüntü yönetmeni Emmanuel Lubezki, son üç yıldır En İyi Görüntü Yönetmeni dalında Oscar’ı evine götürüyor. 2013’de ‘Gravity’, 2014’te ‘Birdman’le En İyi Görüntü Yönetmeni Oscar’ı alan Lubezki, bu yıl da ‘Diriliş’le aynı ödüle uzandı. Lubeski, bu dalda üç yıl üst üste Oscar kazanan ilk isim oldu.

Morricone’ye gecikmeli ödül

Özellikle western’lere yaptığı film müzikleriyle efsaneye dönüşen İtalyan besteci Ennio Morricone, 88. Akademi Ödülleri’nde yarışarak aldığı ilk Oscar’ı evine götürdü. Quentin Tarantino’nun karlı western’i ‘The Hateful Eight’e yaptığı müzikle Oscar’a uzanan 87 yaşındaki Morricone, yıllarca Akademi tarafından görmezden geliniş, 2007’de ise Onur Oscarı’yla kariyeri ödüllendirilmişti. Üçleme ‘A Fistful of Dollars’, ‘For a Few Dollars More’ ve ‘The Good, the Bad, and the Ugly’e yaptığı film müzikleriyle çığır açan Morricone, uzun bir aradan sonra ‘The Hateful Eight’in müziğini besteledi. Morricone, önceki geceki konuşmasında diğer adayları takdir etti ve “Büyük olmayan bir filme, büyük bir müzik bestelenemez” dedi.

Mad Max’in ‘teknik’ zaferi

Ana dallar ‘Diriliş’ ve ‘Spotlight’ın etrafında dönse de George Miller’ın ‘Mad Max’ serisinin dördüncü filmi ‘Fury Road’, altı dalda Oscar alarak gecenin en çok ödül kazanan yapımı oldu. Ancak kurgu, makyaj, yapım tasarımı, ses kurgusu ve kostüm tasarımı dallarındaki 6 Oscar’ın hepsinin teknik dallarda olması dikkat çekti. Miller’ın seriye eklediği müthiş dördüncü halka ‘Fury Road’, teknik dallarda öne çıksa da yılın sinema olaylarından biri olarak yerini koruyacak.

Biden’ın Lady Gaga anonsu

ABD Başkan Yardımcı Joe Biden da törendeki isimler arasındaydı. Biden’ın varlığıyla güvenlik önlemi artarken, politikacı konuşmasında kampüslerdekis cinsel tacizlerden bahsetti ve ayakta alkışlandı. Biden ardından ‘En İyi Şarkı’ dalının adayı şarkıcı Lady Gaga’yı sahneye davet etti.

Mustang başaramadı

Deniz Gamze Ergüven’in yönettiği Fransa’nın Oscar adayı ‘Mustang’, En İyi Yabancı Dilde Film dalında Oscar’ın sahibi olamadı. Dalın favorisi Macaristan yapımı ‘Saul’un Oğlu’ (Saul Fia), beklendiği gibi ödülün sahibi oldu. Macar yönetmen László Nemes’in ilk filmi ‘Saul’un Oğlu’, Auschwitz’de geçiyor ve kampın ayak işleri yapan bir tutukluya odaklanıyor. Son yılların en etkileyici ilk filmlerinden ‘Saul’un Oğlu’, geçen yıl Cannes’dan ikincilik anlamına gelen Jüri
Büyük Ödülü’nü almıştı.

KAZANANLAR

l En İyi Film: ‘Spotlight’

l En İyi Yönetmen: Alejandro Gonzalez Inarritu (‘Diriliş’)

l En İyi Kadın Oyuncu: Brie Larson (‘Gizli Dünya’)

l En İyi Erkek Oyuncu: Leonardo DiCaprio (‘Diriliş’)

l En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu: Mark Rylance, (‘The Bridge of Spies / Casuslar Köprüsü’)

l En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu: Alicia Vikander, (‘Danimarkalı Kız’)

l En İyi Özgün Senaryo: ‘Spotlight’, Josh Singer ve Tom McCarthy

l En İyi Uyarlama Senaryo: ‘Büyük Açık’, Charles Randolph ve Adam McKay

l Yabancı Dilde En İyi Film: Macaristan, ‘Saul’un Oğlu’, Laszlo Nemes

l En İyi Görsel Efekt: ‘Ex Machina’

l En İyi Animasyon Filmi: ‘Inside Out’

l En İyi Görüntü Yönetmeni: ‘Diriliş’, Emmanuel Lubezki

l En İyi Özgün Müzik (En İyi Film Müziği) : ‘The Hateful Eight’- Ennio Morricone

l En İyi Özgün Şarkı (En İyi Şarkı): ‘Writing’s On The Wall’ - ‘Spectre’ / Jimmy Napes ve Sam Smith

l En İyi Belgesel: ‘Amy’

l En İyi Kostüm Tasarımı: ‘Mad Max: Öfkeli Yollar’, Jenny Beavan

l En İyi Ses Kurgusu: ‘Mad Max: Öfkeli Yollar’

l En İyi Ses Miksajı: ‘Mad Max: Öfkeli Yollar’

l En İyi Kısa Belgesel: ‘A Girl in the River’

l En İyi Kurgu: ‘Mad Max: Öfkeli Yollar’, Margaret Sixel

l En İyi Kısa Film: ‘Stutterer’

l En İyi Kısa Animasyon: ‘Bear Story’

l En İyi Yapım Tasarımı: ‘Mad Max: Öfkeli Yollar’

l En İyi Makyaj: ‘Mad Max: Öfkeli Yollar’

Yazarlar