İnternet, pazarlama ve tanıtımın bilinen kurallarını tamamen değiştirdi. Artık, alıcı ve satıcıların bilgisayar üzerinden doğrudan konuşabildikleri, dünyadaki diğer piyasalara kolayca ulaşıp fiyat ve kalite karşılaştırması yapılabilen, önceki kullanıcıların görüşlerine ulaşılabilen bir ortam var. Artık şirketler, hem hammadde sağlayıcılarıyla hem de tüketicilerle doğrudan ilişkiye girebiliyorlar. Henüz yeterince büyümemiş ve kendini kanıtlayamamış olan şirket ve kişiler, internet sayesinde hikâyelerini anlatabiliyor; yaptıkları yenilikleri herkese ulaştırabiliyor ve fikirlerini pazarlayabiliyorlar.
Pazarlama ve tanıtımın eski kuralları
Aşağıdaki eski kurallar artık geçerli değil:
- Pazarlama, reklamla yapılır.
- Reklam, geniş kitlelere ulaşmalıdır.
- Reklam, kişinin ilgisini çekmeli ve verilen mesajın alınmasını sağlamalıdır.
- Reklam, sadece ürünlerin satılması için yapılır.
- Reklam, tek yönlüdür: Şirketten, tüketiciye.
- Reklam kampanyaları belli bir süre için geçerlidir.
- Yaratıcılık, reklamcılığın en önemli unsurudur.
- Reklamcının bir ödül alması, reklamı yapılan firmanın yeni müşteriler kazanmasından önemlidir.
- Şirketler sadece basın açıklamaları ile gazetecilere ve medya çalışanlarına ulaşabilirler.
- Yeterli gazeteci ve editöre ulaşmayan basın açıklamalarını kimse görmez.
- Şirketlerin basın açıklamaları medyada yer almadan önce, şirket hakkında yeterli haber yapılmış olmalıdır.
- Basın açıklamalarının üçüncü şahıslardan, müşterilerden ve konunun uzmanlarından gelen görüşlerle desteklenmesine gerek yoktur.
- Tüketiciler ve müşteriler şirket ve ürün hakkındaki bilgiyi sadece yazılı basın ve televizyondan öğrenebilirler.
Oysa kurallar değişti
Pazarlama ve tanıtımın yeni kuralları şöyle:
- Pazarlama, sadece reklamdan ibaret değildir.
- Tanıtım, klasik medya araçlarının dışında da yapılabilir.
- İnsanlar, onlara pazarlananların başkaları tarafından da değerlemeye tabi tutulduğunu görmek ister.
- İnsanlar artık, salt ürün propagandası değil; tanıtıma kendi katkılarının bulunmasını da istiyor.
- Müşteriler artık, şirketlerden tüketiciye tek yönlü tanıtım yerine, gereğinde ürün hakkındaki sorularının cevabını anında alabilecekleri bir ortam istiyor.
- Tüketiciler kendilerini büyük kitleler içinde yok olmuş görmek istemiyorlar.
- Tüketiciye ulaşmak yerine, tüketicinin bizzat kendisinin şirketin ürününe ulaşmasının sağlanması, gerçekte daha etkili bir tanıtım yoludur.
- Pazarlama ve tanıtım reklam ajansının ödül kazanması değil; şirketin iş ve müşteri kazanması amacıyla yapılmalıdır.
- İnternet yolu ile yapılan reklam ve özellikle şirketlerin “web siteleri”, geçici tanıtımlar değildir. Aranıldığında, hep oradadırlar.
- İnternet sayesinde, yalnız reklam değil; aynı anda malın satımı da mümkün hale gelir.
- İnternet ortamı her mal için ayrı bir piyasa yaratılması ve fiyat-ürün karşılaştırmasının yapılması için de kullanılabilir.
- İnternet sayesinde, şirketler de birbirleriyle konuşup iş ve alışveriş yapabilirler.
- Artık, pazarlama ve tanıtım faaliyetleri farklı alanlar değil; iç içe geçmiş tek faaliyettir.