Bir şirketin üst düzey yöneticisi, “düşünmek için para alan adam”dır. Mesaisinin büyük bir bölümünü düşünmeye ayırmak zorundadır. Bir şirketin başına getirilen kişi, işini sırasıyla şu aşamaları geçirerek yapar:
1) Gerçekleştirmek istediği veya kendisinden istenilen sonuçları, hedefleri belirler.
2) Bu hedeflere ulaşmak için strateji geliştirir. İyi düşünülmüş bir strateji, beklenen sonuçları vermese bile kötü bir stratejiden iyidir.
3) Belirlediği stratejiyi uygulamak üzere, makro taktikler üzerinde çalışır. Makro taktikler, daha az zamanda ve daha az işgücü ile istenilen hedefe ulaşmayı sağlayacaktır. Yine bu aşamada, rakiplerin önüne nasıl geçilebileceği düşünülür.
4) Uygulama planı detaylandırılır; kronolojik bir “iş planı” hazırlanır. Karşılaşılacak dar boğazlara karşı, “b planı” belirlenir. “İş planı”nın uygulanmasında kullanılacak işgücü ve işgücünden beklenen maharet seviyeleri belirlenir. Çalışanların en az yüzde 51’i, bu “iş planı” ile hedefe ulaşılacağı fikrinde olmalıdır.
5) “İş planı” uygulanmaya başlanır. Uygulama süreci içinde, pratikteki ihtiyaçlara göre bir takım değişiklikler yapılabilir. Önceliklerin seçimi, “düşünmek için para alan adam” tarafından kararlaştırılacaktır. Bu aşamada, gelecek için de planlama yapılır.
“Düşünmek için para alan adam”, öğrenmeyi öğrenmiş olmak ve astlarına da bu bilgiyi sağlamak durumundadır. Merak ve ilgi, öğrenmenin temel saikidir. Öğrenmek için harcadığınız zaman ve efor, öğrendiğiniz bilgiye değmelidir.
Bilgi alacağınız kişi, iyi belirlenmelidir. Bu kişi, çalışanlarınız arasında da olabilir. Öğrenmek istediğiniz konu ile ilgili sorularınızı önceden hazırlamalısınız. Bir konuyu yenilik yapacak ve geliştirecek kadar öğrenmeniz için, o konu hakkında bol kitap ve makale okumak zorundasınız. Konu hakkında kafa yormuş olduğunu düşündüğünüz kişilerin bir listesini yapıp, onlara da danışabilirsiniz. Ancak, çalışması mümkün olmayan cin fikirlerden de uzak durmalısınız.
Global farkındalık
“Düşünmek için para alan adam”, şirketindeki global farkındalığı geliştirmelidir. Dünyadaki siyasi ve sosyal olayları takip etmeli; yerküremizdeki değişimlerin farkında olmalıdır. İşbirlikleri, gruplaşmalar, jeopolitik stratejiler, vergi uygulamaları ve teknolojik yenilikler mutlaka izlenmelidir. Hatta, kendi konusunda oluşan uluslar arası gruplara katılmalı; buralarda görev almaktan çekinilmemelidir.
Bir şirket, bir çok ülkeye mal satıp onlardan mal alabiliyorsa, “uluslararası (international) şirkettir”. Çeşitli ülkelerde büroları ve organizasyonları bulunan şirketlere “çok ülkede iş yapan (multinational) şirket” denilir. “Global şirketler” ise, bir çok ülkede üretim ve dağıtım yapabilen şirketlerdir.
Kapitalist sistemin neresinde yer aldığımızı bilmeliyiz.