Şükrü Andaç

Şükrü Andaç

sukru.andac@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

3. köprü, 3. havalimanı, Marmaray, Körfez Köprüsü, Avrasya Tüneli... “Türkiye’nin dev projeleri” denildiğinde tüm bu işler gerek bugün gerekse gelecek adına umut verici yatırımlar. Türkiye bunların ardından altyapı cephesinde durmak bilmeyen yatırımlarına bir yenisini daha ekliyor. Bu kez İstanbul’a değil, Çanakkale’ye yapılacak olan dev köprünün ihalesi, imzaları ve temeli “referandum öncesi”ne denk geldi. (Diğer bir ifadeyle 16 Nisan sonrasına bırakılmadı...) Gerek yatırımcıların gerekse finans çevrelerinin “Türkiye’ye olan güven” noktasında bir adım bile geri durmadığını görmek adına bu zamanlama gerçekten önemli.

Haberin Devamı

Ocak sonu yapılan 1915 Çanakkale Köprüsü ihalesinde iki yerli (Limak ile Yapı Merkezi), iki Güney Koreli şirket (Daelim ile SK) tarafından oluşturulan konsorsiyum köprü ve otoyol yapımı için 10.3 milyar liralık teklifle işi üstlendi. 5.5 yıllık yapım süresi dahil toplam 16 yıl 2 ay 12 gün işletme sürelik teklifle en kısa sözleşme süresini veren grup yapılan değerlendirme sonrasında ihaleyi kazandı.

Dört grubun patronları, yöneticileri ve mühendisleri o günden bu yana kafa kafaya verdi, detaylı çalışmalarını tamamladı. Bugün Ankara’da Bakanlık bünyesinde resmi imzalar atılıyor. Cumartesi günü de temel atılacak.

Her şey çok iyi olacak

Anlamlı bir ortaklık

İlgili konsorsiyum teknik, teknolojik, müteahhitlik, finansman ve daha birçok anlamda projeye yoğunlaşırken, “1915 Çanakkale Köprüsü” ve otoyol projesi için kurdukları şirkete de anlamlı bir isim bulmayı başarmışlar.

Projenin adı (1915 Çanakkale Köprüsü) ve elde edeceği uzunluk rekoru (2023 metre) kadar, yapımı üstlenen şirketin ismi de akıllarda kolay yer edinecek. Uzatmadan ismi söyleyelim: “ÇOK İYİ A.Ş.”

“Çanakkale Otoyol ve Köprüsü İnşaat Yatırım ve İşletme A.Ş.” ismiyle kurulan şirketin ilk harflerinden oluşan kısaltılmış hali “ÇOK İYİ A.Ş.” olarak kayıtlara geçti. Şirketin ismi gibi “çok iyi” bir proje olması için başta ihaleyi üstlenen gruplar olmak üzere Ulaştırma Bakanlığı ve ilgili tüm kurumların elini taşın altına koyacağından eminiz.

Haberin Devamı

Düşük faiz yükü için!

Sadece Çanakkale için değil, birbirine bağlanacak projelerle birlikte İstanbul’dan İzmir’e uzanan yelpazede geniş bir coğrafyayı etkisi altına olacak olan bu yatırımda elbette “finansman” kritik önemde.

Böylesine büyük yatırımları özel sektör eliyle değil de Hazine kaynaklarıyla yapıyor olmak Türkiye’ye çıkaracağı fatura adına belki daha hesaplı görünebilir ancak gerek yerli gerekse yabancı müteahhitlerin riski paylaşma noktasında bu işlerin içinde olması ve hiç şüphesiz projelerin planlanan sürelerde tamamlanması aradaki farka değer gibi görünüyor.

Taraflardan gelen bilgilere göre finansman noktasında şimdilik bir pürüz görünmüyor.

Müteahhit grupların sahip oldukları tecrübeleriyle işin matematiğini doğru hesap ederek fiyat verdiğini bankaların herkesten daha iyi bildiğini söyleyebiliriz.

Ancak kur riski ve faiz yükü ne kadar aşağı çekilebilirse, sadece yükleniciler için değil, Türkiye için de bu işin değerini artırmayı başarabiliriz.

İmzalar bugün atılıyor

Ayak açıklığı bakımından dünyanın en uzun köprüsü olma unvanını alacak olan 1915 Çanakkale Köprüsü için imzalar bugün Ankara’da atılacak. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, temel atma töreni öncesinde, Güney Kore Arazi Altyapı ve Ulaştırma Bakanı Ho-In Kang’ın katılımıyla imza töreni düzenleneceğini söyledi. 18 Mart Çanakkale Zaferi’nin 102. yıl dönümünde gerçekleştirilecek tören, Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım’ın katılımıyla yapılacak. Arslan, 3 gidiş, 3 geliş, 6 şeritli köprünün, Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. kuruluş yıl dönümü olan 2023’te hizmete açılacağını belirterek, ayak açıklığının 100. yılı taçlandırmak için 2 bin 23 metre olarak belirlendiğini kaydetti.

Haberin Devamı

Çifte rekor

1918 Çanakkale Köprüsü, iki alanda dünyanın ‘en’leri arasına girecek.
Birincisi köprü uzunluğu (2023 mt.) ikincisi ise kule yüksekliği (318 mt.)

Her şey çok iyi olacak


‘5 yıldızlı’ yatırım göründü

Çanakkale 1915 Köprüsü, kentte turizmin gelişmesinde umut kaynağı oldu. Köprünün bir ayağının bulunacağı Gelibolu’nun Belediye Başkan Vekili Kemal Tarım, “5 yıldızlı otel konseptinde bir yatırım yakın zamanda ilçemize kazandırılacak. Belediyemize ait 5 yıldızlı otel yapma şartıyla bir alanımız var. Onu da önümüzdeki günlerde ihaleye çıkartıyoruz. Şu anda 40 bin olan toplam nüfusumuzun 10-15 yılda ikiye katlayacağını düşünüyoruz. Gelecek planımızı ona göre yapıyoruz” dedi.

3 bin kişi çalışacak

“Köprü inşaatında 3 bin kişinin çalışacağını biliyoruz” diyen Tarım, şunları söyledi: “Bunların 1.500’ü Gelibolu’da, 1.500’ü ise Lapseki’de olacak. Köprünün tamamlanıp, işletmeye alınmasından sonra Gelibolu’nun çehresi iyi anlamda çok değişecek. Cazibe merkezi olmayı planlıyoruz. Konaklama ve eğlence merkezleri için yatırımcıları davet edeceğiz. Köprünün adının duyulmasıyla bile emlak piyasası canlandı. Yatırımcılar ilçemize geliyor.”

Oteller doldu

Çanakkale Deniz Zaferi’nin 102. yıl dönümünün kutlanacağı 18 ve 19 Mart’ta otellerdeki doluluk oranı yüzde 100’e ulaştı. TÜRSAB Çanakkale Başkanı Turgay Kılıç, Çanakkale 1915 Köprüsü’nün temelinin 18 Mart’ta Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım’ın katılımıyla düzenlenecek törenle atılacağını ifade ederek, şöyle konuştu: “18 Mart dolayısıyla bütün otellerimiz dolu. Kent merkezindeki 3.000-3.500 yatak kapasitemizin tamamı dolu. İlçelerdeki otellerde de doluluk oranı yüzde 100’lerde. Bu yıl geçmiş yıldan daha iyi durumda olacağız. Nisan itibarıyla özellikle Çanakkale bölgesinde turist sayısı ve yerli misafir sayının artacağını öngörüyoruz. 2017 yılını turizm anlamında verimli geçirmeyi planlıyoruz. 2018 yılında da hedefimiz büyük. Çanakkale’nin gelişmesi ve dünyaya tanıtılmasını amaçlıyoruz.”