Havacılığın güneş logolu oyuncusu Sunexpress, Antalya ve İzmir’den atağa kalktı. Son iki yıldır gelirde rekor kırdıklarını belirten Max Kownatzki (CEO), ardı ardına üçüncü rekora göz kırptı.
THY ile Lufthansa’nın 35 yıl önce ortaklaşa kurduğu SunExpress, pandemi sonrası başlattığı atağı sürdürmeye kararlı. Avrupa bölgesinde rekabete kanat kaldıran şirket, henüz Avrupalı birçok havayolu şirketinin 2019 rakamlarına geri dönmek için mücadele ettiği yarışta önde koşuyor. Başta tatil turizmi olmak üzere, ağırlıklı Antalya ve İzmir’den uygun fiyatlı ve alternatif rotalı pek çok noktaya uçan şirket; yakaladığı güçlü ivmeyle yüzde 87 gibi iddialı doluluk rakamlarına ulaşırken, gelir tarafında da son iki yılı (2012-2013) rekorla tamamladı. Sunexpress, son iki ayın kaldığı 2024 yılında da rekora uçmaya hazırlanıyor. Gelirinin ağırlıklı döviz olması da şirkete atacağı yeni hamlelerde önemli avantaj sağlıyor.
Fantastik ülke, Türkiye
Bu iddialı performansın devamı için Londra’daki World Travel Market (WTM) fuarına katılarak, bir dizi görüşmeler yapan SunExpress CEO’su Max Kownatzki, “fantastik ülke” olarak tanımladığı Türkiye’nin turizmde önümüzdeki yıllarda güçlü büyüme kaydedeceğine inanının tam olduğunu söylüyor. Ülkenin bu büyüme çizgisini SunExpress’in de takip etmeye kararlı olduğunu belirten Kownatzki, “Son iki yılda güçlü çıkışımızı sürdürdük. Sırasıyla 66 uçak (2023) ve 77 uçak (2024) olan filo büyüklüğünü 2025 yılında 85 uçağa çıkaracağız. 2028 hedefimiz 100, 2033’de 150 uçak. 2035’e gelindiğinde 166 uçaklık filomuz olacak” diyor.
“Boeing’e iki partide 42 (2014) ve 90 (2023) olmak üzere toplam 132 uçaklık sipariş verdik” diyen Kownatzki, “2014 yılındaki siparişin 14’ünü teslim aldık” ifadesini kullanıyor.
Kownatzki’nin verdiği bilgilere göre arz edilen koltuk sayısında Avrupa’daki çoğu havayolu şirketi pandemi (2019) öncesi seviyelere dönmeyi hedeflerken; SunExpress hızla öncesini yakalayarak, yüzde 175’lere çıkmış durumda. Yani şirket 2019’a kıyasla kapasitesini neredeyse iki katına çıkarmış durumda. SunExpress, kış ağına 16 yeni rota ekleyerek tarihindeki en geniş kış uçuş ağına ulaştı. Yeni kış hatları ise Kayseri-Prag (kayak turizmi), İzmir-Rovaniemi, İzmir-Şarm-El Şeyh ve Trabzon-Maskat (haftada 2 uçuş) oldu.
‘Antalya’yı yurt dışına bağlıyoruz’
Sunexpress Genel Müdür Yardımcısı Tuncay Eminoğlu, “35 ülkede 200’den fazla noktaya tarifeli sefer yapıyoruz. Antalya ve İzmir’de yurt dışı uçuşlarda önemli oyuncuyuz. Antalya ve İzmir’i Avrupa’ya bağlayan şirketiz. Bu şehirlerden yurtdışına çıkışta yüzde 50’den fazla yolcu bizimle uçuyor” dedi. Şirket filosu ağırlıklı olarak (39 uçak) Antalya’da konumlanıyor, 20 uçak İzmir çıkışlı uçuşlarda kullanılıyor. Sunexpress’in en kârlı rotası ise Zonguldak-Düsseldorf hattı.
2025 yazı hareketli!
Sunexpress 2024 başından bu yana 13 milyon yolcu taşıdı. Yılı 15 milyon ile kapatacak.
Bu yıl yüzde 87’lik doluluk oranına ulaşıldı.
2024 yazında koltuk kapasitesini bir önceki yıla göre 2 katına çıkardı.
2025 yılında filosunu 85 uçağa çıkarmayı planlıyor.
Ana pazarı olan Almanca konuşulan 3 ülkeden (Almanya-Avusturya-İsviçre), Türk Rivierası ve Anadolu’ya en fazla direkt uçuş sunan şirket oldu.
2025 yazı için yapılan erken rezervasyonlarda şimdiden yüzde 20 artış görülüyor.
‘Sıfır kaza’ skoru var
Havacılığın pilot kökenli CEO’larından Max Kownatzki, “Suexpress kurulduğundan bu yana yani 35 yıldır sıfır kaza skoruna sahip. Uluslararası havacılık otoriteleri tarafından en üst seviye güvenlik skorlarına sahibiz” diyor. Kownatzki, sözlerine “Bir çok havacılık çalışanı bu standartları deneyim için bizimle çalışmak istiyor. Güvenlik politikalarımızı bu çizgide sürdüreceğiz” ifadesini de ekliyor.
800 kişiyi işe alacak
4 bin çalışanı olan Sunexpress, 2025 yılında 800 kişilik yeni istihdama imza atacak. Bunun 170’ü pilot, 400 kabin ekibi üyesi, 200’den fazlası yer personeli olacak. Çoklu Pilot Lisansı (MPL) programı başlatan şirket beş yıl boyunca sıfırdan 160 pilot yetiştirecek.
Öte yandan SunExpress, 2023 yılında Türkiye’nin hizmet ihracatına en fazla katkı sağlayan ilk üç şirket arasında yer aldı. Ülkeye sağladığı döviz getirisi, bir önceki yıla kıyasla yüzde 30 artarak 1.8 milyar dolar oldu.