Malum, şu anda gündem ağırlıklı olarak pandemi olsa da, elbet bir gün bitecek ve bizler yine vizyoner bir bakış açısı ile ana gündemimize yapay zekâyı ve yapay zekâ ile gelişimini sürdüren robotların işimizi elimizden alıp almayacağından doğan kaygılarımızı konuşmaya başlayacağız. Ben bunu biraz öne çekenler olmak; Yaratıcı Girişimci ve Yaratıcı Endüstriler konusunu biraz gündemimize çekerek sizleri Türkiye Yaratıcı İş Kupası 2021 yılı finallerine davet etmek istiyorum.
Yeni medya sanatçısı Refik Anadol’un ‘Makina Hatıraları: Uzay’ sergisini Beyoğlu’ndaki Pilevneli Gallery’de ziyaret etme şansı bulanlar, beni daha iyi anlayacaktır; NASA’nın 60 yıldır peşinde koştuğu ‘Evrende yalnız mıyız? Başka neler ve kimler var?’ sorusunu ararken kullandığı makinelerin sergideki hatıralarını gören herkes, kendisini makineler ve yaratıcılık ilişkisine dair bambaşka bir arafta bulmuştur.
Bir makinenin hatıralarının olup olmayacağı konusu bir yana, yaratıcılığın inovasyonun gücünü alması, üzerinde durmamız gereken, önemli noktalardan biri. Geleceğin girişimcilerinde yaratıcılığın ayırt edici bir unsur olacağını söylemek pek tabii mümkün. Peki ‘Yaratıcı Girişimci nedir? Geleneksel girişimcilik tanımından nasıl ayırt ederiz?’ Bu soruları, İzmir Ekonomi Üniversitesi Yaratıcı Ekonomi Araştırma Merkezi (IEU+KREA) Direktörü Dr. Sevay İpek Aydın’a yönelttiğimde yanıtı şöyle oldu: “Yaratıcı endüstriler alanında ürün/hizmet üreten girişimcilerle, işinin yaratıcı yönünü rekabet ortamındaki ayırt edici unsur olarak kabul eden vizyoner girişimcileri yaratıcı girişimci olarak ifade edebiliriz.”
Dünyada yaratıcılık konusundaki en kapsamlı çalışmaları yürüten uluslararası organizasyon olan Birleşmiş Milletler - UNCTAD da 2021 yılını Yaratıcı Endüstriler Yılı ilan ederek tüm dünyada bu sektörlerin ekonomideki gücünün görünür kılınması ve güçlendirilmesini adres göstermiş bulunuyor. Ayrıca 2030 yılına dek yaratıcılığın ekonomideki yerinin çok güçlü olacağını söyleyen otoriteler de mevcut.
Aslında ülkemizde de bu alanda kıpırdanmalar yok değil. Danimarka hükümetinin de desteklemekte olduğu küresel ölçekteki en yaygın uluslararası ağ olan Creative Business Network bunlardan biri. Türkiye’nin IEU+KREA tarafından temsil edildiği bu ağ her yıl bir global yaratıcı girişimcilik yarışmasıyla dikkatleri yaratıcı endüstrilere çekmeyi hedefliyor. BRIGHT konferansının bir parçası olan global finallere her ülkenin seçilmiş en yaratıcı girişimi temsilci katılıyor.
Bu yıl ülkemizi temsil edecek yaratıcı girişim, geçen yıl olduğu gibi yine İzmir’de 6 Mayıs 2021 günü belirlenecek. Farklı illerde yürütülen yarışmalarda seçilen ve şehirlerini temsil etmek üzere başvuran işletmeler, yatırımcılar ve sektör temsilcilerinden oluşan uluslararası bir jürinin karşısında olacak. Etkinliği ilginç kılan bir diğer konu da Mighty Networks aracılığıyla 75’i aşkın ülkede eşzamanlı olarak yayımlanacak olması. Amaç, pandemiye rağmen güçlenmekte olan yaratıcı endüstrilerde daha çok Türk firmasının uluslararası oyuncu olabilmesine katkı sunmak.
İşinizin yaratıcı yönüne teknik yönü kadar güveniyorsanız ya da yaratıcı endüstriler alanında faaliyet gösteriyorsanız; uluslararası olma vaktiniz gelmiş demektir. Ve size güzel bir haberim var. IEU+KREA, EGİAD İş Melekleri, WithCo, İnci Holding ve Vinci Ventures, Modern Medya paydaşlığında her yıl İzmir’de düzenlenen Türkiye Kupası için başvurular bu gece yarısına kadar devam ediyor, kolayca başvurabilirsiniz.
Üretim yerinin esas alındığı yerel yarışmalarda tasarım, medya ve yeni medya, müzik ve müzik teknolojileri, dijital oyun, mimarlık, arkeoloji, teknik tekstiller, otomotiv gibi deneyim ekonomisinin güçlü sektörlerinin kesişimindeki yaratıcı girişimler, hem ulusal yaratıcı endüstriler ağında görünür oluyor hem de şehirlerini/ülkelerini uluslararası boyutta temsil etme imkânını yakalıyorlar.
Creative Business Cup her yıl 75’i aşkın ülke birincisini BRIGHT konferansı kapsamında global finallerde konuk ediyor. Ülke birincileri, dünyanın en yaratıcı girişimcisi olabilmek için yarışırken yine dünyanın en keyifli ve başarılı eğitmenleri ile kamplar yapma, doğrudan yatırımcı görüşmelerine katılma gibi sonuç odaklı süreçlere dahil oluyorlar.
Kapsamlı içerik için, https://creativeturkey2021.splashthat.com/ sayfasını ziyaret edebilirsiniz.