Tema Vakfı (Türkiye Erozyonla Mücadele, Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı) ile birlikte "Mitsui 2006 Uluslararası Çevre Fonu"nun başlattığı bu projenin toplam tutarı 530 bin dolar.Karapınar'da, 1960'lı yıllarda devlet tarafından yürütülen ve dünyaya örnek olarak gösterilen "çölleşmeyle mücadele", dış kaynak desteği de alarak ivme kazanacak.1960-1970 yılları arasında, Konya-Adana karayolunun kapanmasına, ilçeden göçlere ve canlıların yok olmasına yol açan, Karapınar'daki toprak erozyonuyla mücadele edilerek, çöl nitelikli arazide üretimin yapılabilmesi sağlanmıştı.Çevreciler, Türkiye'de uygulanan erozyon önleme projelerinin en büyük ve en başarılısı olarak "Karapınar Erozyon Önleme Sahası"nı gösteriyorlar ve bu konuda dünyanın en büyük 10 projesinden biri olarak anıyorlar.43 bin nüfuslu Karapınar'da Mitsui-Tema'nın yeni hedefleri belli...Yerel katılımcılığı esas alarak, iki köyde kuru tarım ve mera ıslahı odaklı teknikler uygulayacaklar; yem bitkileri ve organik tarım başlatıp kırsal kalkınma projeleri gerçekleştirecekler. Tokyo merkezli ve 72 ülkede faaliyet gösteren Mitsui'nin Avrupa Başkanı Ken Abe, dün İstanbul'daydı. "Karapınar'dan Dünyaya Çölleş-Me Çağrısı" projesinin ilk adımını attı. İstanbul'da gerçekleştirilecek uluslararası bir çalıştayla 40 yılda edinilen tecrübeleri ve alınan dersleri, benzer tehditlere maruz kalan ülkelerden uzmanlarla paylaşacaklar.Tarım Bakanlığı'nın da desteklediği bu proje, "Karapınar Sürdürülebilir Arazi Yönetim Merkezi" kurulmasını da öngörüyor.Ken Abe, Divan Oteli'nde gerçekleşen imza töreni öncesi yaptığımız görüşmede, son iki yılda sürdürdükleri çevre faliyetlerini yurtdışına açmayı düşündüklerini belirtiyor.Mitsui "Uluslararası Çevre Fonu"na Tema ile birlikte 87 kuruluş başvurmuş. Bunların içinden Tema'nın Karapınar ve ABD'nin de Mississippi nehri havası projeleri seçilmiş.Abe, "Dünyada çevre sorunları büyüyor. Ben metal gurubu başkanı olduğum yıllarda Brezilya'da açtığımız bir madenin boşalttığı çukuru, yeşillendirdik ve oraya yeni bir şehir kurduk" örneğini veriyor.Tema Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Çelik Kurtoğlu tam bu sırada "Türkiye'de çimentocuların yapmaları gereken de bu işte. Fırtına Vadisi'nden çimento hammaddesini aldılar, oyuk olarak bıraktılar" yakınmalarını dile getiriyor. Yeni şehir kurdu Mitsui, Türkiye'nin yabancısı olmadığı bir yabancı yatırımcı grup. Abe, Toyota'daki ortaklığın yeni yatırım programlarını düşündüğünü belirtiyor. Gemi taşımacılığı ve lojistik sektöründe Arkas Denizcilik ile yeni bir ortaklığa imza attıklarını söyleyen Abe, Gölcük'te 400 araç kapasiteli otomobil nakliye limanı inşa edeceklerini söylüyor.Dedeman Grubu ile ortak olarak Türkiye'de madencilik yatırımı da yapacak olan Mitsui'nin bundan sonraki adımları, firmaların "çevreye duyarlılık" testleri açısından önemli ipuçları verebilir.Mitsui'nin Türkiye açısından bir başka ilginç tarafı var. O da Türk ortakları Gama ve Güriş'in patronları yıllardır İzmit Su A.Ş ile ilgili olarak mahkemelerde sürünüyor olması. Ancak, onlara şimdiye kadar "Siz ne yaptınız?" diye soran çıkmamış. Türk konukseverliği hukuk sistemimiz için de geçerli galiba. syilmaz@milliyet.com.tr Gölcük'e liman