Son bir haftada mentorluk ve diğer sebeplerle yirmiden fazla girişimle görüştüm. Benzer sıkıntılar görünce de derli toplu bir şekilde bu hafta tavsiyeleri ve sıkça karşılaşılan sıkıntıları yazayım istedim.
Ürün Takıntısı:
Genelde girişimcilerin en büyük takıntısı ürün. “Ürünü biraz daha geliştireyim, ürüne biraz daha özellik ekleyim” diyen çok görüyorum. Satışlarınız düşük dediğimde de ürünü öne sürüyorlar, büyümeyi düşük bulduğumda da ürünü öne sürüyorlar, “onboarding” süreniz uzun dediğimde de ürünü öne sürüyorlar. Ürününüz tabiki önemli fakat başarınızı bol basamaklı bir sayıya (1000000 gibi) benzetirsek ürün en soldaki haneyi temsil ediyor 1 de olabilir 9 da olabilir. Satış gücünüz, ekibiniz, bulunduğunuz pazar ise en soldaki haneden sonraki basamak sayısını gösteriyor. Yani günün sonunda elinizde 10 da olabilir, 9000000 da olabilir. Ürününüz 10 üzerinden 9 bile olsa diğer kısımlar çok kötüyse 90 pek de büyük bir sayı değil.
Önce Türkiye, Sonra X Ülke
“Önce bir Türkiye’yi halledelim, sonra şu ülkeye gireriz, sonra başka ülkeye gireriz…” cümlelerini çok duydum. Dijital pazarlama sayesinde aynı anda elli tane ülkeyi bile test edebilirsiniz. Hangi ülkelerden daha iyi etkileşim aldığınızı ölçüp o ülkelere odaklanabilirsiniz. Teker teker ülke denerseniz 3-4 sene sonra Seri A yatırım alacak seviyeye gelirsiniz, o zamana kadar da atı alan Üsküdar’ı geçer.
Startup’ın DNA’sında HIZ Var
B2B iş yapan bir girişim için haftada bir satış görüşmesi azdır, hatta bir elin parmakları kadar olması da azdır. O nedenle en az elli görüşme ayarlamaya çalışın. Bunların yirmisi ilgilense, onuyla bir sonraki haftaya randevulaşsanız o zaman belki hızlı bir büyüme yakalarsınız. 3 ay oldu, 5 firmaya gittik, 1 tanesiyle PoC yapıyoruz demek yatırımcı gözünde “yavaş” algısı yaratacaktır. O yüzden işi gücü bırakın satış yapmaya çalışın. Zaten satış yaparken ürününüzün de şekilleneceğini göreceksiniz.
Sırayla Değil Aynı Anda
Girişimcilikte sırayla değil aynı anda yapın. Yani şu olunca şu, şu olunca şu demeyin. Aynı anda denenebilecek ve birbirine bağlı olmayan şeyleri bulun ve yapın. Satış yapmanız için ürününüz olmasına, bir ülkeyi test etmek için orada çalışanınız olmasına gerek olmadığını unutmayın.
Pandemi Fırsatını İyi Kullanın
Şu anda dünyanın öbür ucundaki potansiyel bir müşteriyle görüntülü görüşme yapmak hiç anormal değil. Oldukça da sıradan bir durum. Bu fırsatı iyi kullanın. Bundan 2 sene önce Brezilya’daki potansiyel bir müşteriye ürününüzü anlatmak için 10 kere düşünürken, şimdi direkt konuşup görüntülü görüşme ile satış yapmaya çalışın.
Yatırımcı Büyüme Görmek İster
Yatırımcı büyüme görmek ister, büyümeyen işe yatırım yapmaz, büyümenin de formülü satış. Ürününüzde eksikler bile olsa “Kurulalı 3 ay oldu, para ödeyen 50 kurumsal müşterimiz var” gibi bir cümle kurduğunuz anda, diğer kuracağınız cümlelerin çoğunun bir önemi kalmaz. O nedenle “hız” ve “büyüme” kelimelerini kolunuza dövme yaptırın (geçici :)