Selim Türsen

Selim Türsen

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Galiba 2015 yılı, İzmir’in ulaşımda birinci lige yükseleceği tarihi bir yıl olacak. Ankara’yı komşu kapısı yapacak hızlı trenin üç yıl sonra 2015’te hizmete alınacağı açıklandı. Malum İzmir-İstanbul Otoyolu’nun da aşağı yukarı aynı tarihlerde bitirilmesi planlanıyor.
İhalesini TAV’ın kazandığı, 1 Ocak’ta devralıp hemen çalışmaya başladığı yeni iç hatlar terminalinin de en geç 2015 başında hizmete gireceği düşünülürse havada, karada ve demiryollarında İzmir dünyanın önde gelen kentlerinin sahip olduğu kalite ve standardı yakalamış olacak.
Kruvaziyer limanı projeleri ve körfez vapurlarında da o tarihlere kadar hayli yol alınmış olacağını düşünürsek 2015 gerçekten de İzmir için yeni bir sıçrama yılı olabilir.
Eğer otoyol ve demiryolu projeleri zamanında bitirilebilirse, 2015 yılında karayoluyla 7-8 saati bulan İstanbul yolculuğu 3.5 saate inecek. Ankara’ya da hızlı trenle 13 saat yerine 3.5 saatte ulaşmak mümkün olacak.
Umarız bu güzel projeler Avrupa’daki krizden etkilenerek kredilerde fazla zorlanmaz ve fazla gecikmeden gerçekleştirilebilir. Neyse ki yüksek hızlı tren hattının ihalesine yerli ve yabancı rekor sayıda firmanın katılması umutları artırdı.
Dünyada gelişmiş ülkeleri 15-20 yıldan beri yüksek hızlı tren ağları sarıyor. Geçen hafta yılbaşı tatilinde tam 20 milyon Çinli yüksek hızlı trenlerle seyahat ederek yeni bir dünya rekor kırdı. Tatil kısa olsa bile ulaşımın hızından yararlanan Çinliler diledikleri yerleri dolaşabildiler.
En az 250 km. hızla gittikleri için batıda ’mermi tren’ de denilen Yüksek Hızlı Tren çalışmaya başladığında bizim de hayatımız değişecek. Nasıl hızlı trenle sadece 1 saat 20 dakikada gidilen Eskişehir ve sadece 90 dakikada ulaşılan Konya artık Ankara’nın birer banliyösü haline geldiyse güzergah üzerindeki Manisa, Turgutlu, Salihli, Eşme, Uşak, Banaz ve Afyonkarahisar da İzmir’in semti gibi olacak.
Ankara’ya bile trenle gitmek uçak yolculuğuna tercih edilebilecek. Havaalanına bir saat erken gitme, binme, kalkma, inme şehre gitme derken zaten uçak yolculuğu da aşağı yukarı üç saati buluyor. Hızlı tren çalışmaya başladığında İzmirliler binecek trene, kahvaltısını yapıp gazetesini okurken kendini Ankara’nın merkezinde bulacak.
Yüksek Hızlı Tren, yol üzerindeki istasyon şehirlerin yaşamını da değiştirecek. Güzergah olarak verilen Manisa, Turgutlu, Salihli gibi yerlerde duraklama yapıldığında bu yerleşim merkezleri bir anda İzmir’e 30-40 dakikalık mesafeler haline gelebilecek.
Proje tamamlandığında Ankara-İzmir arasında karşılıklı 40 sefer yapılması planlanıyor. Böylece İzmir’den en uzak nokta olan Ankara’ya bile sabah gidip akşama dönmek mümkün olacak. Ya da 1.5 saate inecek Afyon’a günü birlik giderek kar havası almak, termal havuza girip, güzel bir yemekten sonra dönmek mümkün olacak.
Ulaşımın kolaylaşmasıyla şehirler arası ticaret hacmindeki artıştan söz etmeye bile gerek yok. Mesela işini bilen girişimciler ünlü Afyon kaymağını sabah taze, taze İzmirlilerin kahvaltı sofralarına yetiştirerek kazançlarına, kazanç katabilecekler.
Görüldüğü gibi ulaşım hızlandıkça İzmir’de yaşam renklenecek. Bir yandan İstanbul, diğer yandan Ankara’nın yakınlaşmasıyla 2015’ten itibaren İzmir yeni bir dünyaya kapılarını açacak.