Metin Münir

Metin Münir

mmunir@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Çünkü devlet sevecen bir babadır. KİT'ler kamu yararına çalışır. Özelleştirilen KİT kan emici özel girişimcilerin eline geçer. Özel sektör kârdan başka bir şey düşünmez.Bu denklemin her iki yanı da yanlıştır. KİT'ler kamu yararına çalışmaz, özel sektör de vampir değildir.Bu savların laboratuvar denemesi oluşum halinde bir felaket olan Kıbrıs Türk Hava Yolları'nda (KTHY) yapılabilir.Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti KTHY'yi Özelleştirme İdaresi'nden satın aldı. Türkiye KİT'i olan şirket Kıbrıs KİT'i haline geldi. Yanlış yapılması gereken her şey yanlış yapıldı. Şirketin yönetimi profesyoneller yerine iktidardaki partinin destekçilerine verildi. Personel kısıntısı yapılması gerekirken tersi oldu. Kârsız hatlar hemen kapatılmaları gerekirken zararına çalıştırıldı.Şirket zarar ediyordu. Zararı arttı. Ekonomide Vatan-Millet- Sakarya ekolünün temsilcileri için kamu iktisadi teşekkülleri, yani devlet şirketleri cici, özelleştirme kakadır. Bir ara KTHY'nin özelleştirilmesi gündeme geldi ama bu projeden vazgeçildi çünkü iktidardaki Cumhuriyetçi Türk Partisi'nin prestijine iyi gelmeyecekti. Ayrıca, siyasiler çiftliklerini kolay kolay kapatmaz.Hükümetin rekabetin kesesinden KTHY'nin desteklenmesi yolunu seçti. Birkaç gün önce Ercan Havaalanı'ndaki yer hizmetlerini KTHY ve Havaş tekeline geçiren bir karar aldı.Bu şekilde hem KTHY rakiplerinin kesesinden finanse edilecek hem de rekabet elenecek veya zayıflatılacaktı.Bu KTHY ve siyasi patronları için iyi olabilir ama tüketici için kötüdür.Yer hizmetlerinde hakim havayolunun mülkiyetinde bir tekel oluşturulması halinde bu hizmetlerin fiyatı artacak. Bu, KTHY'nin rakipleri Atlas ve Pegasus'u vuracak. Bu şirketler ya Kıbrıs'a uçmaktan vazgeçecek ya da yer hizmetlerindeki maliyet artışlarını biletlerini yansıtacak. Biletler pahalanacak Her iki halde de kaybedecek olan tüketicidir. Özel şirketlerin adaya uçmasından önceki fiyatları ödemeye başlayacak. Bilet fiyatları muhtemelen % 35-40 civarında artacak. Bu, yolcu sayısın azalmasına neden olacak bundan da ada ekonomisinin tamamı olumsuz etkilenecek.Keseye uygun havayollarının Kıbrıs'a uçmaya başlamasıyla yolcu sayısında % 40 civarında artış olmuştu.Sadece bu kadar da değil. KTHY yer hizmetlerinde ortak olarak Havaş'ı seçti. Bu ortaklık muhtemelen burada kalmayacak, Türkiye'de birçok yerde olduğu gibi Ercan Havaalanı bir tür yap-işlet-devret formülü içinde ortaklığa devredilecektir. Bu olduktan sonra alanda park etmenin bedava olmayacağına, satılan gümrüksüz malların Türkiye'deki fiyat düzeyine çıkacağına emin olabilirsiniz.Ozanköy'deki evimde yedi sekiz şapkam var. Bana biri bütün bunların kamu yararına olduğunu kanıtlasın, bu şapkalardan en az bir tanesini yiyeceğim. mmunir@milliyet.com.tr Şapkamı yerim