KTHY 17 ay önce, Cumhurbaşkanı Mehmet Ali Talat'ın hatırını kırmak istemeyen Başbakan Tayyip Erdoğan tarafından 33 milyon dolara Kıbrıslı Türklere satıldı. Ancak şirket o kadar kötü yönetildi ki rekor denebilecek bir zamanda iflasın eşiğine geldi. KTHY geçen sene 17 milyon dolar civarında zarar yazdı. Personelin ocak maaşları Maliye Bakanlığı'ndan alınan yardımla ödenebildi.Geçen hafta sonunda Lefkoşa'da Talat başkanlığında bir toplantı yapıldı. Toplantıya KTHY yönetim kurulu başkanı ve genel müdürü dışında maliye ve ekonomi bakanları katıldı. KTHY'ye "stratejik bir ortak bulmak için" bir komite kurulması kararlaştırıldı.KTHY'nin dara düşmesinin en önemli nedeni kuruma mali değil, siyasi mülahazaların hâkim olmasıdır. Kıbrıs Türk Hava Yolları (KTHY) iki yıl içinde ikinci defa özelleştiriliyor, daha birinci özelleştirmenin son taksiti ödenmeden. Şirketin tepesine iktidarın çoğunluk ortağı olan Cumhuriyetçi Türk Partisi'ne (CTP) hizmeti dokunmuş fakat havacılık deneyimi olmayan kişiler getirildi. İhtiyacın en az iki misli olan personel azaltılamadı ve israfın önüne geçilemedi. Pegasus ve Alfa gibi halkın kesesine uygun fiyatlarla uçan şirketlerin rekabeti, yüksek maliyetli KTHY'yi yere serdi. KTHY rekabeti bertaraf ederek kurtulma planları yaptı. KTHY ile USAŞ arasında bir ortaklık kuruldu. Bu ortaklığı Ercan Havaalanı'nda yer hizmetlerinde tekel yapmak için bir kararname hazırlandı. Yer hizmetlerinin fiyatı artırılacak, özetle, uçak şirketlerinin rekabet avantajı ortadan kaldırılacak, KTHY'ye rant kazandırılacaktı. "Planları tekelci ortamlar yaratarak şirketlerini kurtarmaktı" diye konuştu bir havacılık kaynağı. "Tekelleştirdikleri yerlerde pahalı hizmet satıp KTHY'nin zararını kapayacaklarını düşünüyorlardı. Bunu yapsalar bile kurtulamazlar. Bedelini de, sonuç olarak KKTC turizmi ve halk öder." Bedelini KKTC turizmi öder Kararname yırtılıp atılmamakla beraber ada ekonomisine vereceği zarar dolayısıyla yürürlüğe konamadı. Yanlış yapıldığını kabul edip KTHY'ye stratejik bir ortak bulmak hükümet için siyaseten zor bir iştir. Ama diğer seçenek, KTHY'nin iflas ettiğini açıklamak daha az zor değildir. KKTC ekonomisinin, devlet kaynaklarını israf eden bir şirkete değil, adaya ucuz yolcu taşıyan bir havacılık sektörüne ihtiyacı var. Pegasus ve Alfa'nın KKTC'ye uçmaya başlamasından bu yana Türkiye-Kıbrıs arasında yolcu sayısı yüzde 30'dan fazla arttı. KTHY'yi yaşatacağım diye buna sekte vurmak memlekete kötülük yapmaktır.Politikacılar şirket idare edemez. Bunu hem Türkiye hem de KKTC'deki acı tecrübelerimizden biliyoruz. Avrupa'daki devlet havacılık şirketlerinden neredeyse hepsi satıldı. Son kalanlardan biri olan Alitalia bu günlerde satılmak üzere.Umarım KTHY'nin bu hale düşmesini önleyemeyen Talat bundan sonraki adımlarda aklın hâkim olmasını sağlayabilir. mmunir@milliyet.com.tr Politikacılar şirket idare edemez