Esporcuların geleneksel sporculardan daha fazla kazanmaya başladığı bir ortamda İstanbul da dev bir dünya finaline hazırlanıyor
1983-84’ten, 12, 13 yaşlarımdan itibaren iyi bir bilgisayar/konsol oyuncusu oldum. İlk bilgisayarım ZX Spectrum 48K’ya dergideki kodları aktarırken bir elektrik kesintisiyle tüm emeğimin çöpe gitmesiyle çıldırdığım günlerle başladı bu tutku.
Ama 10 yıl önce bir oyunda yaşadığım bozgunun bir benzerini asla yaşamadım. Birincisini severek oynadığım Starcraft serisinin ikincisindeki ilk ve son multiplayer girişimimde, daha 2 bina inşa edememişken Güney Koreli rakibimin devasa bir orduyla üssümü yerle bir edişi çok oyunculu maceralardan beni uzun süre uzak tuttu.
Yine de World of Warcraft’ta dostlardan müteşekkil bir çeteyle pusu kurmaktan ya da FIFA’da Suudi Arabistanlı bir çaylağı gol yağmuruna tutmaktan kendimi mahrum etmedim. 50 yaşındaki bir delikanlının 20’li yaşlarda veya daha genç bir kitleyle refleks yarıştırmasının gerçekçi olmayacağınının farkındayım. Ancak pandeminin dayattığı yeni yaşam koşulları ışığında espor dünyasındaki gelişmeleri gözler faltaşı gibi izlememek de namümkün.
500 milyon izleyici
Ekim 2020 rakamlarına göre 1.1 milyar dolarlık bir değeri olan espor sektörü hacminin 2022’de 1.8 milyar dolara, 2025’te 5 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Espor izleyecilerinin sayısı da 5 yılda 120 milyondan 500 milyona ulaşmış durumda. Bu rakam NBA’in izleyici kitlesinin de üzerinde.
Newzoo’nun 2020 raporuna göre, dünyada 2.7 milyar oyuncu var. Espor’sa seyirci sayısı en hızlı artan spor türü. Çin’de 1 milyar dolar yatırımla dev bir arena inşaatına gelecek yıl başlanacak. Pandemi döneminde espor turnuvalarında da 3 kata varan artışlar söz konusu.
Yalnızca Dota 2’nin ödül havuzunda sahiplerini bekleyen 223 milyon dolar para var. Esporculara turnuvalardan kazandığı paralar geleneksel sporcuların kazandıklarıyla yarışır hale geldi. MarketWatch’dan aldığım bilgilere göre en iyi 5 Dota2 oyuncusunun her biri 2019’da 3.1 milyon dolar para kazandı. Bu rakam teniste dünyanın bir numarası Novak Djokovic’in aynı yıl Wimbledon’da kazandığı ödülden 100 bin dolar daha fazla.
Türkiye’de oyuncunun yanı sıra izleyici kitlesini de her gün artırarak kemikleştiren esporlarda ekonominin dinamosu sponsorlar. Dünyanın en büyük şirketleri esporlara giderek artan sayıda sponsor oluyor.
Dünyada ve Türkiye’de esporun en büyük destekçilerinden biri de Red Bull. 2021’in en önemli espor organizasyonu olan Red Bull M.E.O. Dünya Finali, 17 Mart’tan ibitaren 13 gün Türkiye’de yapılacak. Dünyanın en rekabetçi mobil oyun arenası olan turnuva İstanbul’u sanal ortama taşıyacak; oyun oynanırken şehri keşfetmeye olanak sağlayacak.
Dünya Finali’nde Türkiye dahil, 28 ülkeden katılan ülke finalistleri yarışacak. PUBG MOBILE, Hearthstone ve Teamfight Tactics mobil oyunlarında her bir turnuvanın finali, şehirle özdeşleşen ikonik noktalarda gerçekleşecek. PUBG MOBILE Finali Haydarpaşa Garı’nda, Teamfigth Tactics Finali Ortaköy’de, Hearthstone Finali ise Kapalıçarşı’da düzenlenecek.
Dünya Finali’nde mobil oyunseverler; Kapalıçarşı’nın temposuna ayak uydurmaya çalışırken tarihi pasajların atmosferinde kaybolacak. Ortaköy’de Boğaz’ın serin sularında Teamfigth Tactics için mücadele verecek. Haydarpaşa Garı’nda PUBG MOBILE için ter dökerken İstanbul’u da keşfedecek.
Feribottaki turnuvada oyuncular sosyal mesafeye uygun şekilde araçlarında mücadele etmişti.
Feribotta sosyal mesafeli turnuva
5 Temmuz 2020’de Türkiye’nin ilk sosyal mesafe kurallarına uygun espor etkinliği düzenlenmişti. Red Bull M.E.O.’da 64 kişi kendi otomobilleriyle İstanbul Boğazı’nda, finale yükselecek 3 takımı belirlemek için toplanmıştı. Büyük finalin kazananı Blaze Esport ve feribot elemesinin kazananı Futbolist, Dünya Finali’ne katılmaya hak kazanmıştı.
OYUN PAZARI 160 MİLYAR $
Pandemi yılı 2020’de 160 milyar dolara ulaşan oyun pazarının bu yıl 180 milyar dolara erişeceği tahmin ediliyor. 160 milyar dolar dünya müzik ve sinema sektörünün ekonomik hacminden daha fazla.
Türkiye dünyada 18’inci
Artık oyun ihracatına başlayan Türkiye’de pazar 1 milyar dolarla dünyada 18’inci sırada. Türkiye’de 30 milyondan fazla insan oyun oynarken, 4 milyon kişi sıkı espor takipçisi. İş dünyası da espora kayıtsız kalamıyor. Genelde oyuncu ve izleyicilerin genç yaşta olmasına rağmen otomobil markaları bile gelecekteki potansiyel müşterilerine şimdiden yatırım yapmayı, onların bilinç altına girmeyi planlıyor.
Tahminlere göre büyük ABD’li medya şirketleri, espor alanında dijital medya haklarına sahip olacak. Daha fazla şirket sektöre girdikçe ve tüketiciler turnuvalar dışında daha fazla espor içeriği izlemeye başlayınca, espor genel oyun sektörü içinde daha da büyüyecek.
‘Espor Olimpiyatları’ da gündemdeki fikirlerden. Oyunlar, turnuvaların isimleri esporun kendisinden de öne çıkacak.
Turnuvada Sultanahmet Meydanı da maceralara sahne olacak.