Şebnem Ferah’la ilgili haberler çok şaşırtıcı, şok edici ya da “son dakika” tadında değil. Şebnem’in sesi hâlâ çok güçlü. Onu hâlâ çok iyi ve etkili kullanıyor. Müzikal açıdan mükemmeliyetçi tavrı da devam ediyor.
Belli ki her nota, her enstrümanın her nüansı her giriş, her çıkış, her davul atağı onun kulağının onayından geçmiş. Ekibine haksızlık etmek istemem, çalıştığı müzisyenlerin her biri kendi kişiliğini enstrümanına yansıtmayı başarmış yıllardır herkesin üslubunu tanıdığı isimler zaten. Ama Şebnem’in bu yönünü azıcık bilenler, onun içine sinmeyen hiçbir şeyin albüme girmeyeceğini bilir. Şarkılarını önce Şebnem beğenmek zorunda. Ve Şebnem zor beğenen biri. Onun konumundaki pek çok insan gibi, hatta onlardan daha da fazla mükemmelliyetçi.
Dedim ya haberler şok edici değil. Son albüm “Od”dan beş yıl sonra gelen “Parmak İzi”nde 10 Şebnem Ferah bestesi var. Aralarında baladlar var. İnişli çıkışlı “trafikli” rock şarkıları var. Akustik gitarla söylenenler var. Hepsini birbirine bağlayan bir tema da var. Bu bir konsept albüm değil. Ama konsepti yok da denemez. Hiç kimsenin son yıllarda ülkemizde yaşanan gelişmelerden etkilenmemesi mümkün değil. Şebnem Ferah da eğer satır aralarını iyi okursanız, her şeyden bahsediyor. İnsanların gündeminde olan konular hakkında duygularını şarkılarına yansıtıyor. Ama bunu yaparken asla şu zamanın lisanına ve iki günde eskiyen “gündem” denen saçmalığa girmiyor. Ben “Sanatçı şu şarkıda şunu demek istemiş” diyecek değilim. Yorum elbette dinleyicinindir.
“Parmak İzi”nde şarkılar bir konser playlist’i gibi dizilmiş adeta. Açılış şarkısı “Şarkılar Yalan Söylemez” tam da konser açan şarkılardan. Bunun bilinçli bir tercih olduğunu düşünmek zor değil. Ferah, bir konser insanı ve daha şimdiden ben bu yazıyı yazarken 12 Nisan’da yayınlanan albümün bütün Anadolu konserleri tamamlanmış olacak. Eminim yazın da pek çok yerde canlı izleyeceğiz.
Demir Demirkan, Ferah’a üç parçada eşlik ediyor. “Kıramazsın” Demirkan’ın akustik gitarıyla Ferah’ın düetinden ibaret. Özel ve güzel bir şarkı. Demirkan “Koridor” isimli albümün ilk baladında da elektrik gitar solosunu üstlenmiş. Rock klasiklerine selam çakan bir solo. “Sözde Namus”ta da gitar Demirkan’da. Metin Türkcan, Ferah’ın sabit ekibinde önemli bir isim. Şarkıların büyük kısmında gitar ona emanet ama albümde Mor ve Ötesi gitaristi Kerem Özyeğen altı şarkıda yer alıyor. Tarkan Gözübüyük bir şarkıda bas yanında, iki şarkıda da gitarda yer almış. Kendisi zaten değişmez prodüktörü Ferah’ın. Baslarda her zamanki gibi Buket Doran var.
“Koyu” albümü özetliyor
“Başka Bir Yol Var”, “Vicdan”, “Sözde Namus” etkileyici şarkılar. Ama albümün son şarkısı “Koyu” Ferah’ın müziğinin en yoğun, en katıksız halini yansıtıyor. Bana bu albümü özetleyen şarkı hangisi diye sorulsa hemen “Koyu” derim. Altı dakikayı aşan bu şarkının gerek intro’su gerek soloları ve vokal partisyonları, rock özleyen kulakları tatmin emek üzerine kurgulanmış gibi. Açıkçası insana umut aşılamak için yola çıkıp sonuna doğru “Umut yoksa da yok, başlarım böyle işe en azından taş gibi rock yapıyoruz” noktasına gelen çok şarkı bilmiyorum. İnsana şu his geçiyor:
“Rock olduğu sürece umut var”. Neden olmasın. Umut arayana bahane çok.
5 ŞARKI’DA GEÇEN HAFTA
- “She Gives Her Love To Me” - She & Him: Aşk şarkılarının, romantik ilişkilerin grubu She & Him, naif hikayeler anlatmaya devam ediyor. Yeni single’da kayıtsız şartsız sevgiden bahsetmiş Zooey Deschanel ablamız. Ne güzel söylemiş.
- “Teselli” - Can Güngör: Ucu 70’lere dayanan şehirli ozanlar geleneğimizin tarihin 2020’lere dayandığı şu dönemdeki temsilcisi Can Güngör yeni bir single yayınladı. “Teselli”nin dikkat çeken yanı Güngör’ün alışık olduğumuz gitar vokal sound’unun ufaktan dışına doğru çıkması. Baslar, gitarlar ve davul itibarıyla güzel güzel indie rock diyarlarına doğru savrulması. Bu farklı bölümlerden oluşan inişli çıkışlı yaklaşık beş dakikalık şarkının adı “Boşver” de olabilirmiş aslında.
- “Bad Dreams” - Scarlett Johansson, Pete Yorn: Geçen hafta yeni bir şarkıyı internete koyan tek oyuncu She & Him’in Zooey Deschanel’i değildi. Scarlett Johansson ve Pete Yorn ikilisi “Bad Dreams”i paylaştı ve dört şarkılık bir EP’nin de müjdesini verdi. Bu mini albümün adı “Tomorrow”. Önceden “Break Up”ı yapmışlardı ne kadar beğenmiştik. 2009’dan bu yana 10 yıl geçtiğine inanmak zor. Johansson - Yorn ikilisi çok kaliteli iş yaptı, şarkı daha da iyilerinin yolda olduğunu işaret ediyor. Vaktiniz olursa ve henüz dinlemediyseniz hem “Break Up”ı hem de Pete Yorn’un solo işlerini muhakkak bir tarayın derim.
- “Recovery” - Kimbra: Yeni Zelandalı indie pop vokalini biz Gotye’nin 2012’deki büyük hit’i “Somebody That I Used To Know”da tanıdık. Kimbra “Primal Heart” isimli yeni bir albüm yaptı. Dans alemini bir uçtan diğerine gezinen bu albümü de bir ara “yeni pop” listenize eklersiniz.
- “Kalbim Seni Arar” - Palmiyeler: Palmiyeler’in single’ı martta yayına verildi ama üzerine iki laf etmeye sıra yeni geldi. Türkiyemizin tek surf rock grubu da deniyor kendilerine, diyenler haksız değil. Bu sound’un 1960 model öncüleri güzel analiz edilmiş. Güneş gözlüksüz dinlemeyin.