Levent Köprülü

Levent Köprülü

-

Tüm Yazıları

Artık dünyada küçük ve kompakt arazi araçları yani SUV’ler tercih edilmeye başladı. Türkiye’ye getirilmesi planlanan yeni küçük SUV’lerin bir bölümü de yaz aylarında satışa sunulacak. Böyle olunca da “bu yazın trendleri” arasında bu “arazi aracı görünümlü yüksek otomobiller” de yerlerini alacak

Otomotiv dünyasında trendler, mevsimsel olmasa da ekonomik ve yaşamsal faktörlerle artık eskisinden daha hızlı değişiyor. Tüm dünyayı sarsan ekonomik kriz, otomotivdeki eğilimleri, beğenileri ve üretim planlarını “hallaç pamuğu” gibi dağıtıverdi. Peki buradan ne çıktı?
Aslına bakarsanız, herkesin fikri ayrı. Kimisi “Dizel acayip prim yaptı” derken, bir başkası da “Abi uygun fiyatlı otomobil kalmadı” gibi izlenimlere sahip. Ancak ortada bazı gerçekler var ve bu gerçekler, kuşkusuz önümüzdeki günlerde Türkiye yollarına daha fazla ağırlığını koyacak.

Küçük SUV’nin yıldızı
Bir dönem ilk nesil Toyota RAV4 ve (şu an tedavülden kalkmış) Daihatsu Terios ile sessiz sedasız başlayan, yakın zamanda da Nissan Juke ile iyiden iyiye yıldızı parlayan küçük SUV, yani küçük ve kompakt arazi araçları sınıfı, yollara giderek ağırlığını koyacak modeller arasında yerini alacak.
Giderek “isteksiz” hale gelen Avrupalı tüketicileri cezbedecek bir formül gibi görünen minik SUV’ler, üreticilerin de son dönemdeki önemli kozları arasında. Geleneksel otomobillerden sıkılan, kendisini yüksek konumlanmış bir koltukta ve görece daha güvenli hissetmek isteyenlere hitap eden bu araçlar, uzunca bir süre gündemde kalmaya aday görünüyor.
“Firmaların bugüne kadar aklı neredeydi?” diye soranlarınız olursa hemen söyleyelim. Bundan beş yıl önce, bu tip araçların satışları, Avrupa’da sadece ama sadece yüzde 1’lik pazar payına sahipti. Anlayacağınız, bilindik B sınıfı otomobiller, Avrupalı tüketicilere yetip de artıyordu. Ancak krizin etkisiyle tüm tüketici davranışları değişti. Şehir içinde rahatça dolaşabilecekleri ve park edebilecekleri, daha fazla bagaj kapasitesine ve yüksek oturma pozisyonuna sahip araçlar konusunda ısrarcı olmaya başladı. Üreticiler de bunu hemen farkedip tüketicilere fazla pahalı olmayacak, çok yakıt harcamayacak, yüksek ama çoğu zaman sadece iki tekerlekten çekişli (yani 4x4 olmasa da oluyor) alternatifler geliştirdiler.
Üreticiler, bunun için yeni geliştirdikleri B sınıfı otomobillerinin temellerini kullanmayı tercih ettiler. Yani B sınıfında bir model geliştirdiklerinde bu kumaştan bir de B-SUV çıkartmayı akıl ettiler. Tıpkı yakın zamanda Türkiye’de piyasaya çıkacak Renault Captur’un yeni Clio, Fiat 500 X’in 500, Mini Countryman’in Mini, Ford EcoSport’un da Fiesta’nın temelleri üzerine geliştirilmiş olması gibi. Sonuçta bunlar temellerini aldıkları otomobillerin neredeyse tüm motor seçeneklerine sahip olurken, hem uygun fiyatlı hem de düşük yakıt tüketimli olabiliyorlar.

Dahası da gelecek
Bununla birlikte bazı üreticiler, geliştirdikleri küçük ve kompakt SUV modellerini başka markalarla paylaşarak maliyeti ve fiyatı da düşürebilme imkanı yakaladı. Türkiye’de satışta olan Opel Mokka ile haziranda gelmesi beklenen Chevrolet Trax’ın akrabalığı, Mitsubishi ASXile Peugeot 2008 ve Citroen Aircross’un aynı DNA’ya sahip olması gibi.
Bu yıl Avrupa’da söz konusu B-SUV’lardan 290 bin adet satılması, gelecek yıl 400 bine ulaşması öngörülüyor.
Tabii küçük SUV modellerine sahip üreticiler, bu kadarla sınırlı değil. Nitekim pek çok üretici, bunun için araştırma-geliştirme tesislerinde hummalı çalışmalarını sürdürüyor.
Honda, Türkiye’de Jazz olarak bilinen “Fit” modelinden türettiği bir küçük SUV model hazırlayıp “Urban SUV” konseptini bu yılın başında tanıttı. Hyundai ve kardeşi Kia’nın da böyle bir çalışması olduğu yönünde ciddi işaretler var. Volkswagen de Tiguan’dan daha küçük bir SUV modeli üzerinde çalıştığını belirtmişti. Ancak bundan önce “Up!” modelinden türetilen “CrossUp” ile boy gösterecek gibi görünüyor. Toyota ise, bu gelişmelere uzak kalma niyetinde değil. Bir dönem Türkiye’de de satılan Urban Cruiser ile bir adım atan Toyota, Yaris temellerinde farklı bir model üretecek.
Bu arada son bir hatırlatma... Türkiye’ye getirilmesi planlanan yeni küçük SUV’lerin bir bölümü de yaz aylarında satışa sunulacak. Böyle olunca da “bu yazın trendleri” arasında bu “arazi aracı görünümlü yüksek otomobiller” de yerlerini alacak.

Haberin Devamı

YAZ TRENDLERİ

Haberin Devamı

Yollara ‘kompakt’  devrim gelecek

Haberin Devamı

Yollara ‘kompakt’  devrim gelecek

Yollara ‘kompakt’  devrim gelecek