Otomotiv sektöründe üretim yılın ilk 9 ayında artışını sürdürürken, ihracat da 26.2 milyar dolara yükseldi. Sektörün, yıl sonunu 33-34 milyar dolar düzeyinde tamamlaması bekleniyor.
Türkiye otomotiv sanayi, bu yılın ilk 9 aylık döneminde üretimini geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 12 artırırken, ihracatını da 26 milyar dolara çıkardı.
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) verilerine göre, Ocak-Eylül döneminde toplam otomotiv üretimi, yüzde 12 artışla 1 milyon 74 bin 155 adede ulaştı. Otomobil üretimiyse yüzde 21 artarak 687 bin 817 adet oldu. Traktörle übirlikte toplam üretim 1 milyon 117 bin 620 adet olarak gerçekleşti. Yılın ilk 6 ayında ticari araç üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 1, hafif ticari araç üretimiyse yüzde 4 geriledi. Ağır ticarideyse üretim yüzde 26 arttı. Otomotiv endüstrisinin kapasite kullanım oranı 9 aylık dönemde yüzde 72 olarak gerçekleşti.
Aynı verilere göre Ocak-Eylül arasında otomotiv ihracatı, adet bazında yüzde 7 artışla 733 bin 956 adet olarak gerçekleşti. Bu dönemde otomobil ihracatı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 20 arttı, ticari araç yüzde 11 geriledi. Türkiye İhracatçılar Meclisi verilerine göre, toplam otomotiv sanayi ihracatı, 2023’ün ilk 9 aylık döneminde yüzde 16 ile sektörel ihracat sıralamasında zirvedeki yerini korudu. Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB) verilerine göre de, aynı dönemde toplam otomotiv ihracatı, 2022’nin aynı dönemine oranla yüzde 16 arttı ve 26.2 milyar dolar oldu. Euro bazında da yüzde 14 artarak 24.2 milyar euro olarak gerçekleşti. Bu dönemde, dolar bazında ana sanayi ihracatı yüzde 19, tedarik sanayi ihracatı da yüzde 11 arttı.
Yerli payı konusu
OSD Yönetim kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, bu yıl ihracat toplamında değer olarak geçen yılın rakamlarının üzerine çıkacaklarını kaydederek, “Şu anda 26 milyar dolardayız. Üç ay var. Eylül ayında 2.9 milyar dolarla kapadık. Yakın bir yerlerde kapatırız. 34-35 milyar dolar aralığında olabilir gibi duruyor” dedi.
Yerli üreticilerin pazar payının, büyük ölçüde, yerlilerin de neredeyse tamamının yüzde 80’lik ÖTV dilimine girmesinden kaynaklandığını belirten Eroldu, “Yerli üreticilerin toplam pazarda geçen yıl yüzde 45 olan payı bu yıl maalesef yüzde 37’lere geriledi. Tabii burada en önemli faktör otomobil. Otomobilde de yüzde 39’dan yüzde 31’e giden bir yerli payı payımız var... Bu, kapasite kullanımımızın yüzde 70’lerde kalmasına neden oluyor” diye konuştu. Yerli araçların satışlarında artış olduğunu ancak pazarın da fazla büyüdüğünü vurgulayan Eroldu, “Yerli üreticinin iç piyasadaki adedi artarken pazar payı düşüyor. Çünkü ithalat daha fazla büyüyor. Bir kere daha önce Çin yoktu, şimdi Çin girdi. Çin pastadan Türkiye’de bir pay aldı. İthalatçıların da daha fazla Türkiye’ye araç göndermeleri de burada aslında bunu yaratıyor” ifadelerini kullandı.
Yerlilerin tüketicilere bir üst segment aracın özelliklerini bir alt segmentin fiyatıyla vermeye çalıştığını vurgulayan Cengiz Eroldu, “Aslında satın alma gücü en zayıf olan müşteriye araç satıyoruz. Tabii satın alma gücü zayıf olan müşteriyi 80 ÖTV üzerine bir de KDV ödediği zaman yüzde 100’e varan bir vergiyle karşılaşıyor. Şimdi geliri yüksek olanla geliri düşük olanın buna aynı tepkiyi vermesi kolay değil” dedi.
Dış ticaret dengesi
Bunun farklı sonuçları da olduğunu kaydeden Eroldu, şunları söyledi:
“Yerli üreticilerin iç pazardaki payının azalması, dış ticaret dengesine de olumsuzluk olarak yansıyor. Uzun yıllar sonra ilk 8 aylık rakamlara baktığımızda, dış ticaret dengesinin, Türkiye otomotiv endüstrisi açısından kırmızıya döndüğünü görüyoruz. Bu hiçbirimizin arzu etmediği bir durum. Burada 10 milyar dolarlar seviyesinde fazla veren sektör, maalesef ilk 8 aylık rakamlara göre -318 milyon dolar (ki bu eylül ayında daha da büyüyecek) seviyesinde.”
Görüşen firmalar var
OSD Yönetim Kurulu Başkanı Eroldu, Türkiye’de tesisleri bulunan mevcut firmaların yeni yatırımlar konusunda devamlı bir hareketlilik içinde olduğunu kaydederek, “Otomotivde yatırım yapmamak, oyun dışı kalmak demek” ifadesini kullandı. Eroldu, mevcut firmaların yanında, yeni yatırım konusunda bir hareketlilik olup olmadığına ilişkin de, “Çinliler var... Türkiye’de yatırım yapmak için görüşmeler yapan birkaç firma var bizim de duyum aldığımız. Fakat onun dışında Batı’dan herhangi bir şey duymuyoruz... Tesla ile ilgili de bize bir bilgi gelmedi” yanıtını verdi.
BYD’ye iki haftada 12 bin sipariş geldi
Yaklaşık 3 hafta önce Türkiye otomotiv sektörüne giriş yaptığını büyük bir lansmanla duyuran BYD, çok yoğun bir ilgi ve taleple karşılaştı. Sadece elektrikli modelleriyle Türkiye pazarında yer almaya hazırlanan BYD, yalnızca iki haftada 12 bin adedin üzerinde sipariş aldı. Henüz gelen bir araç ve fiyatları belli olmamasına rağmen müşterilerin yoğun talepleriyle karşılaşan BYD, Kasım tam elektrikli ATTO 3 modelini satışa sunarken, 2024 yılının ilk çeyreğinde de SEAL ve E segmenti sedan HAN modellerini getirecek. BYD 2024 yılı içerisinde de, farklı ihtiyaç ve beğenilere hitap eden modellerini sunmaya devam edecek.
Makyajını tazeledi ‘görücüye’ çıktı!..
Opel’in, Türkiye ve daha birçok ülkede en popüler modeli olan Corsa, yenilenen yüzüyle ülkemizde de satışa sunuldu. Yeni Corsa’nın giriş seviyesini oluşturan manuel şanzımanlı ve 1.2 lt 75 HP’lik benzinli motorlu versiyonu 880 bin 900 TL’den satışa sunulurken, eş zamanlı olarak satışa çıkarılan yeni Corsa Elektrik’in fiyatı da 1 milyon 175 bin 900 TL’den başlıyor. Yeni Corsa’nın 1.2 lt’lik turbo benzinli motoru, ayrıca 100 ve 130 HP’lik güç seçenekleriyle de tercih edilebiliyor.
Türkiye’de 2023’ün ilk 9 aylık döneminde, ithal B sınıfı HB otomobiller arasmında lider konumda olan Opel Corsa, yenilenen ve markanın yeni model ailesinin bir üyesi olduğunu kanıtlayan ön görünümünün yanı sıra farklılaşan arka tasarımıyla dikkat çekiyor. Corsa’nın tamamen dijital kokpitiyle zenginleşen iç görünümü, 10 inç’e kadar büyük renkli dokunmatik ekrana kavuşuyor. Yenilenen Corsa, “Edition”, “GS” ve “Ultimate” donanım seviyelerinde tercih edilebiliyor.