Son dönemde otomotiv sektöründe ardı ardına gelen hacker haberleri, üreticileri ciddi şekilde düşündürüyor. Pek çok marka önlemlerini artırırken, bazısı sistemlerini izlemeye aldı.
Otomotivde teknolojik donanımlar, internet ve uydu bazlı sistemler arttıkça, araçlara ve üreticilerine yönelik bilgisayar korsanları yani hackerler tarafından müdahaleler de artmaya başladı. Nitekim son dönemde BMW, Ferrari, Ford, Jaguar-Land Rover, Mercedes-Benz, Porsche, Rolls-Royce gibi markaların sistemlerini “yoklamaya” başlarken, bu firmalar hızla aksiyon almak için kollarını sıvadı.
ABD’de, aralarında Asyalı üreticilerin de bulunduğu bazı markaların, kullandıkları telematik ağı sayesinde bazı güvenlik açıkları verdiği, hackerların bu sayede ciddi miktarda müşteri ve şirket verisine ulaşma şansı elde ettiği konuşuluyor. Bu konuda üreticiler arasında 90 günlük bir “suskunluk dönemi” konusunda anlaşmaya varıldığı ve bu sürede söz konusu açıkların bulunması, önlemler alınması için zaman kazanıldığı, gelen haberler arasında.
Ford ve Mercedes, ABD’de güvenlik açıklarını kapattıklarını duyururken, Ford, olayın bir virüsten kaynaklandığını keşfettikten sonra problemi çözdüklerini bildirdi. Porsche’nin Amerika yetkilileri, sistemlerini sürekli izlediklerini, araçlara üçüncü şahısların müdahalesini önlemenin öncelikleri olduğunu kaydetti.
Otomotive yönelik siber güvenlik uzmanları, saldırıların, aslında sektör açısından bir “alarm” olarak kabul edilmesi gerektiğini belirterek, üreticilerin, araçlar elektrikli, otonom ve internet bazlı teknolojilerle doldurulması sırasında güvenliği kimi zaman arka plana attıklarını öne sürüyor. Özellikle araçlarda sunulan bazı uygulama ve programların hackerlar için açıklar yaratabileceğine dikkat çeken uzmanlar, son dönemdeki olayların, aslında bu açıkların fark edilmesi açısından iyi bir gelişme olarak değerlendirilmesi gerektiğinin altını çiziyor.
Bir şirket yetkilisi, bilgisayar korsanlarının bazı markaların araçlarına girerek, müşterinin kişisel verilerine kadar ulaşabildiğini, uzaktan araca müdahale edilebilmesi ve bazı güncellemeler yapılmasına olanak veren telematik sistemleri sayesinde otomobillere kendi istedikleri komutları verebildiklerini vurguluyor.
Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu CEO’su Gürcan Karakaş da, bu tehlikeye dikkat çekip, Avrupa’da satılan araçların artık “çarpışma testleri gibi siber güvenlik testlerine de sokulmasının zorunlu hale geleceğini, kendilerinin de hazırlıklarını bu yönde yaptıklarını” belirtmişti.
Finlandiya’da kardan showroom
Volvo Cars’ın tamamen elektrikli araç markası Polestar, bir yandan satış ağını genişletmeye çalışırken, diğer yandan da ses getirecek bazı etkinliklere imza atıyor. Nitekim firma, geçtiğimiz günlerde Finlandiya’nın kuzeyindeki Rovaniemi’de açtığı satış noktasını, “tamamen kardan” inşa etti. 12 metre yüksekliğinde plakalarla 3 haftada inşa edilen satış noktasında, 26 Şubat’a kadar “Polestar 2” modelinin tanıtım ve satışı yapılacak. Finlandiya’daki bir kayak merkezinden getirilen karlar ile oluşturulan showroomun içerisinde de farklı işlere imza atan Polestar, buzdan yapılmış lastikler, süspansiyonlar ve bazı otomobil parçalarını da sergiliyor. Yapımda kullanılan karlar ise, tamamen elektrikli kamyonlarla bu noktaya taşınmış.
Yepyeni KONA kendisini gösterdi
Hyundai, bu yıl Türkiye’de de piyasaya sunacağı yeni nesil KONA’nın teknik özelliklerini ve detaylarını paylaştı. Önümüzdeki aylarda Avrupa tanıtımı yapılacak otomobilin, tamamen elektrikli (EV), hibrit elektrikli (HEV) ve içten yanmalı benzinli motor seçenekleri bulunuyor.
Lüks hissi artırılarak daha üst sınıf bir otomobil izlenimi veren yeni KONA, fütüristik tasarımıyla dikkat çekiyor. İç mekan ise yolcu konforunu ön planda tutarken, daha geniş ve çok yönlü olarak şekillendirilmiş. Direksiyon simidinin arkasına yerleştirilmiş sütun tipi elektrikli vites kolu, bardak tutucular ve büyük çantalar için sunulan saklama alanları, sade konsol yapısı için daha fazla alan sağlıyor.
KONA, Avrupa pazarında 1.6 T-GDi motor seçeneğiyle öne çıkacak. Henüz net açıklanmasa da benzinli turbo motorun gücünün 198 beygir olması bekleniyor. KONA Hybrid ise 141 beygirlik 1.6-L GDi motorla gelecek.
En çok satılan İngiliz markası oldu!
Türkiye pazarına 2021’de giren İngiliz kökenli MG markası, geçen yıl da elde ettiği başarılarıyla dikkat çekti. Hedeflerinden birinin Türkiye’deki İngiliz kökenli otomobil markaları arasında liderliği almak olduğunu belirten Doğan Trend Otomotiv Genel Müdür Yardımcısı Tibet Soysal, “2022’de 2021’e göre satışlarımızı 3.5 katına çıkardık” dedi. 2023’te hedeflerini büyüttüklerini kaydeden Soysal, “Ürün yelpazemizi iki katına çıkarmayı hedefliyoruz. 2023’te satacağımız araçların yarısının elektrikli olmasını planlıyoruz” ifadesini kullandı.