Yatırım Danışma Konseyi bundan üç yıl önce düşünülmüş bir toplantıydı. Ekonominin kaptanı Kemal Derviş bu toplantıyla çok düşük olan yabancı sermayeyi çekmeyi amaçlıyordu. Ancak kendisi yeni bir siyasal senaryo talep edince, seçimlere gidilmiş ve Konsey toplanamamıştı. Nihayet şimdi toplanıyor. Tam bir seçim arifesinde olması ise talihsizlik.
Bu toplantının sonuçlarını şimdiden tahmin etmek mümkün değil. Ancak nihayet çok üst düzey bir tanıtım olarak yarar sağlayabilir. Kuşkusuz yabancı sermaye son derece önemli. Ve ne yazık ki, tüm elverişli olanaklarına rağmen Türkiye yeterince sermaye çekemiyor. Hatta aksine, çeşitli nedenlerle yerli sermaye dışarıya kaçıyor.
Bundan 6 ay önce HSBC, IMF ve Dünya Bankası'nın himayesinde bu konuda bir rapor yayımlanmıştı (Gelişmekte olan Ülkelerde Yabancı Sermaye). Raporda çok ilginç analizler bulunuyor.
Rapor önce yabancı sermayenin gelişmekte olan ülkelere neden girdiğini açıklıyor:
1. Pazar gayet büyükse,
2. Ücret düşükse, veya emek daha verimliyse, ya da ücret - verimlilik ilişkisi daha elverişliyse,
3. Altyapı uygunsa, yani iletişim, ulaşım gibi temel hizmetlerde sorun yoksa,
4. Vergi düzeyi daha düşükse ve/veya daha basitse,
5. Siyasal istikrar sorunu yoksa ve kişinin emniyeti tamsa,
6. Yolsuzluklar ortadan kalkmışsa ve ciddi bir yönetişim sorunu görünmüyorsa,
7. Hukukun üstünlüğü sağlanmışsa, yahut hukuk etkin bir biçimde çalışıyorsa, yabancı sermaye de o ülkeye akıyor. Ancak bu şartlardan bazıları yabancı sermayeyi çekmeye yettiği gibi, bazıları da gelmesini engellemeye yetiyor.
YILLAR | NET | GİRİŞ | ÇIKIŞ | İZİNLER |
1992 | 844 | 911 | 67 | 1820 |
1993 | 636 | 746 | 110 | 2063 |
1994 | 608 | 636 | 28 | 1477 |
1995 | 885 | 934 | 49 | 2938 |
1996 | 722 | 914 | 192 | 3835 |
1997 | 805 | 852 | 47 | 1678 |
1998 | 940 | 953 | 13 | 1647 |
1999 | 783 | 813 | 30 | 1700 |
2000 | 982 | 1707 | 725 | 3060 |
2001 | 3266 | 3288 | 22 | 2739 |
2002 | 1038 | 1043 | 5 | 2243 |
2003(*) | 578 | 586 | 8 | (**) |
TOPLAM | 12087 | 13383 | 1296 | 25200 |