Hilmi Gültay

Hilmi Gültay

ege@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Değerli trafik dostlarım, ülkemizde her saat başı bir insanımızı trafik kazaları-sonucu kaybetmekteyiz. Oysa, senelerdir kullanmakta olduğum bu bilgilendirmeyi sürekli tekrarlamaktan hicap duymaktayım.

***

Milliyet Ege’nin 9 Ekim’deki manşet yazı başlığında kullanılan ‘Akıllı trafiği takan yok’ ifadesi de içler acısı olan bir gerçektir. Zira, kurallara 12 saatlik deneme süresinde dahi uymayan ve basın yoluyla haberdar edilen sürücülerin sayısı yaklaşık 30 bin...

***

İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin akıllı trafik sistemini tanıttığı gün belirtilen sayı, yaklaşık bir değer olup üzüntü yaratmıştır. Böylesine acı gerçekleri saklayarak ülke trafiğini süslemek doğru değildir. Ege’nin incisinde trafik bu haldeyken Yalova trafiğinde dikkat çekici bir gelişme yaşandı. Yalova’yı Avrupa da örnek aldı, uygulamaya başladı. Fransa’nın bazı cadde ve sokaklarında, Yalova’da kullanılmaya başlanan ‘Trafik Işıkları Sistemi’ başarıyla uygulanıyor.

Haberin Devamı

***

Trafikte dikkatleri çeken ve trafik dostu kabul edilen caddelerde bulunan trafik ışıklarının direkleri, trafik uyarı renkleri doğrultusunda, sarı-yeşil ve kırmızı renklerle boydan boya ışıklandırıldı. Böylece, trafikteki sürücü ve yayalar da trafik işlevleri çerçevesinde ve gereği halinde uyarılmış oluyor.

Tüm direkte kırmızı renk

Yalova Belediye Başkanı Vefa Salman, trafik dostu olarak biliniyor. Bu konuda tüm uygulamalara ve önerilere karşı duyarlı bir başkan... Bu başarılı uygulamayı tüm şehirlerimiz ve dünya ülkeleri için de öneriyor.

***

Trafik denetiminde akıllı ve uyarıcı olan, boydan boya trafik lamba direklerinin ikaz işareti olan renklerle donanması ve kırmızı ışıkta, ‘tüm direkte kırmızı renkle aydınlanması’ Türk buluşu olarak değerlendiriliyor. Bu sistem, göğsümüzü kabartıyor.

Trafikte, Yalova uygulaması...

Trafik ışığı direklerinin işlevlerine gelince... İkaz trafik işaretlerinin sarı-kırmızı yeşil renklerine göre, bu direklerin boydan boya, yani tümünün aydınlatılması özel bir mekanizma sistemi sayesinde sağlanıyor. Yani, sarı, kırmızı ve sarı ışıkların aydınlatmaları, tüm direk boyunca yanıyor, her üç renge göre ve araçların durma-geçmeleri yönünde çalışıyor. Oysa, bizlerdeki trafik ikaz işaretleri, küçük boy bir direk üstündeki kutuda alt alta konulmuştur.

Haberin Devamı

***

Yağmur, kar ve kötü hava şartlarında, bu küçük lambalar etken maddelerle kaplanıyor veya plastik madde, güneş ışığı aldığında özelliğini kaybediyor, renk belirlenemez hale geliyor, gerçek renk belli olmuyor. Böylece, kırmızı ışığı göremeden geçen sürücüler, ölümlü kazalara sebep oluyorlar...