SADECE altı adet yapmak bile, kentin güney ve kuzeyindeki ulaşımı, tam olmasa bile, büyük ölçüde rahatlatmaya yetti.
On ay öncesine göre, güneyde Gaziemir ve Adnan Menderes Havaalanı’na, Kuzey’de ise Çiğli, Menemen ve Aliağa güzergahına, geçişte hissedilir bir kolaylık yaşanıyor.
İzmir, ulaşım sorununu çözmek için sıkışan güzergahlardaki kavşaklara “aç kapa” denilen, altgeçitler yapmak zorunda.
Ege TV’deki “Haftalık” programında, Erol Yaraş ve Nedim Atilla ile, iki yıl neredeyse her hafta, söyleye söyleye, şu an trafiği rahatlatan 6 adedini sonunda yaptırabildik.
Yetmez.
İzmir’e en az onbeş-yirmi tane yaparak, kavşakları trafik lambalarından kurtarıp transit geçişi sağlamalıyız.
Çok değil mi diyeceksiniz?
Hayır.
Ankara Büyükşehir Belediyesi, son birbuçuk yılda, başkente tam 113 tane aç kapa yaparak ulaşımı rahatlatmaya çalıştı. Üstelikte her birini 70 iş gününde tamamlayarak. İstanbul’da bu sayı 150’nin üzerinde.
Bizde ise sadece altı!...
* * *
Aç kapa ile trafiği kavşaklarda yeraltına alınca, yayalar için üstgeçit yapmak gerekiyor.
Büyükşehir Belediyesi, Gaziemir’deki üstgeçitleri tamamladı.
Bu yapıda, insanları yukarı mutlaka yürüyen merdivenlerle çıkarıp indirmek lazım. Tabi bir de mini asansör şart.
Bu uygulamalarda İzmir çok bile geç kaldı.
Aydın’da yürüyen merdivenli yaya üstgeçitleri iki yıldır kullanılıyor.
İnanmayacaksınız ama Çorum’da bile benzer sistem yıllardır yayalara hizmet veriyor. Bazı uygulamalarda, Anadolu’nun, İzmir’le kıyaslandığında “kasaba” diye tanımlayabileceğimiz kadar küçük illerinde bile yürüyen merdivenli, asansörlü yaya geçitleri vatandaşa hizmet veriyor.
Bizler ise ne yazık ki çok yeni tanıştık. Buna da şükür.
Gelelim Çiğli’de yeni inşa edilen yaya üstgeçitlerine.
Dünyanın hiçbir yerinde, benzer hizmeti veren yapılar dört bir tarafı tamamen kapalı inşa edilmezler. Bu tip asansörlerde şeffaf, dışarıdan görülebilen malzemeler kullanılır.
Nedeni, güvenliktir.
Yaya geçitlerinde kapalı sistem asansörlerin içine ne gündüz ne gece, özellikle kadınlar, çocuklar, yaşlılar binmek istemezler.
Zaten doğru da değildir.
Büyükşehir Belediyesi burada da yanlış yapıyor.
Bu yanlışından dönmek, gerekirse kapalı inşa edilen bu asansörleri hiç olmazsa bir tarafı açık, görülebilir, şeffaf malzeme ile yeniden inşa etmelidir.
Sadece Çiğli değil, kentte transit geçişlerin tüm yerleşim merkezlerinde, yürüyen merdivenli ve özürlü insanların kullanabilmesi amacı ile yapılacak asansörlü yaya üstgeçitleri için bir seferberlik ilan edilmeli, yapımları çabuklaştırılmalıdır.
Madem ki, “İşimiz, gücümüz İzmir...”
Madem ki, “İzmir için el ele...” diyoruz.
İşte bir fırsat.
Modern yaya üstgeçitlerinden başlayabiliriz.